Windows 10 får særlig turbo-tilstand til afvikling af spil
Spilentusiaster skal kunne klemme lidt ekstra ud af pc'en, når de spiller, når Microsoft i løbet af foråret ventes at udgive den kommende store opdatering til Windows 10, Creators Update.
Xbox-udviklingschef Mike Ybarra skriver i et blogindlæg, at opdateringen omfatter en særlig 'Game Mode' i Windows 10.
Denne spiltilstand skulle forbedre ydelsen i afvikling af spil på Windows 10, og det vil både gælde spil udviklet på den traditionelle Win32-platform og den nyere Universal Windows-Platform, uddybede Mike Ybarra i et opfølgende tweet.
Creators Update details revealed. And yes, Game Mode will include both Win32 and UWP games. https://t.co/4UclQ3JTcN
Præcis hvad denne nye Game Mode indebærer, og hvordan Microsoft vil forbedre ydelsen i afvikling af spil, har selskabet ikke offentliggjort.
Tidligere har brugere af de tidlige testversioner af Windows 10 rettet mod udviklere imidlertid fundet en DLL-fil kaldet gamemode.dll, som ser ud til at ændre indstillingerne for allokering af cpu-ressourcer, så spillet får højere prioritet, skriver Ubergizmo.com.
Ifølge Windows Central skulle Game Mode også gøre det muligt for udviklere at sikre, at et spil kan afvikles på samme måde på både spilkonsollen Xbox One og på en Windows 10-pc. Det vil formentligt forudsætte, at man spiller med den samme skærmopløsning, men det skulle altså sikre en mere ensartet oplevelse for brugerne på tværs af enheder.
Den nye Xbox One er baseret på Windows 10, og Microsoft forsøger at få flere at spiludviklerne til at bruge Universal Windows Platform til udvikling, som skulle sikre, at spillene kan køre på både Xbox og Windows med mindst mulig tilpasning.
