Webbutikker sukker efter nemmere identifikation af kunder på tværs af platforme

Webkunder shopper ikke bare rundt på alverdens butikker men også fra en lang række forskellige devices. Det faktum overser webshops - og de glipper derfor at få salget i hus.

Når vi køber noget på nettet, foregår det ikke længere udelukkende på én computer. Det er ikke uvant, at man først laver lidt research på sin telefon, fortsætter søgningen på arbejdscomputeren og ender med at fuldbyrde købet på sin tablet.

Denne udvikling bliver webshops nødt til at tage højde for, hvis de ikke vil tabe kunderne, lyder det fra en brancheanalytiker fra e-handelsplatformen Demandware. Virksomheden har netop lanceret en rapport, der analyserer omkring 200 mio. brugeres adfærd på tværs af over 1200 webbutikker.

Resultaterne peger blandt andet på et stigende behov for webbutikker for at kunne identificere brugerne på tværs af de mange platforme. I en branche hvor meget indhold efterhånden bliver tilpasset den enkelte bruger og hvor indkøbskurven skal følge med rundt på enhederne, er det således afgørende, at de web-platforme, som butikkerne benytter sig af, er i stand til at følge den enkelte bruger. Her er udfordringen især at skabe en identifikation af brugeren, som på den ene side er brugervenlig og ikke skræmmer køberne væk, men samtidig virker på tværs af enhederne og i tilgift tager hensyn til privatlivet.

21 pct. af forbrugerne benytter sig nemlig af forskellige enheder i løbet af et enkelt købsforløb, hvilket er en stigning på 15 pct. i forhold til året før ifølge rapporten. Demandware forventer at en ud af fire brugere inden årets udgang vil shoppe via forskellige enheder.

Denne udvikling har en række afgørende konsekvenser for webbutikkerne, der normalt tager udgangspunkt i begrebet konverteringsrate - altså hvor stor en procentdel af de besøgende på et site, der køber et produkt - for at måle sin succes.

Når flere brugere benytter sig af forskellige enheder som mobiler og tablets i samme forløb, så vil det give udslag i flere besøg på hjemmesiderne. Disse ekstra besøg vil dog ikke nødvendigvis give udslag i flere køb, og derfor vil konverteringsraten som en naturlig konsekvens falde.

»Konverteringsraten er en antikveret måde at måle på,« siger Rick Kenney, der er analytiker hos amerikanske Demandware.

Hans budskab er, at webshops i stedet for at måle konverteringer pr. besøg skal gå over til at måle dem pr. bruger. Derfor bliver det vigtigere for webshops at kunne identificere brugerne på tværs af de forskellige enheder enten ved at bede om login, email eller lignende identificeringsmetoder.

Stort kapløb igang

Samtidig med at flere benytter sig af forskellige enheder til at shoppe, så bruger vi også mindre tid på hjemmesiderne på hver enhed.

På et år bruger vi 31 pct. mindre tid, hver gang vi browser på tværs af alle enhederne, og ser man på mobilen, så er en enkelt session blevet 43 pct. kortere ifølge Demandwares rapport.
For webbutikkerne betyder det en større konkurrence om at gøre oplevelsen så brugervenlig som mulig for forbrugerne ifølge Rick Kenney. Jo mindre tid, man bruger på hver enhed, desto sværere bliver det således også for en butik at få deres kunder til at gennemføre et køb.

En af anbefalingerne lyder således, at butikkerne skal blive bedre til at lade brugeren beholde den samme indkøbskurv, når man eksempelvis går fra mobilen over til sin tablet. Igen er det centralt at kunne identificere brugerne på tværs af enhederne, for at dette kan lade sig gøre.

En tilsvarende tendens - som næppe kan overraske nogen - er, at kontaktfladen mellem butikker og forbrugere bliver mere fragmenteret. Virksomheder, der både er i kontakt med deres potentielle kunder på sociale medier som Instagram, Pinterest og Facebook samtidig med deres traditionelle platforme som hjemmesiden, er således et hyppigere fænomen.

Som et eksempel på, hvordan de sociale medier begynder at understøtte denne tendens, så er billeddelings-tjenesten Pinterest netop på vej med en købe-funktion, hvor brugerne kan købe de produkter, som de finder billeder af, direkte i web-appen.

Udfordringen for butikkerne er ifølge analytikeren at binde alle disse kanaler sammen, så brugeren får en samlet oplevelse. Dette begreb kaldes også ‘omnichannel’ eller ‘multichannel’ i e-handels-lingo og er det, som flere større forretninger i øjeblikket døjes med at få integreret i både de fysiske og online-butikker.

»Den her udvikling kommer ikke til at fungere uden sund it-infrastruktur,« siger omnichannel-ekspert Rasmus Houlind og fortsætter:

»Nogle virksomheder sukker over ikke at have mere kundedata, men jo mere man har, desto større er chancen også for, at det bor i et dårligt, forældet system, der ikke kan integrere med de andre systemer så man får et samlet overblik over hvem den enkelte kunde er på tværs af de forskellige kanaler. Du er nødt til at automatisere processerne, og det kan du kun, hvis du er ordentlig integreret.«

Store virksomheder som IBM, Oracle, Salesforce, Adobe, Sap og Demandware ligger derfor i et kapløb i øjeblikket om at kunne levere et samlet sæt af systemer, der kan understøtte denne udvikling, til forretningerne.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bent Jensen

Er så også at gøre denne indsamling af data ulovlig, ligesom det i EU er ulovlige at forskelsbehandle.
Hvis de får lov at indsamle denne data, så vil den også blive brugt og misbrugt.

Så Tor til netværk til betaling og handel på vel være vejen frem.

Også et godt "salgs" argument, brug tor og bliv ikke snyd på prisen.
Men der skal vel noget yderligere til, så ens ID baseret på hardware som, cpu,bios,.. også bliver anonymiseret. Ved ikke hvor godt Tor beskytter der, eller om der skal bruges en eller andet anonymisering yderlige, som virtualisering eller ?

Nogen som ved hvordan man lukker helt af for opsamling af data til identifikation, så de data de kunne indsamle er værdiløs.

Husk hvis et sted mener du skal have slået et eller andet fra, eller flash slået til, så find et andet sted at handle.

  • 4
  • 0
Rene Madsen

En af anbefalingerne lyder således, at butikkerne skal blive bedre til at lade brugeren beholde den samme indkøbskurv, når man eksempelvis går fra mobilen over til sin tablet. Igen er det centralt at kunne identificere brugerne på tværs af enhederne, for at dette kan lade sig gøre.

Hvad er der nu galt med at logge ind på begge devices, ebay og del andre klare da det ganske fint. Det er da umådeligt simpelt at implementere og nej tak til at sådan en kurv følger med uden at være logget ind. Det er i min optik misforstået hjælp. Og det virker som en dårlig undskyldning for blot at tracke brugerne.

  • 7
  • 0
Bent Jensen

Og det virker som en dårlig undskyldning for blot at tracke brugerne


Skal de bede om det :-) Hvis det er ebay.com gælder der jo USA love, og de har tæt på ingen forbrugerbeskyttelse af borger, med hensyn til data indsamling.
Du må som jeg har forstået det ?
Godt sælge et fuldt Dansk CPR register i USA, sammenkørt med alle dine sundheds data, bankdata og færden på nettet.
Et samfund hvor butikkerne ved mere om dig, end din nærmeste familie og langt mere end din mor.
Men måske det kan forhindre terror, og det er godt for børnene.

  • 0
  • 0
Jesper Lund

Hvis webbutikkerne tror at dette er løsningen, er de godt dumme

Som et eksempel på, hvordan de sociale medier begynder at understøtte denne tendens, så er billeddelings-tjenesten Pinterest netop på vej med en købe-funktion, hvor brugerne kan købe de produkter, som de finder billeder af, direkte i web-appen.

Der er masser af gatekeepers, for eksempel Google, Facebook, Pinterest, Nets, etc etc, som står parat til at overvåge folk på tværs af platforme. Disse gatekeepers ville blive enormt glade, hvis webbutikkerne kvit og frit ville udlevere deres kunder. Og det er netop hvad der sker når Google, Facebook m.fl. tilføjer en "køb" funktion på deres platforme.

Kunne webbutikkerne ikke koncentrere sig om at sælge noget, der skaber værdi for deres kunder (eller lukke), i stedet for nu, hvor eneste forretningsstrategi synes at være masseovervågning af kunderne?

  • 5
  • 0
Gert G. Larsen

Jeg kom til at tænke på nemlig.com, som er vores supermarked i dag.
Der virker det faktisk ret godt, at være logget på samtidig fra flere devices hos forskellige i husstanden, og bare smide varer i indkøbskurven over nogle dage, og så sende bestillingen afsted når man er klar.

  • 1
  • 0
Nils Bøjden

"Denne udvikling har en række afgørende konsekvenser for webbutikkerne, der normalt tager udgangspunkt i begrebet konverteringsrate - altså hvor stor en procentdel af de besøgende på et site, der køber et produkt - for at måle sin succes."

Og her gik jeg og troede at det var omsætning og overskud man brugte til at måle. Men det kan jo også være at de besøgende er varen.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere