Virksomheder tvunget til at købe sig fra Digital Post-bøvl

Med det tvungne skift til Digital Post 1. november får danske virksomheder en ekstra opgave med at fordele post til relevante medarbejdere. Der findes workaround-løsninger på markedet - men de koster.

Digital Post bliver obligatorisk for virksomheder 1.november 2013. Men i virksomheder, hvor der er flere beslutningstagere, venter der betragtelige administrative problemer. Det er nemlig ikke muligt at få Digital Post til at sende til forskellige medarbejdere.

Kommunikationen fra det offentlige ryger ind i en fælles postkasse, og virksomheden skal så selv ind og hente hver enkelt meddelelse manuelt. Og det er ikke muligt at sortere i posten automatisk. Den enkelte medarbejder skal logge på virk.dk med et medarbejdercertifikat hver gang, han vil læse en meddelelse, og medarbejderen skal læse meddelelsen derinde. Det er muligt at downloade en PDF, som man kan printe ud eller sende videre, men det skal foregå manuelt hver gang.

Betaler sig fra det

Statens løsning er ikke god nok til Vestjyllands Forsikring. Her har man set sig nødsaget til at investere i en integrationsløsning for at være klar, når Digital Post bliver obligatorisk. Integrationsløsningen består groft sagt i, at udbyderen dekrypterer ens digitale post, forædler den med informationer om for eksempel den rette modtager, og sender den til virksomheden som almindelig e-mail via en krypteret forbindelse. Det gør at virksomheden kan automatisere postfordelingen.

»Vi har mange medarbejdere, der kommer til at være inde over dette her. Og det giver problemer, når der skal installeres medarbejdersignaturer på alle pc’er«, siger Henrik Stokvad, der er it-chef i Vestjyllands Forsikring til Version2.

Han peger også på fordelingen af post som et problem.

»Den digitale post fra det offentlige kommer i en fælles postkasse, og det kan vi ikke bruge til ret meget. Der er jo forskellige personer, der skal have de forskellige beskeder. Så der opstår en manuel fordelingsopgave. Det håber vi, at kunne undgå med den løsning, vi har købt hos Comendo«, siger Henrik Stokvad til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (23)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Rene Madsen

Men hvad man kan forvente af folk der vil opfinde den dybe tallerken igen og igen?!

Skift nu til e-mail og signer alle disse e-mails med et eller andet som alle e-mail klienter i er stand til at verificerer i stedet for det her tåbelige pjat.

Have en nem-e-mail lige som man har en nem-konto. Alt andet tjener intet formål ud over at EN bestemt leverandør har monopol på noget så tåbeligt.

Lige så vel folk har pligt til at have en fysisk postkasse, kunne man stille krav om at folk skal have en e-mail adresse og denne kan skiftes ud i et eller andet system hos staten.

  • 12
  • 0
#3 Henrik Secher Jarlskov

Hej Version2,

Det ville da være interessant at få lidt mere at vide omkring hvordan dette "fantastiske" system er udtænkt og designet. Hvem er leverandøren? Hvilken pris er givet (købt for billigt?) ? Hvad koster det at vedligeholde og drifte? Er det per korrespondence der betales?

Det virker jo helt grotesk at man laver en så old-nordisk løsning i dagens Danmark. Det er klart at formålet er at spare det offentlige penge (det er det jo altid), men hvor meget står de til at spare? Hvor meget er udviklingsomkostningerne gået over budget? (De er de jo altid - en regel vi jo helst ikke skal gøre op med i det offentlige rum!)...

Hvilken "sikker" platform har staten valgt at benytte til disse fortrolige informationer og hvem garanterer sikkerheden?

Det kunne blive en spændende debat - specielt hvis man kunne få stillet de opfølgende spørgsmål til de politikere der har været involveret i processen. En sjælden gang imellem bør politikere jo stilles til regnskab i det offentlige rum for deres beslutninger :)

  • 8
  • 0
#4 Jesper Lund

Hvem har da også fundet på det design, at digital post skal vær en stor postkasse og ikke indeholder funktioner for fordeling.

Formentlig de samme personer som ikke kan se nogen forskel mellem din fysiske postpasse og e-Boks. Når du tjekker den fysiske postkasse hver dag, kan du også uden besvær checke din e-Boks hver dag.

For virksomhederne vil de nok sige at virksomhedens post også kommer i en samlet fysisk postkasse.

Sagen er ikke ny. Den har være fremme mange gange før, også på V2.

Totalt uigennemtænkt, ja, men sådan er den offentlige tvangsdigitalisering..

  • 5
  • 0
#6 Jesper Overgaard

Og det er faktisk også muligt at få posten videresendt automatisk til en sikker e-mail-adresse ved at sætte dette op i virk.dk. Man kan så opsætte sine egne regler i e-mail-systemet til at viderefordele posten. Det er rigtigt, at der kan være et vist manuelt fordelingsarbejde, men det ville der nok også have været, hvis posten var kommet ind på papir.

  • 2
  • 2
#7 Lars Fuglbjerg

Med virksomheds certifikat (kr. 3750) kan alt post sendes til en intern postkasse i virksomheden og åbnes uden at bruge kode, hvis virksomhedssignaturen er installeret på brugeren. Emnefeltet indeholder oplysninger, som man kan opsætte regler for, hvordan man ønsker at de skal behandles/fordeles. Det er selvfølgelig et større arbejde at få oprettet regler mv.

  • 0
  • 0
#8 Allan Astrup Jensen

Det er ikke en rationalisering men en tvangsdigitalisering af værste erhvervsfjendske måde. Det drejer sig om at det offentlige vil spare nogle penge til porto og udskrivning af breve og flytter arbejdet over på virksomhederne, som i forvejen er overbebyrdet med administrative opgaver for det offentlige. Det svækker virksomhedernes konkurrenceevne og koster arbejdspladser. Stik imod den erhvervsvenlighed regeringen bryster sig med at have. Den siger et og gør det modsatte. Der er ikke engang en bagatelgrænse. I mit enkeltmandsfirma får jeg måske 5 breve fra det offentlige om året. Alligevel skal jeg oprette postkassen og skaffe et virksomhedsmedarbejder NEMID, da mit private NEMID ikke kan bruges, selvom jeg er eneste ansatte. For 5 breves skyld skal jeg så bruge tid hver dag på at logge ind og se om der skulle være kommet et brev. Det må være en molbohistorie? Det er i hvert fald det modsatte af at støtte de små virksomheder.

  • 9
  • 0
#9 Allan Astrup Jensen

1) Man kan da ikke regne med at alle tømmer deres fysiske postkasse hver dag! 2) Man kan da ikke forlange at alle skal have en e-mail adresse og en computer/smartphone, uden at Staten giver borgerne en sådan og en gratis netadgang i hjemmet.

Der er alt for mange diktater og tvang i vort samfund. Hvad med at komme med tilbud i stedet?

  • 5
  • 0
#12 Rene Madsen
  • 3
  • 0
#13 Jesper Lund

Eller sætte den op til at sende dig en mail eller sms når der er ny post....

Har du overvejet hvor mange phishing mails der vil komme fremover inspireret af e-Boks og Offentlig Digital Post? Klik her for at læse den nye vigtige post fra XYZ (mails fra e-Boks er ikke digitialt signeret på nogen måde).

Det er næsten for nemt at være kriminel når staten hjælper til på den måde..

  • 4
  • 0
#16 Jesper Mørch

Nu er den digitale postkasse på virk.dk faktisk det samme som den gammelkendte E-boks, blot i anden indpakning, og med muligheden for at man nu også kan videresende til en sikker mail med et certifikat.

Der er dermed ikke i første omgang risiko for spam og phishing, da man ikke kan sende e-mails til en E-boks.

At E-boks så ville være unødvendigt i fald vi havde velfungerende SPF og PKI, er en helt anden historie.

  • 0
  • 0
#17 Jesper Lund

Der er dermed ikke i første omgang risiko for spam og phishing, da man ikke kan sende e-mails til en E-boks.

Der er ingen som gider logge ind på deres e-Boks hver dag for at se om der er nye breve fra det offentlige eller andre. Derfor beder de fleste vel e-Boks om at sende en almindelig email når der er ny "digital post".

Disse emails er en glimrende angrebsvektor for phishing. Når det er tid for forskudsopgørelse og årsopgørelse, vil det igen vælte ind med phishing mails som ser ud til at komme fra Skat.

  • 3
  • 0
#18 Jesper Mørch

Disse emails er en glimrende angrebsvektor for phishing. Når det er tid for forskudsopgørelse og årsopgørelse, vil det igen vælte ind med phishing mails som ser ud til at komme fra Skat.

Yep, bortset fra at der ikke er nogen links i de mails der kommer fra E-boks.

I eksemplet herunder nævnes en app. Den findes ikke til E-boks erhverv, da den i så fald også skulle understøtte den rettigheds-styring, som kun eksisterer på erhvervs-delen af E-boks / Digital Post.

Et eksempel på sådan en mail til en privat (mails til virksomheder ser ud på næsten samme måde) er vist herunder (det er min egen besked omkr. lønseddel):

Du har fået ny digital post

Hej Jesper Mørch

Der er kommet ny post til dig fra:

XXXXXXXXXXXXXXXXX - Lønseddel

Log på e-Boks for at læse din post.

Det er vigtigt, at du læser din post, da der kan være dokumenter, du skal reagere på inden for en tidsfrist.

Du kan også se din post på din mobil. Hent gratis app på adressen m.e-boks.dk/app eller søg på "e-Boks" i App Store, Google Play eller Windows Phone Store.

Med venlig hilsen e-Boks A/S

Det vil selvfølgelig nok ikke afholde phishing-ivrige afsendere helt fra at spamme mail-adresser, men hvis det meldes korrekt ud fra Digital Post og E-boks, at der ALDRIG NOGENSINDE er links man kan klikke på i de notifikations-mails der sendes ud, kan man håbe at de enkelte virksomheder vil tænke sig lidt om, inden de bevidstløst klikker et hvert link de kan se. - Ellers kan det hurtigt gå rigtig galt, når man derefter viderestilles til NemID-login (e.lign.) som på virk og e-boks.

  • 2
  • 0
#20 Henrik Mikael Kristensen

Det er vigtigt, at du læser din post, da der kan være dokumenter, du skal reagere på inden for en tidsfrist.

e-boks kunne forbedre deres service i at tillade metadata for mails, f.eks. tidsfrister, så e-boks kan prikke til dig med en mail, når tidsfristen er ved at være tæt på, eller integrere det i en automatisk genereret kalender.

Desuden burde der heller ikke være noget problem i at stille en tjeneste til rådighed, der udelukkende viser antallet af breve i e-boksen. Så kan 3. parter eller dig selv nemt skrive små apps, notifiers, osv., når tallet ændrer sig, evt. gennem en daglig poll, blot ved at tilgå en URL med en talkode, f.eks.:

www.e-boks.dk/64261155

Efter min mening kan der ikke være noget hemmeligt i, at man har et nyt brev i sin e-boks, så jeg som bruger kan sætte en notifier op uden at skulle logge ind.

Det offentlige skal stille tjenester til rådighed, ikke vertikale, lukkede løsninger.

  • 0
  • 0
#21 Morten Olsson

Jeg synes denne debat i bedste fald er lidt fjollet, og i værste fald fuldstændigt forfejlet.

På den ene side anklager man staten for ikke at lave en nem, sikker e-post løsning med rigtige digitale signaturer, og på den anden side taler man om formynderi og tvangsdigitalisering.

I skulle høre jer selv, skulle I. Hvor tit er det lige, at PostDanmarks flinke medarbejdere tager posten med rundt i virksomheden, og afleverer den personligt til alle relevante medarbejdere? Nej, vel?

Statens opgave er ikke, at baby-sitte det danske erhvervsliv med fordyrende convenience-løsninger til opgaver, som virksomhederne lige så vel kan løse selv.

Statens opgave er at skabe rammerne, omkringe hvilke vi kan færdiggøre overgangen til det digitale samfund (som vi i øvrigt slet, slet ikke er færdige med - men det er ikke statens skyld). Resten må erhvervslivet altså selv klare.

Og det gør de nok også bedst selv!

  • 0
  • 7
#22 Henrik Mikael Kristensen

I skulle høre jer selv, skulle I. Hvor tit er det lige, at PostDanmarks flinke medarbejdere tager posten med rundt i virksomheden, og afleverer den personligt til alle relevante medarbejdere? Nej, vel?

Nej, men hvorfor skulle vi dog bruge denne analog under en digitalisering? Problemer som disse blev for emails vedkommende løst i 1970'erne, og disse løsninger er tilgængelige hyldevarer idag.

Problemet blev ikke løst ved at lodret digitalisere postgangen, men ved at tænke helt anderledes omkring, hvordan vi kommunikerer med hinanden. Derfor har emails jo karakteristika, der er helt umulige at duplikere i et analogt postvæsen.

Statens opgave er at skabe rammerne, omkringe hvilke vi kan færdiggøre overgangen til det digitale samfund (som vi i øvrigt slet, slet ikke er færdige med - men det er ikke statens skyld). Resten må erhvervslivet altså selv klare.

Statens opgave burde være at tilbyde tjenester gennem standardiserede systemer, stort set ligesom alle andre. Det har man af forskellige årsager, gjort alt hvad man kunne for at undgå, og derfor har vi denne "fjollede" debat.

  • 3
  • 0
#23 Christian Nobel

På den ene side anklager man staten for ikke at lave en nem, sikker e-post løsning med rigtige digitale signaturer, og på den anden side taler man om formynderi og tvangsdigitalisering.

Mig bekendt er der ingen der anklager staten for ikke at lave en "nem", "sikker" e-post løsning, al den stund emailen faktisk er opfundet.

Anklagen går på at statens mener den skal pådutte firmaerne en håbløs, central, Facebook pendant, med en pragtfuld mulighed for NSA overvågning og phishing - i stedet for man satte sikkerhed i højsædet her i landet, og så fik implementeret en rigtig digital signatur.

I skulle høre jer selv, skulle I. Hvor tit er det lige, at PostDanmarks flinke medarbejdere tager posten med rundt i virksomheden, og afleverer den personligt til alle relevante medarbejdere? Nej, vel?

Som beskrevet af Henrik, det er en falsk dikotomi.

Statens opgave er ikke, at baby-sitte det danske erhvervsliv med fordyrende convenience-løsninger til opgaver, som virksomhederne lige så vel kan løse selv.

Baby-sitte, må jeg være fri. Det virker efterhånden som om alle er ramt af djØF syge, hvor virksomhederne bare er nogen for hvem tilværelsen skal gøres så besværlig som overhovedet mulig, uden at tage hensyn til at hvis der ikke var nogle virksomheder her i landet, så havde landet et alvorligt problem.

Er der ingen der er i stand til at tænke samfundsøkonomisk, og dermed indse, at det koster landet formuer når virksomhederne har mangefold større udgifter end de få teoretiske udgifter det offentlige tror det kan spare med deres håbløse digitalisering.

Samtidig synker Danmarks konkurrenceevne længere og længere ned, så om føje år er vi nok fri for alt velfærdsævlet, for så drejer det sig slet og ret om at overleve.

Statens opgave er at skabe rammerne, omkringe hvilke vi kan færdiggøre overgangen til det digitale samfund (som vi i øvrigt slet, slet ikke er færdige med - men det er ikke statens skyld). Resten må erhvervslivet altså selv klare.

Nej, staten skal tage tingene stille og roligt, i stedet for at forcere en udvikling i den fatalt forkerte retning.

Debatten er aldeles ikke fjollet, da der for tiden er ved at ske det at staten er ved at forskanse sig bag en firewall, således at der intet ansvar er i staten, men alt ansvar påhviler borgerne og virksomhederne - hvis denne udvikling fortsætter risikerer vi på et tidspunkt at nå et tipping point.

  • 5
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere