Virtuelle assistenter vil give it-kæmper endnu større markedsdominans

Chatbots og AI-assistenter kan betyde et signifikant løft af brugervenlighed - men på bekostning af sikkerhed og privacy, mener konsulent.

Teknologigiganter som Google, Facebook, Amazon og Apple satser på chatbots og virtuelle assistenter som erstatning for den uigennemtrængelige app-jungle.

Og selvom udviklingen kan give en uendeligt bedre brugeroplevelse, bliver det på it-kæmpernes præmisser, påpeger Fred Johnsen, der er specialist inden for AI hos PA Consulting.

»Der er en gammel joke, om at elefanten lægger sig, hvor den vil. Og sådan er det med de store it-selskaber,« indleder han.

Læs også: Sig 'tænd' til din toaster: Stemmen kommer til at styre dit hjem (mener Amazon)

Som almindelig it-forbruger vil der være enorme praktiske fordele i at få luget ud i den voksende urskov af apps til fordel for enkelte AI-assistenter, vurderer konsulenten.

»Måske bruger du 20 procent af de apps, du har på din telefon eller tablet,« påpeger Fred Johnsen og fortsætter:

»Men det er også it-kæmperne, der kommer til at eje de her virtuelle agenter, vi kommer til at bruge i fremtiden. De vil få en endnu større markedsdominans, end de har i forvejen. På godt og ondt.«

Knudepunkter for persondata

Amazons Alexa, Googles Assistent, Microsofts Cortana, Apples Siri og Facebooks M samt et væld af chatbot-framework tegner vejen til en kamp mellem it-kæmper om at blive forbrugernes foretrukne indgangsvinkel til alskens tjenester - fra bank og forsikring til nyheder og shopping.

Amazon har allerede udpeget stemmen som fremtidens UI. Og den samme forventning har Fred Johnsen. Men før AI-assistenter kan leve op til løftet om forbedret brugervenlighed kræver det, at de bliver til knudepunkter for personlige oplysninger.

Læs også: En uge med stemmestyret hjemmeassistent: Imponerende og en smule uhyggelig

»Hvis jeg skal bruge Facebooks M eller Alexa fra Amazon, så skal jeg give en eller anden form for sikkerhed og integritet fra mig til de store selskaber,« siger Fred Johnsen og fortsætter:

»For de skal på en eller anden måde have tilgang til min bank eller EuroBonus-kort eller andre ting, som jeg dybest set ikke har lyst til at give adgang til.«

Kedelige databreaches

Det vil få konsekvenser at afgive informationen på den måde, vurderer konsulenten.

»Jeg vil tro, at vi i fremtiden kommer til at se nogle ret kedelige databreaches i forbindelse med de her teknologier,« siger Fred Johnsen, der omvendt understreger, at det er noget, som forbrugere har en tendens til at glemme utroligt hurtigt.

»Så jeg regner med, at vi ender med at leve med den risiko, der er inden for sikkerhed og privacy - det ofrer vi på kundetilfredshedens alter.«

Læs også: Irriteret home automation-bruger: »Google brick'er bevidst hardware, jeg ejer«

Forbrugere og virksomheder er godt i gang med at tage det assistenterne til sig. I USA har banken Capital One haft succes med en stemmestyret applikation lavet til Amazons Alexa-enheder. I Sverige har storbanken SEB netop annonceret at AI'en Amelia fra virksomheden IPsoft skal stå for en del af bankens kundeservice.

»De chatbots, vi ser nu, er den første bølge, og det er stadig en meget umoden teknologi. Vi skal som forbrugere vende os til den her måde at interagere med teknologi på. Og så vil intelligensen komme,« siger Fred Johnsen og tilføjer:

»Det her er en udvikling, der går rigtig hurtigt.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Hansen

Jeg håber domstolene vil slå hårdt ned, allerede når den første virksomhed prøver at løbe fra deres rådgivningsansvar, efter deres AI har fodret kunder med fejlbehæftede, urigtige og vildledende oplysninger.

Især de større finansielle institutioner er lige nu så bange for at blive "disrupted" at de er ved at få kronisk inkontinens. Min mavefornemmelse er, at sektoren har slået den almindelige sunde fornuft fra og sluger ALT hype fra Silicon Valley råt i disse dage.

Tanken om at virksomhederne der sælger disse bots og assistenter ofte er finansieret af super-kortsigtet og ultra-højrisiko venturekapital, og alt hvad der deraf følger, har simpelt hen ikke strejfet dem.

Hey, det her AI til anbefaling af Subway-menuer kunne da lige så godt anbefale omlægninger af finansielle instrumenter ikk' oss? Så laver vi disruption gutter! Intet kan gå galt jo! Oliven og Weinerpølse sandwiches eller OW Bunker aktier? Det er ligemeget - fuldstændig ligegyldigt. Ahah ahah ahah!

  • 9
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere