Digital Post bliver obligatorisk for virksomheder 1.november 2013. Men i virksomheder, hvor der er flere beslutningstagere, venter der betragtelige administrative problemer. Det er nemlig ikke muligt at få Digital Post til at sende til forskellige medarbejdere.
Kommunikationen fra det offentlige ryger ind i en fælles postkasse, og virksomheden skal så selv ind og hente hver enkelt meddelelse manuelt. Og det er ikke muligt at sortere i posten automatisk. Den enkelte medarbejder skal logge på virk.dk med et medarbejdercertifikat hver gang, han vil læse en meddelelse, og medarbejderen skal læse meddelelsen derinde. Det er muligt at downloade en PDF, som man kan printe ud eller sende videre, men det skal foregå manuelt hver gang.
Betaler sig fra det
Statens løsning er ikke god nok til Vestjyllands Forsikring. Her har man set sig nødsaget til at investere i en integrationsløsning for at være klar, når Digital Post bliver obligatorisk. Integrationsløsningen består groft sagt i, at udbyderen dekrypterer ens digitale post, forædler den med informationer om for eksempel den rette modtager, og sender den til virksomheden som almindelig e-mail via en krypteret forbindelse. Det gør at virksomheden kan automatisere postfordelingen.
»Vi har mange medarbejdere, der kommer til at være inde over dette her. Og det giver problemer, når der skal installeres medarbejdersignaturer på alle pc’er«, siger Henrik Stokvad, der er it-chef i Vestjyllands Forsikring til Version2.
Han peger også på fordelingen af post som et problem.
»Den digitale post fra det offentlige kommer i en fælles postkasse, og det kan vi ikke bruge til ret meget. Der er jo forskellige personer, der skal have de forskellige beskeder. Så der opstår en manuel fordelingsopgave. Det håber vi, at kunne undgå med den løsning, vi har købt hos Comendo«, siger Henrik Stokvad til Version2.