Brugere af desktop-versionen af den norske webbrowser Opera kan se frem til helt at slippe for reklamer, når de bevæger sig omkring på internettet. Fremover vil browseren nemlig få indbygget adblocker.
Opera har netop udsendt en udviklerudgave af deres seneste browser, der ifølge dem selv er en af de første browsere med indbygget adblocker.
Opera mener, at netop fordi funktionen ligger i browseren, er den hurtigere i forhold til de gængse adblocker-løsninger til konkurrerende browsere, da den skal bruge mindre tid på at tjekke blokeringslister.
I en sammenlignende hastighedstest mellem Opera med adblocker og Google Chrome med AdBlock Plus-udvidelsen har det norske selskab målt sig selv til at være 45 procent hurtigere til at indlæse websider.
Adblocker-funktionen i Opera vil som standard være slået fra, men kan nemt aktiveres med et enkelt klik. Opera støtter sig op af blokeringslister fra EasyList til at sætte en stopper for såvel reklamer som trackers.
Det står selvfølgelig brugeren frit for at vælge, hvilke websider der skal have lov til at vise reklamer og hvilke der ikke skal. De har samtidig mulighed for løbende at følge, hvor meget der bliver blokeret og hvor meget hurtigere specifikke websider indlæses uden reklamer.
Endnu er funktionen kun tilgængelig i udviklerudgaven af Opera. Hvornår den bliver en del af den bredt distribuerede Opera-browser er ikke oplyst.