Nu flytter firmaets kommunikation til Skype og Jabber

Unified Communications gør medarbejderne mere effektive - og lægger både e-mail og fastnet-telefonen i graven. Det er ikke ny teknik, men en ny måde at kommunikere på.

Mobiltelefoner og globale arbejdspladsopgaver har fjernet betydningen af tid og sted. Vi er altid online og til at få fat på. De nye arbejdsformer kræver også ny teknik - og det er netop den teknologi, som Unified Communications (UC) byder på.

»Unified Communications er en slags overordnet arbejdsprincip for, hvordan vi i fremtiden vil kommunikere. Hvis vi ikke får nogle intelligente systemer, så bliver vi overloadet med kommunikation,« siger direktør i Netplan Torben Rune, der lever af at rådgive organisationer, virksomheder og offentlige institutioner i spørgsmål om telefoni og netværk.

Læs også: Sådan blev Odsherred Kommune mere effektiv med unified communications

Han peger på, at UC hjælper afsenderen med at styre kommunikationsformen, så den bliver mest effektiv. Endnu kan han ikke udpege den nye 'dræberapplikation', men teknologien er moden.

»Hvilket system man så vil bruge, afhænger af virksomhedens type,« siger Torben Rune.

Men sikkert er det, at Unified Communications er i voldsom vækst.

»Vi leverer flere UC-systemer end nogensinde før, og efterspørgslen er stærkt stigende. Når vi får et nyt udbud ind i dag, er der stort set altid et element af UC inkluderet,« siger Business Architect Jacob Top Møller fra Netdesign.

Mere ensartede systemer

UC er vokset ud fra tre forskellige positioner: Først og fremmest producenter af omstillingsanlæg som eksempelvis Siemens, Avaya og nu lukkede Nortel, der udviklede mere og mere avancerede fastnettelefoner baseret på IP-telefoni.

Det andet sideskud er vokset ud fra netværksproducenter, hvor Cisco har været den mest synlige aktør. Ikke bare til at sikre prioritering af tele- og videotrafik i nettet, men også som leverandør af telefonapplikationer. Den tredje aktør er software-leverandører som Microsoft med Lync.

»Alle leverandører bevæger sig det samme sted hen. Systemerne bliver mere og mere ensartede hen imod den Lync-løsning, som de har valgt i Odsherred,« siger Jacob Top Møller med henvisning til det UC-system, som Netdesign netop har leveret til Odsherred Kommune (se artiklen herunder).

Folk vælger deres egen platform

Jacob Top Møller peger på, at UC-værktøjerne er baseret på kendte systemer som MSN Messenger, AOL og Skype, som vi lærte at kende for ti år siden.

»De er nu blevet modne teknologier og er på vej ind i virksomhederne som nye redskaber. Pointen er, at man kan se, om folk er online - og derfra vælge den kommunikationsform, der passer,« forklarer han.

De store leverandører kæmper stadig om hver deres bid af markedet. Men samtidig er der en voksende erkendelse af, at systemerne ikke kan være hermetisk lukkede.

»Vi er på vej mod, at forbrugeren har sit eget device. UC bliver et lag oven på den enhed, som folk selv vil bruge. Eksempelvis har Cisco netop købt Jabber, der går på tværs af alle mobilplatforme, Mac, iPhone, iPad og Android,« siger Jacob Top Møller.

Skype som 'dark horse'

Den tendens bekræfter telefoneksperten:

»Systemer, der ikke hænger sammen med andre platforme, har ikke nogen gang på Jorden. Uanset om leverandørerne vil det eller ej, så er de tvunget til at åbne sig mod andre standarder og sikre kompatibilitet,« siger Torben Rune fra Netplan.

Han peger på, at det bl.a. bliver spændende at se, hvad der sker, efter at Microsoft netop har købt Skype.

»Skype er en 'dark horse' i det her spil. Det er enkelt, men det integrerer ikke med dine forretningssystemer på samme måde som de andre UC-systemer,« siger Jacob Top Møller fra Netdesign.

De to telefonfolk er også enige om, at Unified Communications flytter ud af klienterne og ind i browseren, som vi ser det med Facebook og Gmail.

»Folk afinstallerer jo i ét væk MSN Messenger og chatter i browseren i stedet,« siger Jacob Top Møller.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere