VMware-virtualisering redder københavnske læger fra 50 minutters login-mareridt

Det bliver virtuelle desktops fra VMware, som skal give lægerne i Region Hovedstaden hurtig adgang til it-systemerne. Dermed får de forskellige regioner hver deres løsning.

I dag bruger læger og sygeplejersker på landets hospitaler dagligt omkring 50 minutter alene på at logge ind og vente på adgang til it-systemerne.

Den enorme mængde spildt arbejdskraft skal der gøres noget ved, så de fem regioner har gennem længere tid arbejdet på at få indført single sign-on-løsninger og virtualisering, så personalet kan skifte computer og logge ind lynhurtigt.

Læs også: 60 millioner skal lukke munden på it-kritiske københavnerlæger

Længst fra målet i projektet 'Effektiv Systemadgang' er Region Hovedstaden, indrømmede it-direktør Jan Kold, da han fremlagde resultaterne på et pressemøde, mens duksedrengen er Region Sjælland, hvor man har indført single sign-on via Windows AD'et.

Men nu har Region Hovedstaden efter flere års forsøg endeligt fået valgt, hvilken løsning, der fremover skal spare lægerne for ventetid og frustrationer. Pilen endte med at pege på virtuelle desktops fra VMware.

Læs også: Nyt single sign-on skal løse 50 minutters logon-mareridt for københavnske læger

»Det var et umådeligt svært valg. Til sidst handlede det om vores mavefornemmelse og udsigten til understøttelse i fremtiden. Vi overvejede faktisk at tage to løsninger,« forklarede han.

Alle valgte noget forskelligt

Regionen nåede nemlig at teste hele tre forskellige løsninger i pilotprojekter med mellem 100 og 450 brugere, så teknologi fra Sun og Citrix også blev afprøvet. Samtidigt prøvede Region Nord en anden kombination af teknologierne, så der var masser af erfaringer til at understøtte det endelige valg ? hvilket altså ikke gjorde beslutningen nemmere.

I Nordjylland er man endt med at satse på den Citrix-løsning, man testede, og i andre regioner valgte man helt andre kombinationer af teknologierne. Men hvorfor ikke bare vælge det samme?

»Vi har forskellige teknologier, det skal kobles op imod, så vi beslutter ikke nødvendigvis at bruge det samme. Det afhænger også af de licenser, vi har,« sagde Jan Kold.

Læs også: It-chefer: Én national EPJ er noget skidt

Ifølge it-direktør Michael S. Hansen fra Region Sjælland, som også var med til mødet, har man også typisk mere erfaring med nogle teknologier end andre på forhånd.

»Vi har virtualiseret vores servere med VMware. Det er nogle af de samme kompetencer og væktøjer, man skal bruge til at administrere virtuelle desktops, så derfor ville det være en dårlig idé, hvis vi valgte Citrix til desktoppen,« sagde han.

Kunne ikke have gjort det før
Med de virtuelle desktops og single sign-on bliver de 50 minutters spildtid hver dag barberet ned med 60-80 procent, så besparelserne er store. Men hvorfor har man så ikke langt tidligere kastet resurser ind for at få indført disse teknologier?

»Vi kunne ikke have gjort det før. Først skulle vi igennem en konsolidering, da amterne blev til regioner, og vi skulle sikre dataudvekslingen. Det var det vigtigste. Og var vi begyndt før, havde det været meget sværere, fordi der så ville være 90 systemer, der skulle kobles på, hvoraf mange var forældede,« sagde Jan Kold.

I Region Hovedstaden er omkring 700 medarbejdere nu på den VMware-løsning, der skal rulles ud til alle hospitaler. Målet er at nå en fuld implementering i løbet af 2011, men det er måske ikke helt realistisk, vurderede it-direktøren.

Læs også: Nu kan lægerne nemt læse patientjournaler fra andre regioner

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#4 Jesper Frimann

Min kommentar var nu ikke ment som om at det ikke var teknisk muligt. Men hvis jeg kender region hovedstaden rigtig så har de ikke købt hardware nok for at business casen skulle se god nok ud. Og ja... så har du bare centraliseret problemet. Og hele det her tynde klienter er der jo ikke noget nyt i.

// jesper

  • 0
  • 0
#5 Morten Borg

Hvorfor er det ikke skåret ned med mere end 60-80%? Er konceptet ikke at når man fra sin virtuelle klient først er logget ind, så er der vel ikke mere login? Vel heller ikke næste dag m.v.?

Der giver vel ikke mening at man bliver logget ud i de underliggende systemer?

  • 0
  • 0
#6 Maciej Szeliga

Og ja... så har du bare centraliseret problemet. Og hele det her tynde klienter er der jo ikke noget nyt i.

Det er rigtigt at problemet er centraliseret men... Citrix serverne er voldsomt meget større end en PC'er og det er noget som brugerne mærker. Nej, tynde klienter er ikke noget nyt i men løsningen eliminerer en hel del problemer og gør livet nemmere. Løsningen fjerner også data væk fra klienterne dvs. en stjålet PC er ikke længere et kritisk problem. Løsningen skaber så nye udfordringer men for os har fordelene været større end ulemperne.

  • 0
  • 0
#7 Daniel Schultze

Lidt simlificeret..

View klienten skal bare hente billedet fra en central View server. Man behøver ikke logge af/på Windows.

Login tiden vil derfor være omkring 10 sek uanset hvorfra man gør det.

Den gamle metode indebar at alle Windows login rutinerne skulle udføres og det tager snildt nogle minutter på en computer som er spammet til. Dette kan også ske med View hvis man vælger at logge af Windows, derved kan det siges at problemet bare er centraliseret, men ingen siger man skal logge af Windows.

  • 0
  • 0
#9 Jesper Frimann

Og Henrik, den udtalelse bygger på ... ?

Jeg har lavet en del projekter gennem tiderne, for hvad der idag falder ind under "region hovedstaden". Og jeg må sige, at jeg ikke i et eneste af de projekter, hvor jeg har været en del af, har set at "man" formået at købe rigtigt ind således at den samlede løsning har holdt vand over dens forventede levetid. Det er så ikke ment som en kritik af de IT folk jeg har arbejdet sammen med, for de er sku' kompetente nok. Men man har en total mangel på forståelse for Total Cost of Ownership, lifecycle management og at få værdi for de penge man bruger på det ledelsesmæssige plan.

Misforstå mig nu ikke, jeg synes det er en glimrende ide at gå over til tynde Citrix clienter. Glimrende.. men som det er når man centraliserer så bliver vigtigheden af de centrale komponenter også mange mange gange vigtigere. Og det kræver et helt anden niveau af professionalisme, ikke så meget af de tekniske folk, men mere de strukturer der er omkring dem.

F.eks. skal man ikke spare IT vagten væk som Hillerød kommune gjorde det tilbage i 2010.

// Jesper

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere