Indendørs wifi-navigation skal lede patienter på vej i nyt supersygehus

En app på mobiltelefonen skal hjælpe patienter og pårørende med at undgå at fare vild i gangene på Aarhus Universitetshospital. GPS dur ikke indendørs, så positionen bestemmes ved hjælp af wifi.

Når sygehuset i Skejby er blevet udvidet fra 150.000 til 400.000 kvadratmeter, så skal der mere end blot et par farvede streger på gulvet og skiltning til at hjælpe patienter og pårørende med at finde rundt på gangene.

Derfor har Aarhus Universitetshospital sammen med Systematic udviklet en applikation til smartphones, som kan hjælpe patienterne med at finde vej. Det skriver Region Midtjylland i en pressemeddelelse.

Applikationen viser vej på et kort, og planen er senere at kunne udvide den med information om eksempelvis ventetider i ambulatorierne eller informationsmateriale om patientens behandling.

Indendørs i store betonbygninger er det i praksis umuligt at anvende GPS til at fastslå en position med en smartphone. Derfor bruger hospitalets applikation i stedet positionering ud fra en model af sygehuset og de wifi-opkoblingspunkter, der er installeret i bygningerne.

Applikationen bliver i første omgang tilbudt til gravide, som kan bruge den til at finde vej til Gynækologisk-Obstetrisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital.

Det Nye Universitetshospital, som er en udbygning af det eksisterende Skejby Sygehus til et supersygehus, skal efter planen stå færdigt om syv år.

Smartphones skal vise vej på hospitalet

Aarhus Universitetshospital vil med ny app hjælpe patienter og besøgende med at finde rundt på hospitalet

Aarhus Universitetshospital afprøver i denne tid en prototype på en mobil-app, der kan guide patienter og pårørende rundt på hospitalets mange og lange gange. Løsningen skal sørge for at patienterne og de besøgende hurtigt og effektivt bliver guidet til det rigtige lokale, hvor de skal møde, undersøgelse eller behandling. Udviklingen af prototypen er et af flere tiltag som skal sørge for en god patientlogistik.

Find vej pr mobil
App’en minder langt hen ad vejen om en almindelig gps. Ved ankomst vælger man i app’ens menu dén afdeling, man skal besøge. Herefter bliver man, inde på hospitalet, guidet ned ad de rigtige gange og ind ad de rigtige døre ved brug af sin egen smartphone. Planen er, at app’en fremover skal være en integreret del af MidtEPJ, som er Region Midtjyllands fælles it-sundhedsplatform. Når det sker, vil app’en via koblingen til hospitalets bookingsystem være informeret om, hvilket ærinde man har på hospitalet. For patienten eller den pårørende betyder det, at de, så snart de er ankommet til hospitalets parkeringsplads, modtager et forslag til en rute direkte på mobilen, så det bliver nemt at finde vej i hospitalsområdet.

Almindelige GPS’er virker ikke optimalt inden døre. Derfor skal der andre teknologier til, for at hospitalets find vej-app kan fungere, når patienten er kommet indenfor hospitalets døre. Aarhus Universitetshospital samarbejder med softwarevirksomheden Systematic, som arbejder på en løsning, hvor tegninger over bygningen og trådløse netværk hjælper med at angive personers positioner med høj nøjagtighed. Funktionaliteten er baseret på tidligere forskning som er lavet sammen med Højteknologifonden omkring indendørspositionering.

Pilotprojekt
I første omgang bliver hospitalets find vej-app afprøvet af en række gravide kvinder. Kvinderne skal ved hjælp af app’en finde vej til Gynækologisk-Obstetrisk Afdeling, som blandt andet foretager ultralydsscanninger. Kvindernes tilbagemeldinger skal give Aarhus Universitetshospital og Systematic, værdifuld input til den endelige løsning til gavn for alle patienter og besøgende på hospitalet. Hospitalet har i øjeblikket mere end 40.000 indlæggelser og over 150.000 ambulante besøg årligt.

”Med den kommende app udnytter vi den sidste nye teknologi til at give borgerne en hjælpende hånd, når de skal finde vej på hospitalet. Vi har samtidigt sikret os, at den opfylder de fremtidige krav til logistik-infrastruktur og ikke mindst er integreret med MidtEPJ og andre vigtige systemer for at skabe størst mulig værdi for både hospital og patienter,” fortæller it-projektchef Lars G. Knudsen i projektafdelingen for Det Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU).

Men det stopper ikke her. Der er allerede flere udnyttelsesmuligheder på ønskelisten: F.eks. oplysninger om ventetid i ambulatoriet, informationsmateriale relateret til konkrete patientforløb, undervisning omkring rehabilitering, mm.

DNU driver udviklingen af den ny app som led i forberedelserne til etableringen af den kommende hospitalsby i Skejby. Selvom der endnu er to år til, at de første afdelinger rykker ind, og syv år til at DNU er i fuld drift, er forberedelserne allerede i fuld gang for at sikre og optimere udbyttet af it-understøttelse af logistikken.

”Mange patienter og pårørende kan i dag have svært nok ved at finde rundt på de nuværende 150.000 kvadratmeter på Aarhus Universitetshospital i Skejby. Med løsningen er vi således klar til at håndtere en stor del af den udfordring, det er, når Det Nye Universitetshospital på næsten 400.000 kvadratmeter slår dørene op om nogle år,” siger Lars G. Knudsen.

DNU forventer årligt 900.000 ambulante besøg og 100.000 indlæggelser, når det i 2019 er i fuld drift.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Johan Holst Nielsen

Nøj hvor er det en negativ indstilling? Det er det samme som laggards sagde da GPS'en kom til... og jo - men mor (der godt nok ikke er 75 endnu - men alligevel) bruger den da velvilligt.

Måske får fru Hansen på 75 år ikke meget glæde ved det - men hendes børnebørn kan derimod bruge tiden at være sammen med fru Hansen i stedet for at rende forvirrende rundt på hospitalsgangene.

Lars K. Hansen

hvad er der i vejen med en streg på gulvet..


Sagt for 120 år siden:
Tvivler lidt på at fru Hansen på 75 får meget Glæde af Automobilen.. hvad er der i vejen med en hest...

Holdninger som disse gør at vi aldrig kommer videre...

Jeg er enig i at fru Hansen aldrig kommer til at bruge det. Men som Johan skriver så vil hendes børnebørn osv. helt sikkert bruge det til at finde frem til hendes stue. (Hillerød Sygehus kunne forresten også godt bruge det...)

Henrik P. Stougaard Nielsen

Jeg ved ikke med jer, men jeg har aldrig haft svært ved at følge en farvet streg på et bonet gulv, og jeg hører til >>den dumme<< årgang, dvs. nutidens ungdom.
Der er så absolut ikke noget galt for at spørge om vej, og desuden flytter de altid patienterne rundt mellem afdelinger op ad ugen; så meget, at systemerne med patienternes afdeling ikke altid bliver rettidigt opdaterede, og det kun er personalet, der kender patienternes stuer.

Hvis man skal kunne navigere elektronisk til et sted, skal man også kende placeringen på netop det sted. - OG dét gør man sjældent på hospitaler, hvor patienterne bliver flyttet rundt i tide og utide. Et dét, som jeg ikke kan tro bliver mindre, på det der skal blive Nordeuropas største.

Så opbakning til Per Borch herfra, selvom det selvfølgeligt ikke skader nogen (andet en budgettet på nybebyggelsen = skattetrykket) at udvikle det. Så for de tissetrængende vil jeg da mene at GPS indendørs er fuldt ud legalt. Det næste bliver så en navigationsvejledning til at finde vej ned i bukserne, finde den frem og blive "aftisset".

mvh
Henrik Stougaard

Dan Sonne Pedersen

Streger er fine, lavpraktiske, og sikkert billigere. Men hvor mange streger mon det kan blive til i et 400000 kvm stort sygehus? Det ene behøver vel heller ikke ar udelukke det andet. Min bror er i øvrigt farveblind; hvordan skal han så finde rundt? "Hmm, var det der nu den røde eller brune streg...?".

Søren Larsen

Ja Claus, og lur mig at om syv år når hospitalet står færdig, så vil folk le af de tanker man gjorde sig nu :)
Syv år er jo en menneskealder i denne branche. Til den tid har Google sikkert inkluderet alle SSIDs som er umidelbart synlige, og så har vi offentligt adgang til kort over bygninger, når man befinder sig i dem eller er tilsluttet af af disse SSIDs.

Abdul Dezkam

Smarte funktioner der dækker en bred målgruppe (må man formode). Kendetegnende for disse løsninger er, at de er meget dyre. Spørgsmålet er ikke der er mere "cost" end der er "benefit".

Jeg tror, at man kan nå langt med samme målgruppe med små videosekvenser fra en mobiltelefon der viser vejen fra indgang til de forskellige afdelinger på sygehuset. Så smider man en lille A4 op ved indgangene der lister QR til de enkelte afdelinger. Suppleret med en infostander der viser vejen. Her må man formode at man kan huske ruten efter man har set videoen - ellers kan tilbyde at få en lille rutebeskrivelse i kvittering-format. Med disse løsninger ligger cost/benefit måske en smule tættere på hinanden :)

Log ind eller Opret konto for at kommentere