Wifi-gadelygter, der registrerer smartphones, kan forbedre trafikken i København

Projekt i Københavns Kommune vil bruge gadelygter til at holde øje med smartphones i gadebilledet. Informationen kan bruges til at forbedre byens trafikforhold.

Hvis Københavns Kommune på linje med Brønderslev vælger at gøre byens gadelygter til et kæmpe net af fri wifi, kan det hjælpe på den tætte bytrafik. Teknologien kan nemlig også bruges til at styre trafikken til mindre gene for byboerne. Der skriver Politiken.

Det er projektet Copenhagen Connecting, der har fremlagt en vision for fremtidens by. Ideen er, at lygtepælene aflæser mac-adresser på nærværende smartphones. På den måde kan systemet vide, hvor mange mennesker der befinder sig i et givent område, og tilpasse trafikken efter det.

»Det lyder måske lidt Big Brother-agtigt, men man bruger faktisk allerede den teknik i dag flere steder, for eksempel i Københavns Lufthavn. Man registrerer antal signaler fra smartphones og bruger det til at kunne følge, hvor mange der står i kø til sikkerhedstjek og indtjekning. Den samme metode kan bruges til at styre trafiklys med, så man får grøn bølge dér, hvor behovet er størst,« siger Søren Kvist, der er projektleder hos Copenhagen Connecting, til avisen.

En bedre og mere intelligent trafikstyring kan forbedre flowet i biltrafikken med mellem 11 og 32 procent, siger beregninger fra Rambøll.

Læs også: Sådan afslører mobilen din færden

Indtil nu er ideerne fra Copenhagen Connecting ikke blevet vedtaget af politikerne på Københavns Rådhus. Og det vil være en politisk beslutning, hvordan data fra byens lygtepæle skal udnyttes, forklarer Københavns teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell (EL).

Man kan således både forestille sig, at grønne bølger prioriterer cykler og busser, eller at trafikinformationen udnyttes til at gelejde bilerne hurtigere i gennem byen og dermed mindske presset på vejene.

Borgmesteren er ikke døv for den privatlivsdiskussion, projektet uundværlig ville sætte i gang. Derfor understreger han, at et sådan system udelukkende skal vide, at der er en cykel, og ikke, hvem der sidder på den.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (27)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jarnis Bertelsen

For at kunne identificere en cyklist eller fodgænger, vil jeg formode at det ikke er nok at den enkelte lygtepæl registrerer vedkommende, men at mac adresser skal kunne følges når de bevæger sig fra lygtepæl til lygtepæl. Dermed kan hastigheden indikere typen af traffikant. Det gør til gengæld at lygtepælene ikke kan nøjes med at raooprtere et antal af trafikkanter i området, men skal kunne levere unikke id på hver traffikant.

Jeg håber at MAC addresserne som minimum bliver hash'et så man ikke direkte kan koble trafikinfo med telefonen. Det hjælper dog ikke meget, hvis man kender en MAC adressen på den telefon man vil følge. Der kan tilføjes et periodisk skiftende "salt" til hashen, så man ikke kan lave statistik over den enkeltes bevægelsesmønster over tid samt at det kræver kendskab til dagens "salt" at finde telefonen i mængden. Jeg kan dog ikke se hvordan man helt kan anonymisere identiteten af telefonen og stadig beholde sporbarhed fra sted til sted. Er der nogen med krypteringsviden, der kan vurdere om dette er muligt.

Jeg mener personligt at der som minimum skal stilles MEGET strenge krav til hvor lang tid data må opbevares og at evt. opbevaring af statistiske/optimeringsmæssige hensyn skal anonymiseres mest muligt. Jeg ser det dog som en klart større sansynlighed at dette vil blive solgt som et redskab til at hjælpe vores fuldt troværdige og ukorrupte politi med at fange terrorister, pædofile, kannibaler, menneskesmuglere og hvad befolkningen ellers skræmmes med på det givne tidspunkt.

Jeg kan sagtens se potentialet i teknologien, og er ikke imod den som udgangspunkt, men er meget skeptisk for den øgede overvågning vi så glædeligt og ubekymret indfører overalt i samfundet.

  • 16
  • 0
Christian Nobel

Vil enheden overhovedet være synlig når enheden er i stand-by?

Mig bekendt søges der ikke efter et nyt netværk når skærmen er slukket, så har man lige tænkt denne tanke til ende?

Eller er det bare endnu en morsom "tanke" fra en politiker?

Og 55 millioner - er det noget der har været i EU udbud?

  • 5
  • 0
Jacob Havskov Lauritsen

Det der har vi jo allerede i Aarhus - det sørger BLIP for: http://ing.dk/artikel/wifi-og-bluetooth-giver-danskerne-trafikovervaagni... - de tracker bluetooth og WiFi.

Jeg ved at BLIP hasher MAC addresser, men det hjælper selvfølgelig ikke frygtelig meget hvis man/de vil spore en specifik MAC addresse i deres database - det forhindrer højst at man konverterer den anden vej.

En af de mere fornuftige ting i iOS8 var i øvrigt randomiseret MAC når den skanner efter kendte wifi netværk - netop så man ikke kan spores bare fordi man har tændt for sit wifi, uden at være koblet på et netværk.
Hvis man er koblet på et netværk, er det dog ikke noget problem at sniffe den ægte MAC addresse - og en eventuel sporings-router kan også svare på iOS enhedens request-to-join hvis den virkelig gerne vil kende en MAC addresse - men så er det ikke passiv sniffing mere :).

Skal man være helt sikker, er der ikke andet for end at slukke for WIFI/Bluetooth - eller roote/jailbreake og spoofe sin MAC addresse.

  • 4
  • 0
Flemming Riis

-En bedre og mere intelligent trafikstyring kan forbedre flowet i biltrafikken med mellem 11 og 32 procent, siger beregninger fra Rambøll.

Right , og hvad betyder det i den virkelige verden , det bliver nok ikke 11-32% hurtigere at kommen rundt.

55 millioner <suk>

  • 5
  • 0
Knud Jensen

På den måde kan systemet vide, hvor mange mennesker, der befinder sig i et givent område og tilpasse trafikken efter det.

Det bygger alene på antagelsen af at ALLE har en mobiltelefon på sig, og som sender Wi-Fi ud. Får cyklister uden mobil så bare lov at holde for rødt hele dagen?

Kunne også være interessant at vide hvordan de vil kende forskel på cykler og biler. I praksis er der jo kun 0.5 til 1 meter mellem disse på vejene. At måle Wi-Fi plejer sjældent at være helt så præcist.

Hvis der holder 20 cykler og 20 biler på den ene side, og der så holder en enkelt turistbus med 41 personer i fra den anden side, er det så bussen som får grønt? For det løser sikkert ikke trafikale problemer.

  • 3
  • 1
Christian Nobel

Nej da - Rambukken er i vanlig stil blevet bedt om at lave nogle beregninger der understøtter en konklusion, og det har de så gjort for et eller andet giftigt konsulenthonorar.

Hvis man havde ønsket at flowet blev dårligere, så havde de sikkert også været leveringsdygtige i beregninger for det.

  • 9
  • 0
Flemming Riis

Nej da

Artiklen hos politikken godt nok skræmmende læsning.

Men man skulle sætte x % af til at efterprøve det efter implementering.

Men wifi sensor på alt hvad kan der gå galt det er kun metadata :) , plejer ikke at være tinfoil men det kan da kun gå galt.

  • 0
  • 0
Jesper Lund

Københavns Kommune kan med fordel læse afsnit 7.3 her inden de kommer for godt i gang
http://ec.europa.eu/justice/data-protection/article-29/documentation/opi...

Omtalt af Version2 for et par dage siden
http://www.version2.dk/artikel/eu-raad-device-fingerprinting-er-underlag...

Der er krav om samtykke hvis Københavns Kommune vil bruge MAC adresse til tracking. Hashing gør ingen forskel her.

  • 10
  • 0
Richard Foersom

@Lars Tørnes Hansen

Min mobils WiFi radio er slukket af sikkerhedsmæssige årsager, og sekundært fordi det bruger strøm, som jeg kunne bruge til andre ting.


Rødt lys til dig! Om 5 år kan du så godt glemme alt om at komme over fodgængerovergangen med mindre du kommer med en ledsager. :-)

Københavns byret anno ca. 2030:
"Bilist": Jamen dommer, det er ikke min skyld at min selvkørende bil kørte Lars Tørnes Hansen ned i fodgængerfeltet, han havde jo slukket sin telefon.
Dommer: Frikendt!
;-)

  • 12
  • 0
Børge Truelsen

mon ikke kun e registre om der er nogen eller ej, sådan at folk ikke komme til at vente, hvis der ikke er nogen som de skal holde tilbage for. og mon ikke de beholder de nuværne senore også, tror ikke wifi skal stå alene, men skal være en hjælp... desuden kan det også være det slet ikke bruges til at analysere hvordan det er bedste at sætte systemmet op. i stedet for som styring

  • 0
  • 0
Niels Hansen

Så vidt jeg kan lure på det hele, så er Wifi-trackingen ikke beregnet til at måle ved det enkelte lyssginal, men mere det generelle flow i en større skala. Det bindes sikkert sammen med nogle modeller, der opskalerer sampling-størrelsen til noget der ligner virkeligheden. Selv hvis kun 10% af trafikanterne kan måles, så er det stadig en nogenlunde indikator på trafikmængderne.

Min mavefornemmelse siger at 11-32% ikke er helt skævt.

At bruge Wifi-data til at måle om der er nogen eller ej virker tosset, men det betyder ikke at der ikke findes politikere der tror at det er sådan det hænge sammen ;-)

  • 2
  • 0
Maciej Szeliga

Nu blæser alle mobile enheder deres MAC-adresse ud så det er lidt svært at forholde sig til at det er en "hemmelig" oplysning... problemet i denne fine lille løsning er at den fuldautomatisk kortlægger ret præcist hvor alle WiFi enheder er til hver en tid og hvordan de er kommet der.
Det mener jeg personligt er ret problematisk...

  • 5
  • 0
Jesper Lund

Nu blæser alle mobile enheder deres MAC-adresse ud så det er lidt svært at forholde sig til at det er en "hemmelig" oplysning...

I forhold til spørgsmålet om device fingerprinting er det underordnet om en given identifier bliver broadcastet eller ej
http://www.version2.dk/artikel/eu-raad-device-fingerprinting-er-underlag...

Adgang til oplysninger i brugernes terminaludstyr med henblik på tracking kræver samtykke. Længere er den ikke, siger Artikel 29 Arbejdsgruppen.

  • 7
  • 0
Jesper Lund

Så vidt jeg kan lure på det hele, så er Wifi-trackingen ikke beregnet til at måle ved det enkelte lyssginal, men mere det generelle flow i en større skala.

Det lyder som noget, hvor du skal kunne genkende folk fra lyssignal til lyssignal? Hvis det skal baseres på identifiers som en smartphone udsender, via fx WiFi eller Bluetooth, taler vi om tracking og overvågning.

  • 4
  • 0
Johnnie Hougaard Nielsen

Når det kombineres med gratis WiFi hotspots, ligger der et implicit samtykke i at nettet i sagens natur ved hvilken router den enkelte smartphone er koblet på. Selv om langt fra alle er med her, må svingninger i tætheden give en ganske god finger på den trafikale puls. Selv randomiserede MAC adresser spolerer ikke billedet.

  • 0
  • 3
Jesper Lund

Når det kombineres med gratis WiFi hotspots, ligger der et implicit samtykke i at nettet i sagens natur ved hvilken router den enkelte smartphone er koblet på.

Nej, det er en forkert fortolkning af udtalelsen fra Artikel 29 arbejdsgruppen.

Sålænge MAC adressen bruges til at levere netværksforbindelse, er adgangen til oplysninger i dit terminaludstyr omfattet af en undtagelse fra kravet om samtykke. Ligesom de "tekniske cookies", fx indkøbskurv i webshop.

Det er kun hvis du vil bruge MAC adressen til andre ting, fx tracking, at der er krav om samtykke.

  • 3
  • 0
Allan S. Hansen

Politikerne vil jo gerne have roadpricing også - og det kan så med fordel indføres med det samme når der nu kommer total overvågning af wifi klienter, og så ved politiet også altid hvor "vi" er når der sker noget slemt et sted, som så sammen med deres ønskede fingeraftryk/dna register på alle - kan spare mange ressourcer og give automatisk bødeudskrift og dermed stor indtægt.

Og så betyder privatliv m.m. jo ikke så meget i det sammenhæng for vores politikere d'jour.
Det er jo kun de paranoide konspirations sølvpapir hatte folk, fordi hvis man ikke gør "noget forkert" er der jo ikke noget at frygte......

  • 4
  • 0
Niels Hansen

Det lyder korrekt. Jeg forholdt mig ikke til overvågningsaspektet. For det er helt klart overvågning, uanset hvor meget hashing og anden anonymisering der bliver lavet. Og så bliver det et spørgsmål om tillid til myndigheden, hvilket man altid kan være kritisk overfor.

Jeg forholdt mig til det at folk problematiserer at man ikke kan se alle, og at systemet derfor skulle ubrugeligt. Jeg tror at det er et rigtigt godt værktøj til trafik-optimering.

  • 2
  • 0
Pelle Nielsen

Lokal Politiker skal finde penge til udskiftning af gadelygter -OK

Man udskifter ikke gadelygter for at kunne måle trafikken.

Man udskifter dem hvis de er i stykker eller hvis det kan give bespareles i driften, som opvejer udgiften i anskaffelsen.

SÅ TÆNK jer om, hvorfor kommer nogle med et så dumt argument for udskiftning af gadelygter?

FORDI de selv er dumme? og tror på alt hvad en sælger siger ELLER at de tror at vi er dumme?

  • 0
  • 3
Log ind eller Opret konto for at kommentere