Vrede seere klager over dårlig DR-streaming

Fortsat mange klager over streaming på DR's hjemmesider. Medievirksomheden forsøger at løse problemerne i løbet af 2013.

Det kan godt være, at tv-succeser som 'Borgen' og 'Forbrydelsen' kan få danskerne til at synes godt om DR. Men smilet stivner, når serierne vises over nettet på computeren eller smartphonen.

Der er nemlig fortsat problemer med at sikre seerne en gnidningsfri oplevelse. I andet halvår af 2012 kom der 557 klager til DR over streaming af DR's programmer, viser en ny klageopgørelse fra den statslige medievirksomhed. I første halvår var tallet cirka 400.

»Ellers kommer der fortsat mange klager fra netbrugere, der er utilfredse med, at de har problemer med at streame programmer på dr.dk. DR har lovet en større omlægning på området. Jeg ser frem til, at den i løbet af det kommende år kan bedre situationen væsentligt,« siger Jacob Mollerup, DR's seer- og lytterredaktør, til dr.dk.

Som tidligere beskrevet på Version2 gælder problemerne både for live-streaming og on demand-streaming på DR's hjemmesider. Det giver blandt andet lange buffering-perioder, som er særligt hyppige under perioder med spidsbelastning - for eksempel søndag aften, hvor DR's populære tv-dramaer vises.

Læs også: DR vil streame Forbrydelsen fra skyen - dr.dk outsources

Seerne må dog væbne sig med tålmodighed lidt endnu. Udskiftningen af DR's serverinfrastruktur kommer til at ske frem til 2014, og et udbud skal i løbet af 2013 afgøre, hvem der får de eksterne driftsopgaver.

»Forventningen er, at vi på sigt kan tilbyde bedre performance på vores on demand- og streaming-platform og bedre kan håndtere situationer som breaking news, hvor der er et meget stort load på systemet,« har underdirektør i DR Teknologi Mikkel Müller tidligere udtalt til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (39)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Thomas Johansen

Sjovt, har lige modsat oplevelse.

Fik en total optur forleden da jeg sad og zappede rundt på min xbmc med dr.dk/nu add-on.

Ingen problemer med streaming på det punkt.

Bruger dog sjældent live-streaming.

DR NU og Bonanza er jo guldklumpen ved at have en public service kanal.
Jeg betaler glædeligt mine licens penge til dette.

  • 6
  • 3
Maciej Szeliga

Hvis vi kikker på antallet af klager vs. antallet af seere af de nævnte serier så er det ingenting.
600 klager og 1 million seere ?? Hvor er proportionerne ?

Jeg oplever i øvrigt ingen problemer med streaming fra DR men det kan jo skyldes at jeg sidder på en 20/10 Mbit VDSL forbindelse som rent faktisk leverer 20/10 Mbit.

  • 5
  • 2
Claus Hillker

Sidder på en fin fiberforbindelse, og har ikke problemer med at streame fra andet end dr.dk. Tager jeg deres udsendelser som podcast (der også er streaming i netop denne konfiguration) via en apple-tv boks er der dog ingen problemer, men her streamer jeg jo heller ikke direkte fra dr..

  • 1
  • 1
Kasper Grubbe

Deres streaming er helt slem når der er meget populære programmer der kører (ved høj belastning). Værst var det under Dronningens nytårstale, men der kan man nok ikke forvente så meget :-)

Endvidere ser det ud som om at ripningen af deres egne programmer nogle gange er gjort over analogt tv-signal, med lyd og billedproblemer, det er helt ufatteligt at de ikke kan uploade deres egne produktioner ordentligt. Jeg ser ofte de fornævnte problemer på Debatten.

UX på DR.dk/tv er helt hjernedødt designet. Prøv at gå ind og søg på 'Debatten' du får en dropdown med følgende valgmuligheder:
- Debatten (Programside)
- Debatten (Se seneste)

Begge to fører dig til programsiden, og væk fra TV-universet. Og programsiden har så en smart flash-player indbygget hvor du kan se og browse tidligere afsnit igennem.

Hvis du vil se debatten i deres TV-univers skal du gå ind på "Se alle programmer", tryk på bogstavet "D", og vælg "Debatten" du kommer nu til denne side: http://www.dr.dk/tv/se/debatten/debatten-56 Der er iøvrigt nogle gange flere afsnit på programsiden end på TV-universet.

Når alt det er sagt, så er de gode til at gemme ting. Prøv at gå ind på http://www.dr.dk/DR2/D/Debatten/ og find ud af hvornår programmet næste gang kommer på TV. Hvorfor står det ikke med fed på programsiden?

Og hvorfor "udløber" programmer?

  • 2
  • 0
Flemming Jønsson

Jeg har XBMC på en AppleTV2, en Mac Mini og en atom maskine med OpenElec på - på alle tre har jeg installeret DR Nu og Bonanza add-on (add-on'en er ikke lavet af DR selv).

Det virker upåklageligt, jeg har brugt det i et par år og har kun oplevet fejl ganske få gange. Nogen af de gamle udsendelser er i ret dårlig kvalitet - men ellers ingen brok herfra :).

Jer der oplever mange problemer, hvilken frontend bruger i? Er det via DRs website, deres HTML5 web-app på en smartphone/tablet, eller hvordan streamer i fra DR?

  • 2
  • 0
Hans Erik Tjelum

Vi har ikke haft fjernsyn i mindst 10 år, og skal vi se noget så streamer vi.
DR har altid hakket og hostet, og det er uanset om det er Bonanza, live eller hvad som helst. Vores forbindelse kan fint streame Voddler og andre on-demand tjenester, hvor det absolut ikke hoster det mindste.
Vi har tit overvejet at klage, men det nytter jo ikke en bjælde da det jo er DR der har en sikker indtægt og ikke skal bekymre sig om kunder. Jo færre kunder jo bedre... Vi er jo ved lov blevet pålagt at betale for et produkt der reelt ikke virker tilfredsstillende. Gid jeg havde et firma der havde samme betingelser :-)

Det kunne være spændende, hvis de skulle kæmpe for deres brød på lige vilkår som andre udbydere.

/HET

  • 3
  • 0
Kasper Grubbe

Jeg mindes at DR købte rettigheder til at vise en fodboldkamp. Det var også meget fint, men på grund af for høj belastning hakkede det grusomt og var umuligt at se tilfredsstillende over stream.

  • 2
  • 0
Tommy Bjerg

Dagligt, uden undtagelser benytter konen og jeg XBMC plugin'et af Tommy Winter, til både DR NU og Live Straming, og jeg må erkende at live tit skal buffe og nogle gange hvis store shows eller serier er det tæt på ulidligt.

DR NU kører stort set problemfrit, kun få buffe-gener.

Jeg kommer aldrig på hjemmesiden, men er rigtig glad for den API adgang der har gjort det muligt at benytte XBMC.

Jeg håber fremover at de vil forbedre denne service, og ikke mindst rydde op i kategorierne i DR:Nu :)

  • 3
  • 0
Michael Peters

@Maciej - Det er rigtigt at det ikke er særlig mange, men jeg kan garanterer dig, at de ville få langt flere klager, hvis det lige under streaming vinduet var en stor tydelig knap med teksten "Klag her over kvaliteten".

Det er jo langt fra alle der gider lede efter "kontakt DR" - det er ganske simpelt ikke i orden at vores Public TV station ikke kan finde ud af at streame 10 minutters nyheder.

Hvis det var hos Apple eller en anden stor virksomhed der ikke automatisk får tilsendt licenspenge (uanset kvalitet) så ville de ansvarlige være fyret for længst.

Det er jo ikke et nyt problem - der er mange klager over flere år.

Jeg ved der er nogle der kan streame uden problemer, men der er ikke en undskyldning for de mange der har problemer.

  • 2
  • 0
Maciej Szeliga

Vi har tit overvejet at klage, men det nytter jo ikke en bjælde da det jo er DR der har en sikker indtægt og ikke skal bekymre sig om kunder.


Ja se, det er jo den helt rette holdning.
Hvis man ikke klager så kan dem man klager til / over ikke se hvor stort problemet er og vil gøre nøjagtigt det samme som jeg gjorde: konstatere at 600 klager ud af 1 mill. seere ikke er noget seriøst problem.
Det vil de gøre uanset om de er privat firma eller offentlig institution.

  • 0
  • 2
Peter D Hansen

@ Maciej,

Hvis DR havde tilstrækkelig driftsovervågning og test, kunne DR nok overskue omfanget.

Du har i øvrigt ikke besvaret følgende:

1) Hvor mange af dem med problemer tror du skriver en formel klage?
2) Hvis der ikke er problemer, hvorfor erkender DR det så?

  • 3
  • 0
Maciej Szeliga

1) Hvor mange af dem med problemer tror du skriver en formel klage?


Det er i sig selv ligegyldigt.
Hvis man sidder her og brokker sig i stedet for at skrive en klage til DR så er man selv skyld i at der ikke bliver gjort noget ved det. Var der kommet flere klager ville DR nok have større grund til at løse problemet hurtigere. Så enkelt er det. Jeg skrev f.eks. en klage over at jeg ikke kunne se Bonanza på min iPad.

2) Hvis der ikke er problemer, hvorfor erkender DR det så?

Jeg har ikke problemer med streamingen, jeg ved ikke hvad du har...
DR har så valgt, på trods af det spinkle antal klager som ingen privat virksomhed ville gide at forholde sig til, at kikke på sagerne og gøre noget ved dem. Vær du glad for at en public service kanal ikke behøver kikke på ROI for at løse klager fra kun 600 kunder.

  • 1
  • 3
Bo Nielsen

Hvorfor tilbyder DR ikke bare fx Netflix m.fl. at de kan stream DR fine indhold til deres danske abonnementer ganske gratis?

Det ville
1) tage trykket af DR's egen infrastuktur og dermed gøre den mere tilgængelig for alle andre
2) gøre at dem der allerede betaler for et abonnement hos en streaming service provider kan udnytte det bedre og det er vel ligegyldigt om Netflix bruger deres server kapaciteten på streame DR content eller noget andet.
3) gøre at Netflix m.fl. får mere indhold og dermed flere kunder
4) gøre at der kom lækker adgang fra iPad mv. til DR's content
5) frigøre DR midler fra mere server "jern" til nye programmer

  • 4
  • 0
Peter D Hansen

@ Maciej

En privat virksomhed ville interessere sig for kunder, der opsiger tjenesten pga utilstrækkelig streaming-kvalitet. Desværre har vi reelt ikke samme frihed til at opsige.

Men ok, du er nok glad for tvangsfinansiering af TV, det er vi andre, der ikke er.

  • 2
  • 0
Maciej Szeliga

En privat virksomhed ville interessere sig for kunder, der opsiger tjenesten pga utilstrækkelig streaming-kvalitet. Desværre har vi reelt ikke samme frihed til at opsige.


Nej, en privat virksomhed kikker på ROI, medmindre de bliver tvunget til andet enten af myndighederne eller af kundeflugt.

Ja, DR er i et smørehul fordi kunderne betaler uanset hvad. Det betyder ikke at du som forbruger ikke skal gøre nøjagtigt det samme over for DR som du ville gøre over for en privat virksomhed: klage, hvis du ikke får den vare du er berettiget til. Hvis du ikke klager "fordi det ikke nytter noget" så har du ikke rigtigt noget at brokke dig over.

  • 2
  • 1
Peter D Hansen

Du behøver ikke at klage til en privat virksomhed. Der kan du bare undlade at købe produktet, og evt lægge dine penge et andet sted. Lur mig om ikke der findes private virksomheder, der også interesserer sig for kundetal og churn, så vidt det påvirker resultatet.

  • 1
  • 0
Jakob Damkjær

Desværre vil det også være konkuranceforvridende og dermed ulovligt. Derudover vil det ikke være kompatibelt med public access delen af DRs statut... DR må ikke lave betalingskanaler og en netflix DR sektion vil være det ud fra en juridisk forstand...

Det der er i vejen med DR's streaming ihvertfald kvalitets mæssigt kan opsummeres i et ord... FLASH. Hvis man så ser på de h.264 streams de også tilbyder så er datastreamen så tynd at det er ulideligt at se på. Det lugter langt væk af en encoding server software der ikke kan andet end h.264 baseline og slet ikke er i stand til main profile eller High profile...

Man kan jo kun håbe at de med næste generation af udstyr får noget der kan håndtere h.264 meget bedre og uden at gå over en flash encapsulation mellem trin samt h.265 der kan levere samme kvalitet med med halveret båndbredte forbrug.

Glem flash glem software only implementeringer kør benhårdt efter en løsning der er hardware implementeret. Det køre på post pc og TV tilkoblede dimser og PCer der ikke kan køre h.264 720p i fuldskærm kommer aldrig ind i den kamp alligevel.

Desuden ang. Netflix... Telia få røven i gear og få en netflix super HD cache server installeret så kvaliteten kan få et nøk opad.

  • 0
  • 1
Peter Sørensen

Jeg har kun gode erfaringer med at streame via xbmc (dr.nu addon) fra en raspberry pi.
Éen gang (ud af ca100) har jeg oplevet problemer med streaming, og jeg benyttede derfor klageformularen. 10 min efter fik jeg et venligt svar, om at de havde lagt en ny version op af det program jeg forsøgte at se. Så jeg har kun oplevet god service, og har kun ros tilovers for streamingmuligheden.
Dog virker LiveTV addon for mig, men det problem tilskriver jeg min lille Raspberry Pi, og ikke DR.

  • 0
  • 0
Mikael Thorborg

Maciej: Jeg forstår ikke hvordan du kan undgå at opleve problemer med DR’s stream?
Jeg har lige målt min forbindelse på DR til 35973 kbps og har faktisk tidligere - enkelte gange - oplevet at kunne se indhold i ”høj kvalitet” uden problemer. Så det kan lade sig gøre her. Men oftest er det alligevel, selv i laveste opløsning, mere %-tæller end stream og derfor uudholdeligt/ubrugeligt.
Hvad kan det så skyldes?

Og mht. hvorfor folk ikke klager:
Tidligere var vores egen internetforbindelse flaskehalsen. Det er den ikke mere men det er nok stadig almindeligt at tænke sådan og bare resignere. Så ja, Peter D. - det er er kun en brøkdel af de utilfredse som klager. Jeg synes at det er tankevækkende at 600 alligevel har fået det gjort , og ikke at det er ”ligegyldigt”.

Og under alle omstændigheder: DR vurderer forhåbentlig ikke deres serverkapacitet på grundlag af klager men udfra om output er nogenlunde tilstrækkeligt ifht. det ønskede.

Det kunne være fedt hvis det bare fungerede under normale belastningsforhold og jeg kan kun opfordre DR til at tage tyren ved hornene en gang for alle og prioritere alle nødvendige midler til det. Nu! Og fremover!
Eller - indtil da - i det mindste tydeligt at gøre opmærksom på at det ikke lige er tilfældet endnu!

Er der nogen der ved noget om fordelingen af seere på stream ifht. antenne/kabel?

  • 2
  • 0
Baldur Norddahl

Jer der oplever mange problemer, hvilken frontend bruger i? Er det via DRs website, deres HTML5 web-app på en smartphone/tablet, eller hvordan streamer i fra DR?

Vi bruger XBMC. Efter at vi flyttede besluttede jeg at droppe antenne og TV-pakker. I stedet kører vi nu rent Netflix + XBMC til at se DR kanalerne over nettet.

Det virker fint det meste af tiden, men der er perioder hvor der er problemer. Vi har en 40/40 fiber. Og nej, jeg har ikke udfyldt klageformularen, for det er mit indtryk at DR udmærket ved hvornår der er problemer. De kan også se det på serveren. Det er alle der har problemer for det er hos DR at der er overbelastning.

I der ikke har oplevet problemer har simpelthen ikke set live TV på et tidspunkt, hvor der var overbelastning. Så simpelt er det. Men det sker altså jævnligt og frekvensen er stigende. Antagelsesvis fordi det til stadighed bliver mere populært at se TV på "vores" måde.

Hvis de venter op imod 2 år med at gøre noget ved det, så vil tjenesten jo bryde helt sammen!

  • 2
  • 0
Ole Laursen

Jeg har ikke problemer med streamingen, jeg ved ikke hvad du har...
DR har så valgt, på trods af det spinkle antal klager som ingen privat virksomhed ville gide at forholde sig til, at kikke på sagerne og gøre noget ved dem. Vær du glad for at en public service kanal ikke behøver kikke på ROI for at løse klager fra kun 600 kunder.

Hej, hvis du lige vil træde ned fra din piedestal et øjeblik.

Der er nok en del der som jeg har været med på vognen et stykke tid. Den gamle side opmuntrede ikke til at man kontaktede dem med problemer, og de havde faktisk et punkt i deres FAQ hvor de forklarede at hakkende tv skyldes problemer i seerens ende.

Jeg klagede alligevel for nogle år siden over en udsendelse der gik helt død. Fik så et svar efter et par uger at vedkommende kunne da sagtens se den nu (dejligt for hende). Faktum er, trods din fine tirade, at der ikke er en der har klaget over hakkende tv de sidste par år der har fået noget ud af det endnu. Måske ændrer det sig fremadrettet.

Hvis du sjældent ser tv, eller på en eller anden måde er sluppet for at bruge flash-afspilleren som ved gud er sløv og fejlbehæftet, så har du nok meget færre problemer. Prøv at se et par timers DR hver dag den næste uge i en almindelig desktop-browser, så vil du måske forstå hvorfor folk er arrige.

  • 3
  • 0
Niels Foldager

Hans Erik Tjelum:

Vi har ikke haft fjernsyn i mindst 10 år, og skal vi se noget så streamer vi.
<klip>
Vi har tit overvejet at klage, men det nytter jo ikke en bjælde da det jo er DR der har en sikker indtægt og ikke skal bekymre sig om kunder.

Betaler I netkiggere da licens?

  • 0
  • 0
ab ab

Desværre vil det også være konkuranceforvridende og dermed ulovligt. Derudover vil det ikke være kompatibelt med public access delen af DRs statut... DR må ikke lave betalingskanaler og en netflix DR sektion vil være det ud fra en juridisk forstand...

Det er lidt lettere at se, hvad du svarer på, hvis du citerer den, du svarer.

Helt enig. Det ville være en fornuftig måde at få nyttiggjort licensmidlerne på. Det samme tilbud skal naturligvis gælde alle de andre streaming-providere..


Prøv at se, hvad jeg skrev i det ovenstående: Det samme tilbud skal naturligvis gælde alle de andre streaming-providere. Intet konkurrenceforvridende i dét.

YouSee og de andre kabel-tv operatører tilbyder allerede DR's indhold som en del af deres betalingsabonnementer, så det er ikke fordi, modellen er helt ukendt.

vis man så ser på de h.264 streams de også tilbyder så er datastreamen så tynd at det er ulideligt at se på. Det lugter langt væk af en encoding server software der ikke kan andet end h.264 baseline og slet ikke er i stand til main profile eller High profile...


Jeg kan se, at du har fået læst op på emnet siden den gang, hvor du ikke vidste, at der er noget, der hedder ABR streaming.

  • 0
  • 0
Maciej Szeliga

Hej, hvis du lige vil træde ned fra din piedestal et øjeblik.


Jamen, jeg prøver ikke at være på et pidestal.
Jeg prøver at komme igennem med budskabet at DR kun kan vide hvor skidt det står til ude hos folk hvis folk sender en klage til DR.
Du må da indrømme at 600 klager ud af 1 mio. seere ikke er specielt meget, det er 0,06% (jeg er så godt klar over at den 1 mio. ikke er online seere men seere totalt). Ingen virksomhed ville gøre nogen større indsats på grund af klager fra 0,06% af kunderne. Det er nøjagtig samme argumentetion som bruges over for Linux brugere som brokker sig over at noget ikke virker på Linux (hvilket jeg f.eks. har oplevet med Netflix).

  • 1
  • 1
Niels Foldager

TV/Radio licensen hedder nu medielicens og skal betales for alt som kan modtage licenspligtige kilder uanset om det er gennem luft, kabel eller Internet, dvs. alt fra tv over tablet, smartphones og spillekonsoller til PC'ere.

Er vi ikke ved at være dér, hvor det kan sammenlignes med, at kun de, der benytter gadelamperne, skulle betale til belysningen? Lad os dog betale det hele over skatten.

  • 0
  • 0
Jens D Madsen

DR har nedsat opløsningen på deres streaming til ca. 1/4 af tidligere. Streaming hastigheden var førhen 1MBit per sekund, og er nu ca. 270K. Der kræves over 256K hastighed, så det ikke kan ses på langsom forbindelse. Det går naturligvis ud over kvaliteten - både lyd, og billed er blevet meget dårligere. Såvel live streaming som de programmer der kan ses, har fået lavere opløsning. Jeg målte det til 120MByte, som blev hentet på en time, eller 34 kilobytes per sekund for live signalet. Det er ca. 280 kilobits i sekundet.

Jeg må indrømme, at det næsten er fantastisk, at nogle er tilfredse...

Opløsningen i pixels, er også reduceret til ca. en fjerdedel.

Da DR tilsyneladende ikke kan håndtere streaming, har jeg sendt en mail til dem, og opfordret til, at de lægger alle deres udsendelser kvit og frit op på youtube i HD... indtil problemet løses.

  • 0
  • 0
Jens loggo

I løbet af de sidste år, er deres streaming kun blevet dårligere og dårligere.

De har åbenlyst kun inkompetente medarbejdere, og der er intet håb for at det bliver bedere, da de bruger alle deres penge på flotte bygninger og nye kanaler, isteddet for at få dem de har, til at virke ordenligt.

Deres streaming stopper alt for tit for at loade, det mega hakker, når der er bevægelse i billedet. Jeg kan garanetere for at det hverken er min computer eller min internetforbindelse der er problemet.

Der er ikke store chancer for at det bliver bedre, da DR bruger licenspengene på at lave flere TV og Radio kanaler, fine bygninger og koncerthus, istedet for at få de kanaler de har til at virke ordneligt.

Deres gamle udsendelser på bonanza er i øvrigt i håbløs kvalitet, og lyden er forvrænget, da de har haft for høj volumen på input (clipping).

Derudover sender de ofte i forkert aspect ratio. På DR K, på nettet, har de i flere år, sent stort set ALT i forkert aspect ratio. Det er mest gamle 4:3 udsendelser, som de vælger at strække til 16:9. Jeg har skrevet til dem flere gange om måneden gennem de sidste år, med det ene inkompetente svar efter det andet. Det ser dog endelig ud til at være rettet inden for den sidste tid.

Men de gør det dog også tit i mange andre programmer. Specielt når der i et 16:9 program, vises 4:3 klip, så strækker de det ofte til 16:9, og desværre er den generelle befolkning aspect-ratio-blinde, og opdager slet ikke at alt er alt for bredt, selvom det er så forbandet åbenlyst, at det ikke er til at holde ud at se på.

Men det skuffende er dog, at folk der arbejder i branchen, ikke kan finde ud af at gøre det korrekt.

Jeg oplever i øvrigt ingen problemer med streaming fra DR men det kan jo skyldes at jeg sidder på en 20/10 Mbit VDSL forbindelse som rent faktisk leverer 20/10 Mbit.

Det har INTET med folk egen forbindelse at gøre. Jeg har 50/50 fiber, og INGEN anden streaming side har problemer for mig. Kun DR.

Hvis vi kikker på antallet af klager vs. antallet af seere af de nævnte serier så er det ingenting.
600 klager og 1 million seere ?? Hvor er proportionerne ?

1 million seere? Hvor får du det tal fra? Der er ikke 1 million seere af DRs streaming.

Derudover har det også noget at gøre med, hvad man betragter som en klage, og så at mange nok opgiver at finde stedet hvor man kan skrive til DR, da der skal en del klik til.

  • 2
  • 0
Nils Bøjden

Af en eller anden grund har DR til alle deres afspillere (dette er ikke sjofelt) valgt at have en lydregulering som er trinbaseret (1 - 5 eller slukket) fremfor trinløs regulering.

Dette er både for DR tv og DR radio.

Dette giver mig imidlertid store problemer.

Da min daglige primære computer er en Mac Min, kører jeg Os/x. I visse sammenhænge er dette ligesom at komme hjem til mors kødgryder (awk/sed/vi/perl osv).

Imidlertid har Os/x den kedelige feature at den opfatter en HDMI audio stream som værende en line/in uden mulighed for reguleringer.

Dette betyder at Dr/tv altid starter enormt højt (Os/x problem) og at der derefter ikke er mulighed for at regulere lyden lavt (DR/tv problem, der er kun 5 lydtrin og trin 1 er højt. Ellers er muligheden sound off)

Jeg har skrevet til dr og foreslået dem trinløs lyd regulering i deres afspillere (hold så op med at grine) men indtil nu ingen retur kommunikation. Suk!.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere