Deadline nærmer sig med faretruende hast for 660.000 danske foreninger og virksomheder. Senest 1. november skal de nemlig både have en digital signatur og en digital postkasse til kommunikation med det offentlige.
Men kapløbet med tiden har udviklet sig til også at være et forhindringsløb, hvor mange har haft så mange problemer i processen, at de sociale medier nærmest er ved at flyde over med galde over, hvor svært det kan være.
Er jeg den eneste der har opgivet Nets DanID (NemID) og installation af Digital Postkasse for virksomheder? Seriøst ringe support = ingen.
— Jesper Dahl Jeppesen (@jesperdahl) October 7, 2013
så! Nu har I bare at VirkForFanden.dk ikk? [det var den der digitale postkasse som jeg *skal* oprette hos jer..
— Adam Jensen (@aj42) October 8, 2013
Eller dette eksempel fra Facebook:
»Digital postkasse til virksomheder.... SUPER IDE Meeeeen så skal det sgu også virke når man prøver at oprette det. SÅ ERHVERVSSTYRELSEN! i skal ikke fortælle mig at min mail er forkert... Og når man ringer til jer for at få noget hjælp, skal man ikke være nr. 30 i køen.... så jeg sgu nok ikke den enste der har det problem... få styr på DET. og giv en ny udløbs dato TAK«
På Dansk IT's konference torsdag om digital signatur kom det frem, at kun 90.000 af de 660.000 virksomheder siden den 12. august har oprettet en digital postkasse, hvilket giver et gennemsnit på 1.500 oprettelser om dagen.
Erhvervsstyrelsen er udmærket klar over, at der er en udfordring i at få oprettet så mange digital postkasser på så kort tid, så styrelsen har oprettet en hotline, hvis man løber ind i problemer undervejs i processen.
De 90.000 oprettelser har i samme periode affødt ikke færre end 33.000 henvendelser til hotline. Da en oprettelse sagtens kan resultere i flere supportkald, kan man ikke med et hurtigt divisionsstykke udlede, at hver tredje har haft brug for hjælp, men det er nok sikkert at antage, at en betragtelig andel har bøvlet med proceduren.
For at oprette en digital postkasse skal virksomhederne først have en digital medarbejdersignatur, og allerede her løber mange brugere sur i det.
»Hotlinen sender folk videre til dem, der kan hjælpe med at løse problemet. 18.000 (tal efterfølgende korrigeret, red.) af gangene bliver de sendt til Nets for at få hjælp til at oprette en digital signatur, og de sidste 15.000 (tal efterfølgende korrigeret, red.) supporthenvendelser har været til Erhvervsstyrelsen om den digitale postkasse,« forklarede fuldmægtig i Erhvervsstyrelsen Ditte-Lene Sørensen i sit oplæg på konferencen.
Ud af de sidste 15.000 henvendelser drejede 76 procent sig om spørgsmål relateret til den digitale virksomhedssignatur.
Opdateret 09.41: Erhvervsstyrelsen har i en mail præciseret antallet af oprettelser og supportkald. Tallene for diverse konsekvensberegninger er rettet i artiklen. Endelig har det tidligere fremstået, som om der var tale om forsøg på oprettelser, selvom der i konteksten var tale om reelle oprettelser.