WeChat høster informationer: Gode brugere får særtilbud

WeChat har månedligt over 1 milliard aktive brugere Illustration: Flickr
WeChat-brugeres adfærd på applikationen skal afgøre, om brugerne samtidig kan få adgang til fordele og særbehandling i andre sammenhænge.

Over én milliard mennesker af applikationen WeChat efterlader spor af informationer, der bliver brugt til at afgøre, om brugerne skal have adgang til særtilbud for forskellige tjenester.

Det skriver TechCrunch.

Udover chatfunktionen tilbyder WeChat, at brugerne blandt andet kan købe ind gennem platformen, leje transport eller leje paraplyer. Informationer fra brugen af disse tjenester bliver høstet af udviklingsvirksomheden Tencent, der står bag WeChat.

I november måned 2018 startede virksomheden et pilotprojekt med navnet 'WeChat Payment Score', som bedømmer og rangordner brugerne efter deres adfærd og handlinger i applikationen. Bedømmelserne kan herefter bruges i andre applikationer til at opnå fordele, rabatter eller lignende.

I øjeblikket kan brugere med gode bedømmelser eksempelvis leje powerbanks uden depositum fra tjenesten Xiaodian, der også har forbindelser til Tencent.

Ifølge TechCrunch er det uklart, hvordan WeChat præcis beregner brugernes adfærds-score. Lignende systemer, hvor brugere bedømmes efter deres adfærd på applikationen, er tidligere set hos blandt andet Alibabas underselskab til betalingsløsninger, Ant Financial.

Frem mod 2020 har Kina planer om at indføre en national database, som ikke kun skal sortere borgerne efter økonomiske forhold - også sociale og moralske egenskaber bedømmes.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere