Visma mobiliserede 200 teknikere for at redde 800 hackede Coop-butikker

Visma mobiliserede 200 teknikere for at redde 800 hackede Coop-butikker
Illustration: Coop.
Zero day-sårbarhed er angiveligt baggrunden for supply chain-angreb, hvor den svenske butikskæde Coop er én blandt mange ofre.
9. juli 2021 kl. 03:38
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Størstedelen af ​​dagligvarekæden Coops svenske købmandsforretninger måtte lukke flere dage som følge af it-angrebet, der blev opdaget inden weekenden. Der er et fast krisepersonale, og norske Visma er involveret i oprydningen.

Selve hændelsen blev udløst af et supply chain-angrebrettet mod Kaseya VSA (virtuel server/systemadministrator), som er et værktøj til fjernadministration af kassesystemsystemer med kunder over hele verden.

Hos Coop stoppede pludselig både selvbetjeningsterminalerne og de bemandede kasser med at virke kl. 18.30 fredag.

Den norske Visma Group har leveret de berørte kasseapparatsystemer, som blev skilt ud og solgt for nogle få år siden og ejes nu af firmaet Extenda. Visma Esscom har stadig operativt ansvar for hele betalingsløsningen for Coop i Sverige.

Coop i Norge har andre løsninger og blev ikke berørt.

Skal besøge 800 butikker manuelt

Espen Håkonsen er it-direktør i Visma-gruppen. Han træder ud af et krisemøde med Coop for at besvare spørgsmål, da Digi.no ringer til ham mandag morgen.

»Visma stiller alle ressourcer til rådighed for at hjælpe dem ude i sidste led, der har nedetid,« siger Espen Håkonsen.

Ifølge ham er næsten 800 svenske Coop-butikker berørt af hændelsen. Svenske aviser rapporterer, at nogle af apotekskæden Hjärtats filialer og fødevaremarkedet Bonum i Gråbo også er blevet berørt.

Log ind og få adgang
Du kan læse indholdet ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger