WHO-chef kritiserer GDPR: »Den er ikke egnet til digital sundhedsteknologi«
»Manglende dataudveksling var den største fejl i den europæiske respons på pandemien. Covid-19 har virkelig udstillet begrænsningerne for dataudveksling i de europæiske lande, og det har understreget behovet ikke bare for at bruge real time-data i pandemiberedskabet, men for at skabe en bedre ramme for udveksling af data som en nødvendig forudsætning for udvikling af digital sundhedsteknologi.«
Sådan lyder det fra Clayton Hamilton, leder af flagskibsprogrammet for Digital Health ved WHOs regionale Europa-kontor, der for nylig talte ved Dansk Industris Healthtech Summit 2021 om erfaringerne fra covid-19.
Han kritiserer i skarpe vendinger GDPR for at spænde ben for den digitale omstilling af sundhedsvæsenet.
»GDPR er ikke egnet til at sætte den nødvendige ramme for digital sundhedsteknologi og telemedicin. Vi er nødt til at bevæge os fra et ensidigt fokus på databeskyttelse til en mere balanceret afvejning af fordele og ulemper, og kommissionen må arbejde hårdt for at løse det her problem,« siger Clayton Hamilton, der understreger, at selvom WHO er en stærkt fortaler for friere udveksling af data, må det ikke ske på bekostning af databeskyttelsen for den enkelte patient.
»Som det er nu, kan vi ikke engang få landene til at give os årlige rapporter med sundhedsstatistik. Der er en alt-eller-intet-opfattelse af dataudveksling, som ikke afspejler virkeligheden, og GDPR giver ikke mulighed for en mere dynamisk tilgang fx til patientsamtykke i fuld respekt for patientens rettigheder.«
Pandemien har sat skub i udviklingen
Clayton Hamilton ser en særlig europæisk dataetik som en afgørende faktor for vellykket implementering af sundhedsteknologi.
»Udviklingen af digital sundhedsteknologi i Europa skal hvile på de værdier, som er enestående for Europa - på et sæt af digitale principper, som er ganske anderledes end tilgangen i Asien og USA, og som vi kan bruge til at drive innovation. Enhver udvikling af sundhedsteknologi i Europa skal først og fremmest hvile på tillid til forbedringer. Tilliden er allerede indbygget i DNAet på det danske sundhedssystem, og den tillid skal vi bruge til at drive innovationen,« siger han.
»Vi har set epicenteret for digital innovation flytte sig fra Asien mod Europe, og i starten af 2020 oplevede vi den her tsunami af sundhedsteknologi, som lynhurtigt blev både udviklet og adopteret af sundhedsvæsenet, i første omgang med fokus på kontaktopsporing og håndtering af nyt og ofte utrænet personale, og senere med udvikling af "smarte" løsninger, og den største hindring var ikke manglende innovation - det var sundhedsvæsenet selv, der ikke var i stand til at absorbere løsningerne,« siger Clayton Hamilton, der har hørt den samme konklusion fra flertallet af de politikere og sundhedsledere, han har spurgt om deres vigtigste erfaring med Covid-19.
»Der var ganske enkelt ikke kapacitet i systemerne til at vurdere og implementere alle den innovation, der kom til dem under pandemien. Fra udviklernes side var der også stor frustration. Alle ville gerne bidrage med produkter og services for at få deres land igennem pandemien, men der var ubesvarede e-mails og store problemer med at finde indgangen til sundhedssystemet - og det vil blive ved med at være et problem, hvis vi ikke systematisk investerer i at løfte de sundhedsprofessionelles digitale kompetencer.«
En vanskelig snak om ulighed
Clayton Hamilton mener, at WHO kan bidrage med et andet perspektiv på digital sundhed end de gængse. Og han ser WHOs rolle som brobygger mellem innovationsmiljø på den ene side og den offentlige sektor på den anden side.
»Vi taler om vigtigheden af lighed i sundhed, om kønsligestilling og om menneskerettigheder som kerneværdier for anvendelsen af digital teknologi. Det er en vanskelig samtale at have med et innovationsmiljø, der er vant til at tale om forretningsmodeller og omsætning. På den anden side er den offentlige sektor nødt til at forstå, at innovationen kommer fra det private erhvervsliv, og vi skal finde en måde at bygge bro mellem de to,« siger Clayton Hamilton, der har fire hovedbudskaber om digitalisering af sundhedssystemerne i Europa:
»Vi må forstå, at digitale teknologier i sundhedsvæsenet først og fremmest skal have fokus på at bevare det menneskelige ansigt, og det er ganske anderledes end meget af den digitalisering, vi så før pandemien. Vi må også både forstå og reagere på den store sociale rekalibrering, som foregår, mens vores samfund ændrer sig, og vores forventninger til samfundet ændrer sig. Den vigtigste regel for implementering af digital teknologi er, at den er effektiv, at den er afpasset efter forholdende, og at den er nem at bruge. Og endelig, som det fjerde og sidste, så skal vi bruge data effektivt for at styrke befolkningen modstandskraft mod både sygdom og andre udfordringer - og rent faktisk give folk adgang til at bruge deres egne sundhedsdata,« lyder det.
WHO overvågede udviklingen af digitale løsninger under pandemien og fandt at de faldt i seks hovedkategorier:
Surge management and protection in hospital settings
• Surge simulation tools
• Inventory resource mapping & supply chain management tools
• eLearning platforms for healthcare worker orientation
• Robots (e.g., disinfection & communication/companion)
Managing contacts to the health system
• Telemedicine/Teleconsultations
• Triage chat services & chatbots
• ePrescription for streamlining access to essential medicines
• Self-management and voluntary reporting tools
**Diagnosis & diagnostics **
• Symptom assessment apps & online utilities
• Remote monitoring of vital signs using smartphone camera
• AI scanning of CT images
• Temperate-based diagnostic identification for border control
Awareness and prevention
• Dashboards and mapping utilities
• Social media based chatbots
• Public health data surveillance and forecasting
• Case management and contact tracing capabilities
Testing and research
• Large-scale integrated public testing and results reporting
• Support to accelerated testing regimes
• AI support to adaptive clinical trials
Recovery and Re-establishment
• Testing, Recovery, Vaccination certification utilities (“Smart Vaccination Certificates”)
• AR-based temperature monitoring in public spaces
• Vaccine distribution and administration and community forums

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.