Danskudviklet JSON/REST-interface finder den rigtige skorsten til nye cementfabrikker

FLSmidth leverer blandt andet cementfabrikker til hele verden. Her ses en del af selve ovnen, hvor cementen brændes. De enkelte dele af processen er afhængige af lokale forhold som klima og højde over havoverfladen, som påvirker kemien. Illustration: FLSmidth
FLSmidth bruger konfigurationsværktøjer, der taler direkte med underleverandørerne og sikrer, at nye fabrikker og dele er korrekte.

Er du på udkig efter en ny pc eller en ny bil, kan du sammensætte din helt egen konfiguration på producentens hjemmeside. Webapplikationen sørger for, at du ikke får sat en 1.0-liters motor i den store firehjulstrækker, og du får et præcist estimat for pris og leveringstid. Og nu kan du - næsten - gøre det samme, hvis du er på udkig efter en cementfabrik.

FLSmidth har nemlig over de seneste år udviklet en række konfigurationsværktøjer, som arbejder efter samme principper og hjælper med at sammensætte ingeniørmæssigt korrekte løsninger og finde frem til den rigtige pris.

»Alle maskiner er lidt forskellige. Landskabet, temperaturerne eller højden over havets overflade giver forskellig kemi, så alt skal regnes igennem,« forklarer ingeniør Morten Hugo Bennick fra FLSmidth.

Han har samarbejdet med DTU om udviklingen af værktøjerne, der samler information fra både FLSmidths egne eksperter og fra underleverandørerne til at gøre det muligt at sammensætte eksempelvis en cementfabrik.

Værktøjerne giver mulighed for at indtaste parametre som eksempelvis, hvor koldt det kan være på det sted, hvor fabrikken skal opføres. Det kan blandt andet have betydning for, om en silo til materialer skal være isoleret.

For enkeltkomponenter kan værktøjerne endda både lave en liste med delkomponenter, der skal bruges, og levere de tekniske tegninger for konstruktionen. Bag systemerne ligger beregningerne, som ingeniørerne har opstillet, og som regnes igennem for hver bestilling. På den måde kan man eksempelvis sikre, at en skorsten har den rette afstivning, hvis den skal stå i et område, der kan blive ramt af tyfoner og dermed høje vindhastigheder.

»Det sparer tid, fordi vi ikke skal gøre det i hånden. Modellerne er lavet, så de ikke overskrider de værdier, som den enkelte ingeniør har givet,« siger Morten Hugo Bennick.

Underleverandører leverer data via webservices

En af de ting, der har gjort systemerne mulige, er, at underleverandørerne i dag tilbyder deres produktkataloger som webservices. Det vil sige, at FLSmidth kan tale direkte med underleverandørernes systemer gennem en JSON/REST-grænseflade.

På den måde får systemet også altid de nyeste oplysninger fra underleverandørerne, hvis der eksempelvis er kommet en ny udgave af en komponent. FLSmidth slipper altså også for selv at skulle vedligeholde viden om underleverandørernes produktkatalog.

Med 50.000 regler i motoren bag systemerne sikres det, at man ikke kommer til at vælge en forkert sammensætning af komponenter. Hver gang der laves en ændring, bliver det testet af produktspecialisterne inden for det enkelte produkt.

Fordelen for FLSmidth er, at værktøjet ligesom for bilproducenten kan hjælpe med salg, fordi det er muligt hurtigt at afprøve en vilkårlig konfiguration.

»Det giver os en helt nøjagtig pris, så vi kan give et nøjagtigt tilbud i stedet for at tage en kopi af et gammelt projekt. Når vi giver et tilbud, så skal vi måske regne det igennem hundrede gange, før vi har tilbuddet på plads, fordi der er en masse justeringer,« siger Morten Hugo Bennick.

Det svarer til, at man ser slutprisen for bilen med sportspakken af ekstraudstyr, finder ud af, at den var lige i overkanten af budgettet, og så kan gå tilbage og se, hvordan prisen bliver med billigere lakering eller uden hover-funktion.

Systemerne er udviklet hos FLSmidths udviklingsafdeling af et team af faste udviklere i Sydindien og er udviklet som webapplikationer med C# og HTML5.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jesper Tholstrup

Med 50.000 regler i motoren bag systemerne sikres det, at man ikke kommer til at vælge en forkert sammensætning af komponenter.

Denne påstand synes at pege på et omvendt proportionalt forhold mellem antallet af "regler" og antallet af fejl. Det er ikke i overensstemmelse med min oplevelse med "regler" i software.

Personligt forsøger jeg at holde antallet af "regler" på et meget lavt niveau dels for selv at kunne forstå systemet og dels for at kunne sikre en nogenlunde test-coverage.

  • 1
  • 0
Palle Simonsen

Hej Jesper,

Der er muligvis tale om et regelbaseret system ala JRules, som er en direkte efterkommer af R1 og X:CON. I så tilfælde er 50.000 regler ikke et egentlig problem, da der er nogle struktureringsmekanismer i form af rulesets og erfaringsbaserede principper, der gør aftestning etc. overkommelig.

V2: Kunne I ikke spørge ind til den del? Det er noget mere interessant end at der er en REST grænseflade?

  • 0
  • 1
Morten Bennick

Hej Palle

Det er helt korrekt antaget at vi bruger et regel-baseret system. Specielt hvor problemet kan beskrives linæret er dette en god løsning, dette er dog langt fra gældende for alle ting der skal løses, så derfor har vi integreret vores system med enten dedikerede programmer skrevet eksempelvis i C#, men det kan også være integration til MathCAD eller lignende.

For holde styr på reglerne er der selvfølgelig en træstruktur inde i programmet, ligesom der er mulighed for nedarvning e.t.c

Vedrørende de 50.000 regler så er de ikke inde i et program, men splittet op i en del programmer, afhængigt af hvad opgaven er. Det program der har flest regler har knapt 2500.

Vi forsøger altid at reducerer antallet af regler til det absolut minimum, både så vi kan overskue hvad programmet kan og således at eksekveringstiden er så kort som overhovedet muligt.

50.000 regler er ikke nødvendigvis mange regler, det kommer helt andet på hvilket problem og opgave der skal løses.

JRules er en rimelig god analogi til hvad der foregår, men det dækker ikke helt vores behov.

Med venlig hilsen
Morten Bennick
FLSmidth

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder

Call to action

Er du på udkig efter en ny pc eller en ny bil, kan du sammensætte din helt egen konfiguration på producentens hjemmeside. Webapplikationen sørger for, at du ikke får sat en 1.0-liters motor i den store firehjulstrækker, og du får et præcist estimat for pris og leveringstid. Og nu kan du - næsten - gøre
det samme, hvis du er på udkig efter en cementfabrik. FLSmidth har nemlig over de seneste år udviklet en række konfigurationsværktøjer, som arbejder efter samme principper og hjælper med at sammensætte ingeniørmæssigt korrekte løsninger og finde frem til den rigtige pris. »Alle maskiner er lidt forskellige. Landskabet, temperaturerne eller højden over havets overflade giver forskellig kem...