VR-udvikler: »Det er meditativ afslapning at tage en specifikation og bygge den op fra grunden i HTML og CSS«

Illustration: Privatfoto
Det er en fornøjelse at udvikle til browsere, siden det er det mest tilgængelige. Sådan lyder det fra Victoria Retallick, der er VR-udvikler i den norske virksomhed Breach.

Ugens udviklerprofil er 34-årige Victoria Retallick, som er udvikler hos Breach, et selskab i Trondheim, som udvikler VR. Hun har 12 års erfaring som udvikler og har en bachelor i animation fra University of Wolverhampton.

Kan du kort beskrive din stilling og dine opgaver?

»Lige nu arbejder jeg hovedsagelig med C# og Unity. Jeg har arbejdet med Oculus-platformen (Rift og Quest), siden jeg startede i Breach tidligere i år. Jeg udforsker og løser interaktions-spørgsmål og brugergrænseflade-problemer i et helt ny paradigme.«

Victoria Retallick arbejder med VR-udvikling hos Breach. Illustration: Privatfoto

Hvorfor valgte du lige denne arbejdsgiver?

»Jeg valgte dette job, fordi jeg gerne ville arbejde i et startup-selskab, og VR virkede ekstra interessant og udfordrende. Generelt kan jeg godt lide at arbjede på visuel, kreativ og dynamisk software og netapplikationer, for eksempel spil eller apps med gennemført UI.«

Hvor arbejder du mest, på kontoret, på hjemmekontoret eller ude hos kunder?

»I min nuværende job bliver jeg nødt til at arbejde på kontoret. Det bliver for upraktisk at arbejde fra en café med VR-briller på, og Oculus-udvikling kræver et ret heftigt grafikkort.«

Kan du fortælle lidt om projektet/projekterne, du har arbejdet med for nylig?

»Jeg kan ikke sige så meget, vi har en ret streng NDA. Jeg kan sige, at jeg udvikler interne produkter for Oculus. Breach er hyret ind som konsulentselskab.«

Har du arbejdet det samme sted hele tiden?

»Jeg har arbejdet for både et startup-selskab og etablerede selskaber i London, både som spiludvikler og webudvikler. I 2014 flyttede jeg til Norge og blev ansat i Zedge. Jeg arbejdede der i 5 år, før jeg tog mit nuværende job.«

»Zedge er en platform til deling af kunstnerisk indhold. På Zedge arbejdede jeg som webudvikler, især med at lave fungerende sider fra mockups fra designerne. Jeg kunne godt lide at arbejde på Zedges platform for bruger-uploaded indhold. Jeg kunne godt lide tanken om at give folk en platform til deres egne billeder og ringetoner. Vi prøvede at gøre det både tilfredsstillende og underholdende.«

Programmørinteresse siden barndommen

Hvor gammel var du, da du først begyndte at lære dig programmering?

»Jeg var heldig at blive eksponeret for computere fra en ung alder, men det var ikke før, jeg var 20, at jeg begyndte at lære koncepterne bag programmering ordentligt.«

»Det var mine forældre, som først fik mig i gang. Min mor havde en enmandsvirksomhed med maskinstrikning og opbevarte maskinen i mit soveværelse, da jeg var lille, så jeg sad ofte og så på, at hun lagde mønstrene ind i computeren, fejlsøgte, når noget gik galt, snakkede med kunder og testede nye ideer.«

»Dengang var min far også projektleder og tidligere programmør. En dag tog han en kopi af ’Visual Basic’ med hjem, og den brugte 10-11 år gamle mig til at få en sommerfugl til at flyve hen over skærmen. Jeg forstod fortsat ikke programmering, meget af det var helt uforståeligt for mig, men jeg kunne kigge rundt og hacke ting og sagder. Det næste, jeg lavede, var et program, som sammensatte tegninger af katte fra mindre delbilder; det lod brugeren vælge forskellige kroppsdeler og lagre det som et BMP-billede.«

»Nogle år senere fik vi internet, og jeg begyndte at lave internetsider. Mine websites var lavet med ren HTML i Notepad og nogle gange Frontpage. På det tidspunkt var ‘virtuelle kæledyr’ virkelig populære, og jeg var meget inspireret af spil som ‘Creatures’ fra Cyberlife og ‘Dogz’ og ‘Catz’ fra Mindscape. Jeg lavede flere fan-websites, og de havde en ‘Downloads’-sektion, hvor jeg uploadede enkle spil, jeg lavede med ‘Klik n Play’ fra Europress. De var virkelig­ ‘cheesy’ og dårlige, og jeg havde aldrig en konkret plan, når jeg lavede dem, så jeg blev hurtigt træt af det.«

»På universitetet brugte jeg Macromedia Flash meget, og fanst på et tidspunkt bogen ‘Teach Yourself ActionScript in 24 hours’, som endelig lærte mig grundprincipperne i programmering. Inden en uge var jeg begyndt at lave enkle Flash-spil.«

Platforme og favoritsprog

Hvilke platforme udvikler du sædvanligvis for?

»Jeg kan godt lide at udvikle til browsere, siden det er det mest tilgængelige. Jeg kan godt lide at arbejde med produkter, som skiller sig ud grafisk og har brugerinteraktion. Jeg undgår oftest at arbejde på backendprodukter og databaseintensive produkter med meget lidt UI.«

»Det kan selvsagt også være interessant, hvis der er de rette problemstillinger. Men jeg spiller til mine stærke sider og holder mig til frontend.«

Hvilken pc-platform/OS foretrækker du selv at bruge? Kan du fortælle lidt om hvorfor?

»Sædvanligvis foretrækker jeg OS X. Jeg bruger Windows på arbejdet og har en spillemaskine derhjemme samt en Surface Book, som jeg bruger til gamejams. Men det er Macbooken, jeg lægger mig i sofaen med om aftenen.«

Hvad er favoritsproget og hvorfor?

»Det er strengt taget ikke et programmeringssprog, men CSS er måske min favorit. Det er meditativ afslapning at tage en specifikation og bygge den op fra grunden i HTML og CSS.«

Yndlingsværktøjer

Hvilke to værktøjer klarer du dig ikke uden, og hvorfor?

»Jeg kan godt lide at bruge ‘Charles’. Det er et proxy-værktøj til debugging. Du kan let afskære HTTP-trafik, ændre den og sende den rundt. Det er en fin måde at imitere et API eller fejlsøge komplicerede fullstack-problemer på, hvis du ikke kan styre backenden. Du kan også bruge den til at finde ud af, hvilken slags underlige API-forespørgsler mobilapps sender, det er et enkelt, men alsidigt program.«

»Jeg elsker også Unity, det er fantastisk, hvor meget man kan gøre med meget lidt kode. Det vanskelige er at lære sig alle menuerne og interaktionerne. Jeg har ikke helt fået kontrol over det hele endnu.«

Hvilken slags opgaver kan du bedst lide at arbejde med?

»Jeg holder af at lave produkter, som hjælper eller underholder folk. Jeg elsker at løse problemer.«

»Når vi har arbejdet med Unity, er der dukket komplicerede udfordringer, som er vældig tilfredstillende at løse.«

Opdateringer og nye metoder og tendenser

Hvordan sørger du for at holde dig fagligt opdateret?

»Normalt benytter jeg anledningen til at lære nye frameworks, software, værktøjer og programmeringssprog at kende, når jeg har en god grund. Jeg er ikke sådan en, som vil prøve al teknologi, som er ny og populær i øjeblikket. Jeg vil hellere følge en organisk kreativ proses end at hamstre teknisk viden, selv om det er fint, at der er nogen, der gør det.«

I hvilken grad har metoder og teknologier som DevOps, maskinlæring, cloud og containers ændret måden, du arbejder på?

»Det er blevet enklere og mere pålideligt at arbejde på ting i stor skala. Det er fint at vide, at siden, du arbejder på, er sikker og modstår DDoS-angreb, og at den kan deployes med et enkelt git push. Jo mindre manuelt arbejde, desto bedre.«

Ser du nogen tendenser fremover, som virkelig vil forandre hverdagen for udviklere?

»Det bliver interessant at se, i hvor høj grad VR-briller slår an på skoler og arbejdspladser. Jeg ser frem til mindre og lettere VR-briller, som man kan have på, mens man udfører almindelige arbejdsopgaver.«

»Jeg ser også fram til at se, hvilken slags interaktionsmønster der vil vokse frem – vi er fortsat på et tidligt stadie.«

Bedste konferencer – og fritidsprogrammering

Hvilke teknologier eller fagområder ville du gerne kende mere til?

»Det er vanskeligt at svare på. Der er rigtigt meget, jeg gerne vil lære mere om og få erfaring med at arbejde med.«

Deltager du jævnligt i konferencer? I så fald: Hvilken er den vigtigste for dig?

»Jeg plejede altid at tage på den nu nedlagte 'Reasons To be Creative'-konference, da jeg boede i Storbritannien. Siden jeg flyttede til Norge, har jeg været både på TDC og CSS day i Amsterdam.«

Hvor meget programmerer du i fritiden?

»Lige nu har jeg webudvikling som en hobby. Sidste jul arbejdede jeg på et online-tegnespil lavet med Vue og Firebase. Jeg fik både familien og alle mine venner til at spille det, det var virkelig sjovt.«

»For tiden arbejder jeg på en side for en løbeklub for venner og lokale løbere i Trondheim, også med Vue og Strav-data.«

Har du nogen andre hobbyer?

»Jeg elsker løb, brætspil, akvarelmaling og at gå tur med mine to kaniner.«

»Jeg var med til at opstarte parkrun i Trondheim. Det er et gratis 5 km-løb på Festningen hver lørdag klokken 9:30. Parkrun findes også i Oslo, Stavanger, Bergen og Grimstad.«

Hvad glæder du dig mest over ved at arbejde som udvikler?

»Løse 'puslespil', og skubbe rundt på pixels og vektorer.«

Ulemper og frynsegoder

Oplever du, at arbejdet som udvikler kan have nogen negative sider?

»Ja, det er en beskæftigelse, som fylder meget i mit liv. Jeg kan ikke lægge det fra mig, når jeg kommer hjem. Jeg går altid rundt og grubler og det kan nogen gange godt blive for meget. Især hvis du ikke får nok med støtte fra kolleger eller projektlederne, eller hvis projektet ikke har en klar retning.«

»Der har været opture og nedture i alle de jobs jeg har haft. Når ting går godt, er det fantastisk, men når ting går dårligt, føles det næsten som om, at dit liv er forbi, fordi du har lagt så meget af dig selv i arbejdet undervejs.«

»Jeg blev først interesseret i programmering som en måde at udtrykke sig kreativt og skabe noget på. Nogen gange kan det være frustrerende, hvis du er et sted uden plads til kreativitet, hvor du ikke kan få ideer. Det er for mig et varsel om, at der er behov for forandring.«

Hvad er den største fordel?

»Noget af det bedste ved at være udvikler er valgfriheden. Du har mange muligheder i forhold til, hvor du vil arbejde. Der er også meget fleksibilitet i arbejdet. Som udvikler var det forholdsvis let for mig at få et job i Norge og komme i gang med arbejdet, og så let er det ikke for alle. Hvis du ikke trives på din arbejdsplads eller med en klient, så er der nye muligheder lige rundt om det næste hjørne.«

Artiklen er fra digi.no.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere