Virtual Reality på mobilen får ARM til at give ny chip mere langvarig ydelse

1 kommentar.  Hop til debatten
De nye ARM A73 og G71 skal kunne holde til at køre på højt blus længere for blandt andet at imødekomme virtual reality.
30. maj 2016 kl. 09:23
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Chipdesignfirmaet ARM leverer arkitekturen til størstedelen af de processorer, der sidder i verdens smartphones. Derfor er den seneste opdatering af selskabets processordesign et fingerpeg om, hvad der kommer til at ske på smartphone-fronten de næste par år, og med de nyeste chips er det virtual og augmented reality, der står på dagsordenen.

ARM har løftet sløret for den nye Cortex-A73 processor og den tilhørende grafikprocessor Mali-G71. Den væsentligste ændring i forhold til tidligere generationer er et øget fokus på at kunne levere høj ydelse i længere tid.

Smartphone-producenterne har hidtil prioriteret batteritiden højest. Derfor har processorerne været designet til at kunne give høj ydelse i korte perioder for så dernæst at kunne skrue ned til et lavt strømforbrug.

Det er ideelt til typisk smartphone-brug, hvor brugeren har brug for at åbne en app, der så skal hente data, som brugeren derefter kan se, hvorefter telefonen lægges væk igen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det betyder imidlertid også, at applikationer, der skal arbejde over længere tid, kæmper mod arkitekturen, så man vil opleve faldende ydelse, og at telefonen bliver varm, fordi processoren ikke er designet til at blive presset over længere tid.

Ikke brug for lavere strømforbrug

Det har ARM lavet om på i den nye generation. På den ene side kan det indikere, at der ikke er så meget for ARM at hente på den generelle ydelse og strømforbrug, men der er også kunder i ARM’s butik, der gerne vil have bedre ydelse i længere tid.

Det gælder især spil til smartphones, men også andre applikationer, der kræver processorkraft så som augmented og virtual reality.

»Virtual reality er et af de vigtigste gennembrud for spilindustrien i en generation. Muligheden for at kunne levere en tillokkende virtual reality-oplevelse på alle platforme, og især smartphones, er afgørende for branchens fortsatte vækst og fremgang. For at kunne give en god VR-oplevelse på mobilen er det nødvendigt med enheder, der har den bedst tilgængelige ydelse og energieffektivitet,« udtaler teknisk chef Niklas Smedberg fra spilfirmaet Epic Games ifølge en pressemeddelelse.

Ifølge ARM vil den nye arkitektur give en forbedring på op til 30 procent i længerevarende ydelse og i generelt energiforbrug.

1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
31. maj 2016 kl. 09:50

Servere vil også have glæde af, at en processor kan arbejde ved maksimal ydelse i længere tid uden at blive for varm (eller trække for meget strøm). Men til VR er det nok mestendels grafikprocessoren, der skal energioptimeres.