Virksomheder kæmper med digital postkasse: 90.000 oprettelser giver 33.000 supporthenvendelser

11. oktober 2013 kl. 06:2921
90.000 virksomheder har de seneste to måneder oprettet en digital postkasse. Det har resulteret i 28.000 henvendelser til supporten.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Deadline nærmer sig med faretruende hast for 660.000 danske foreninger og virksomheder. Senest 1. november skal de nemlig både have en digital signatur og en digital postkasse til kommunikation med det offentlige.

Men kapløbet med tiden har udviklet sig til også at være et forhindringsløb, hvor mange har haft så mange problemer i processen, at de sociale medier nærmest er ved at flyde over med galde over, hvor svært det kan være.

Remote video URL
Remote video URL

Eller dette eksempel fra Facebook:

Artiklen fortsætter efter annoncen

> »Digital postkasse til virksomheder.... SUPER IDE Meeeeen så skal det sgu også virke når man prøver at oprette det. SÅ ERHVERVSSTYRELSEN! i skal ikke fortælle mig at min mail er forkert... Og når man ringer til jer for at få noget hjælp, skal man ikke være nr. 30 i køen.... så jeg sgu nok ikke den enste der har det problem... få styr på DET. og giv en ny udløbs dato TAK«

På Dansk IT's konference torsdag om digital signatur kom det frem, at kun 90.000 af de 660.000 virksomheder siden den 12. august har oprettet en digital postkasse, hvilket giver et gennemsnit på 1.500 oprettelser om dagen.

Erhvervsstyrelsen er udmærket klar over, at der er en udfordring i at få oprettet så mange digital postkasser på så kort tid, så styrelsen har oprettet en hotline, hvis man løber ind i problemer undervejs i processen.

De 90.000 oprettelser har i samme periode affødt ikke færre end 33.000 henvendelser til hotline. Da en oprettelse sagtens kan resultere i flere supportkald, kan man ikke med et hurtigt divisionsstykke udlede, at hver tredje har haft brug for hjælp, men det er nok sikkert at antage, at en betragtelig andel har bøvlet med proceduren.

For at oprette en digital postkasse skal virksomhederne først have en digital medarbejdersignatur, og allerede her løber mange brugere sur i det.

»Hotlinen sender folk videre til dem, der kan hjælpe med at løse problemet. 18.000 (tal efterfølgende korrigeret, red.) af gangene bliver de sendt til Nets for at få hjælp til at oprette en digital signatur, og de sidste 15.000 (tal efterfølgende korrigeret, red.) supporthenvendelser har været til Erhvervsstyrelsen om den digitale postkasse,« forklarede fuldmægtig i Erhvervsstyrelsen Ditte-Lene Sørensen i sit oplæg på konferencen.

Ud af de sidste 15.000 henvendelser drejede 76 procent sig om spørgsmål relateret til den digitale virksomhedssignatur.

Opdateret 09.41: Erhvervsstyrelsen har i en mail præciseret antallet af oprettelser og supportkald. Tallene for diverse konsekvensberegninger er rettet i artiklen. Endelig har det tidligere fremstået, som om der var tale om forsøg på oprettelser, selvom der i konteksten var tale om reelle oprettelser.

21 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
22
24. november 2013 kl. 10:45

Jeg har spildt hele aftenen i går, det halve af natten, men jeg kan stadigvæk ikke komme på min digitale postkasse. Tålmodighed er en dyd, min computer har stået på log-in siden siden i går med teksten: Vent venligst. Dine oplysninger behandles ...

Er der en som har et bud på, hvor længe man skal vente ? Jeg har slettet og opdateret Java v.45, jeg ved efterhånden ikke hvor mange gang.

23
24. november 2013 kl. 10:54

2 sekunder skulle det gerne tage, ellers ville jeg blot prøve igen. Du kan selvfølgelig ikke gøre noget hvis der er en fejl på serveren.

18
12. oktober 2013 kl. 13:46

Pressemed: FDA – Brancheorganisation for Danske Antenneanlæg bidrager endnu engang med at gøre det svære, nemmere for danskerne. http://www.youtube.com/watch?v=4fWG_5gBOnw&feature=youtu.beFDA stiller en instruktionsvideo i hvordan du som forening eller virksomhed nemt oprette din digitale postkasse til rådighed, ikke kun for egne medlemmer, men for alle foreninger og virksomheder i Danmark. Vi deler gerne den viden med andre foreninger og virksomheder rundt om i Danmark udtaler landsformand Carsten Karlsen, fordi vi i FDA har erfaret at det ikke er ubetinget nemt at læse sig til hvordan man som forening eller virksomhed opretter den digitale postkasse. FDA har senest på anmodning fra Kommunernes Landsorganisation tilsvarende givet KL lov til at linke til instruktionsvideoen. FDA der er brancheorganisation for danske antenneanlæg, og som har til formål at sikre danskerne billigt og nemt Tv-signal via de lokale antenneforeninger, inviterer dig til at kigge med i instruktionsvideoen, som der er adgang til via dette link: http://www.youtube.com/watch?v=4fWG_5gBOnw&feature=youtu.be

/karsten

17
12. oktober 2013 kl. 12:23

E-boks=Digital postkasse Hvis man i forbindelse med f.eks. sin bank har en e-boks, logger man bare ind her, vælger "Tilmeldinger", vælg så f.eks. din kommune. E-boks kommer så og og siger det ikke er muligt, men tilbyder tilmelding af alt post fra det offentlige. Den knap trykker man på. Det var det! Når det så er sagt, bør man nok alligevel bag efter bruge tid på at få en digital signatur til sin virksomhed.

16
12. oktober 2013 kl. 11:54

Læs om forskellen imellem "E-boks" og "Digital Post" her:http://www.digst.dk/Loesninger-og-infrastruktur/Digital-Post/Hvad-er-Digital-Post/Forskellen-mellem-Digital-Post-og-eBoks

Læs derefter om e-boks:http://www.e-boks.dk/privat/senders.aspx

Altså kan man på e-boks modtage breve fra alle kommuner i enten e-boks eller digitalpost alt efter hvor de bliver sendt til. Og post fra private virksomheder ender altsammen i E-boks.

Eller også har de ingen gang styr på formuleringerne på de to websites. Hvad har de så ellers ikke styr på?

15
12. oktober 2013 kl. 11:34

Hvad betyder:

Cpr-tilknytning koster 100,00 kr./kvartal For 100,00 kr./kvartal får jeres virksomhed mulighed for, at alle eller udvalgte medarbejdersignaturer kan få tilknyttet cpr-nummer.

??

Ville det ikke være oplagt lige at skrive det lige der...

14
12. oktober 2013 kl. 11:22

Ud fra debatten her er det klart at nogle har problemer og andre ingen har, men folk er også forskellige og enkeltmandsfirmaer har ingen IT afdeling til at tage sig af det. At kræve at alle har IT kundskaber og let kan læse og har masser af tid til mere bureaukrati er en hån mod en masse hårdtarbejdende mennesker, som kæmper for at deres virksomhed kan overleve og måske endda er ordblinde. Jeg har netop været i Kina, hvor jeg i en avis læste at regeringen har indført bureaukrati- og skattelettelser for de små og nystartede virksomheder. I Kina er den normale skat endda meget lav. I Danmark betaler jeg topskat af firmaets overskud og belemres med en masse unødvendigt bureaukrati og udgifter fx erhvervsaffaldsafgift på trods af jeg intet affald har andet end de reklameaviser, jeg ikke kan slippe for. Det er ikke underligt at det går ned ad bakke for landet, når politikerne beslutter det modsatte af, hvad de siger de ønsker! Eller at den offentlige administration ikke gør, hvad politikerne ønsker, men i stedet for hvad der passer dem.

12
12. oktober 2013 kl. 10:03

Det tog mig en rum tid at finde hoved og hale i Medarbejdersignatur, Administrator ID m.v. Deres hjemmesider (ja, jeg bliver henvist rundt til forskellige sider) er ikke særligt gennemskuelige.

Da jeg så endelig fik oprettelseskoden i et brev, fik jeg lagt klistermærket med koden på en avis, hvorefter koden ikke længere kunne ses. Det er naturligvis min egen fejl. Nu har jeg så fået en advarselsmail om, at jeg ikke har oprettet signaturen endnu. Hvis jeg har problemer, står der, skal jeg kontakte Administratoren (det er mig selv) eller også skal jeg kontakte Erhvervs-supporten. Sidstnævnte kræver en supportaftale og koster 250 kroner per henvendelse. Nej tak.

Heldigvis er der en "Glemt adgangskode" funktion på log-in siden. Problemet er blot, at jeg får en "Siden kan ikke vises" side frem, efter at jeg har udfyldt mine informationer. Men så kan jeg jo bare kontakte Erhvervs-supporten og forklare problemet..

Log-in virker i øvrigt hverken på min iPhone eller iPad, og kun på 1 ud af 3 browsere (Chrome) på min computer.

Når man har en enkeltvirksomhed uden ansatte, så forstår jeg ikke, hvorfor ikke man blot kan nøjes med at bruge sit personlige private NemID.

11
12. oktober 2013 kl. 09:49

Oprettelse af en digital postkasse kræver selvfølgelig at man kan læse, men kan man det, er det altså ret ligetil at få oprettet både medarbejdersignatur og postkasse. En af udfordringerne er nok, at brugerne ikke læser de forholdsvis udmærkede vejledninger, der er blevet udarbejdet. Mange ting ville være nemmere og belaste supportfunktioner mindre, hvis folk lige brugte to minutter på at sætte sig ind i, hvad det er, de skal gøre. Men det er der jo ingen, der har tid til i dag...

10
12. oktober 2013 kl. 03:42

og kom ind i kampen, hvor svært kan det være - opret nu bare den postkasse og så lad da være at whine mere over det. Færdig slut - det er sådan det er.

9
11. oktober 2013 kl. 14:45

Det er mit indtryk at der er modstridende oplysninger at finde, afhængig af hvor man læser. Digital Postkasse er i bund og grund nøjagtig det samme som E-boks, blot i en anden indpakning. Det er mig en gåde hvorfor man ikke har meldt dét ud, for det tror jeg ville lette problematikken omkring oprettelser temmelig meget. Så mangler problemet omkring oprettelsen af de digitale signaturer at blive løst, og derefter tror jeg meget ville kunne fungere efter hensigten ... Det kræver naturligvis at man ikke bliver sendt rundt i timevis på websider og telefoner, før man får den nødvendige information.

8
11. oktober 2013 kl. 13:26

Jeg har forsøgt 3 gange og det er endnu ikke lykkedes.

7
11. oktober 2013 kl. 11:43

I hele kalkulen om hvor meget det offentlige sparer er ikke indregnet behovet for support og de udgifter virksomhederne får både med at oprette og benytte makværket. Jeg kan ikke finde ud af det og har opgivet.

6
11. oktober 2013 kl. 10:57

Hej

Der er måske ikke det rigtige fora, men kort: Vi har fået den digitale postkasse til at fungere. Har ihvertfald modtaget post heri. Men det virker ikke som om, at det er muligt at sende til andre virksomheder, kun offentlige instanser. Er der noget jeg overser, eller er det by design?

5
11. oktober 2013 kl. 10:55

.. engang.

Glæder mig til at se en RFC for Erhvervsstyrelsens løsning på ietf.org :-)

2
11. oktober 2013 kl. 09:52

Jeg har efterhånden oprettet et par stykker for venner og familie med virksomheder og må tilstå at jeg ikke finder det specielt besværligt - specielt ikke sammenlignet med DanID's Digital Signatur!

Den Digitale Signatur er til gengæld et klart udtryk for amatørisme og jeg hader HVER gang jeg skal installere det for nogen.

For det første forstår de ikke at tænke andre browsere end Internet Explorer ind - selvom de påstår at andre er understøttet. Meddelser beder dig f.eks. om at lukke din "Internet Explorer", selvom man kører i Firefox - sørgeligt!

For det andet skal man installere CSP-software til Signatur-håndtering, hvilket grundlæggende set er et okay stykke software. De har bare ikke tænkt virkeligheden ind. Hvis Windows f.eks. er gået igang med at installere updates fra Windows Updates i baggrunden (som det jo sker automatisk ved mange brugere) kan softwaren ikke håndtere dette og går derfor ind i en uendelig løkke - uden at informere om noget som helst.

For det tredje går ca. hver tredje installation galt og kommer med en besked om at noget er gået galt (uden at give mere information end det) og så får man et telefonnummer man kan ringe på. Det telefonnummer er så et betalingsnummer, så man skal betale min. 250 kr. ex. moms for at få hjælp til deres crap-kode.

Jeg har mange flere eksempler, men disse er typiske gengangere og man undrer sig efterhånden bare over at det aldrig bliver bedre. Er der ingen politikere der benytter det software de har presset os andre ud i?

Jeg kan simpelthen bare ikke forstå at man kan tillade så dårlig software at sidde i så kritisk IT-infrastruktur?

4
11. oktober 2013 kl. 10:53

Derudover, så gemmer den en del af nøglen eller lignende i en undermappe i Appdata\Local - jep, local mappen. Ikke roaming, som ellers ville være det rette sted.

1
11. oktober 2013 kl. 09:40

Jeg kunne godt oprette en Digital Postkasse.