Virksomheder kæmper med digital postkasse: 90.000 oprettelser giver 33.000 supporthenvendelser

90.000 virksomheder har de seneste to måneder oprettet en digital postkasse. Det har resulteret i 28.000 henvendelser til supporten.

Deadline nærmer sig med faretruende hast for 660.000 danske foreninger og virksomheder. Senest 1. november skal de nemlig både have en digital signatur og en digital postkasse til kommunikation med det offentlige.

Men kapløbet med tiden har udviklet sig til også at være et forhindringsløb, hvor mange har haft så mange problemer i processen, at de sociale medier nærmest er ved at flyde over med galde over, hvor svært det kan være.


Eller dette eksempel fra Facebook:

»Digital postkasse til virksomheder.... SUPER IDE Meeeeen så skal det sgu også virke når man prøver at oprette det. SÅ ERHVERVSSTYRELSEN! i skal ikke fortælle mig at min mail er forkert... Og når man ringer til jer for at få noget hjælp, skal man ikke være nr. 30 i køen.... så jeg sgu nok ikke den enste der har det problem... få styr på DET. og giv en ny udløbs dato TAK«

På Dansk IT's konference torsdag om digital signatur kom det frem, at kun 90.000 af de 660.000 virksomheder siden den 12. august har oprettet en digital postkasse, hvilket giver et gennemsnit på 1.500 oprettelser om dagen.

Erhvervsstyrelsen er udmærket klar over, at der er en udfordring i at få oprettet så mange digital postkasser på så kort tid, så styrelsen har oprettet en hotline, hvis man løber ind i problemer undervejs i processen.

De 90.000 oprettelser har i samme periode affødt ikke færre end 33.000 henvendelser til hotline. Da en oprettelse sagtens kan resultere i flere supportkald, kan man ikke med et hurtigt divisionsstykke udlede, at hver tredje har haft brug for hjælp, men det er nok sikkert at antage, at en betragtelig andel har bøvlet med proceduren.

For at oprette en digital postkasse skal virksomhederne først have en digital medarbejdersignatur, og allerede her løber mange brugere sur i det.

»Hotlinen sender folk videre til dem, der kan hjælpe med at løse problemet. 18.000 (tal efterfølgende korrigeret, red.) af gangene bliver de sendt til Nets for at få hjælp til at oprette en digital signatur, og de sidste 15.000 (tal efterfølgende korrigeret, red.) supporthenvendelser har været til Erhvervsstyrelsen om den digitale postkasse,« forklarede fuldmægtig i Erhvervsstyrelsen Ditte-Lene Sørensen i sit oplæg på konferencen.

Ud af de sidste 15.000 henvendelser drejede 76 procent sig om spørgsmål relateret til den digitale virksomhedssignatur.

Opdateret 09.41: Erhvervsstyrelsen har i en mail præciseret antallet af oprettelser og supportkald. Tallene for diverse konsekvensberegninger er rettet i artiklen. Endelig har det tidligere fremstået, som om der var tale om forsøg på oprettelser, selvom der i konteksten var tale om reelle oprettelser.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (22)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Secher Jarlskov

Jeg har efterhånden oprettet et par stykker for venner og familie med virksomheder og må tilstå at jeg ikke finder det specielt besværligt - specielt ikke sammenlignet med DanID's Digital Signatur!

Den Digitale Signatur er til gengæld et klart udtryk for amatørisme og jeg hader HVER gang jeg skal installere det for nogen.

For det første forstår de ikke at tænke andre browsere end Internet Explorer ind - selvom de påstår at andre er understøttet. Meddelser beder dig f.eks. om at lukke din "Internet Explorer", selvom man kører i Firefox - sørgeligt!

For det andet skal man installere CSP-software til Signatur-håndtering, hvilket grundlæggende set er et okay stykke software. De har bare ikke tænkt virkeligheden ind. Hvis Windows f.eks. er gået igang med at installere updates fra Windows Updates i baggrunden (som det jo sker automatisk ved mange brugere) kan softwaren ikke håndtere dette og går derfor ind i en uendelig løkke - uden at informere om noget som helst.

For det tredje går ca. hver tredje installation galt og kommer med en besked om at noget er gået galt (uden at give mere information end det) og så får man et telefonnummer man kan ringe på. Det telefonnummer er så et betalingsnummer, så man skal betale min. 250 kr. ex. moms for at få hjælp til deres crap-kode.

Jeg har mange flere eksempler, men disse er typiske gengangere og man undrer sig efterhånden bare over at det aldrig bliver bedre. Er der ingen politikere der benytter det software de har presset os andre ud i?

Jeg kan simpelthen bare ikke forstå at man kan tillade så dårlig software at sidde i så kritisk IT-infrastruktur?

  • 13
  • 0
Jesper Mørch

Det er mit indtryk at der er modstridende oplysninger at finde, afhængig af hvor man læser.
Digital Postkasse er i bund og grund nøjagtig det samme som E-boks, blot i en anden indpakning.
Det er mig en gåde hvorfor man ikke har meldt dét ud, for det tror jeg ville lette problematikken omkring oprettelser temmelig meget. Så mangler problemet omkring oprettelsen af de digitale signaturer at blive løst, og derefter tror jeg meget ville kunne fungere efter hensigten ...
Det kræver naturligvis at man ikke bliver sendt rundt i timevis på websider og telefoner, før man får den nødvendige information.

  • 1
  • 0
Peter Knudsen

Oprettelse af en digital postkasse kræver selvfølgelig at man kan læse, men kan man det, er det altså ret ligetil at få oprettet både medarbejdersignatur og postkasse. En af udfordringerne er nok, at brugerne ikke læser de forholdsvis udmærkede vejledninger, der er blevet udarbejdet. Mange ting ville være nemmere og belaste supportfunktioner mindre, hvis folk lige brugte to minutter på at sætte sig ind i, hvad det er, de skal gøre. Men det er der jo ingen, der har tid til i dag...

  • 0
  • 7
Mark Jensen

Det tog mig en rum tid at finde hoved og hale i Medarbejdersignatur, Administrator ID m.v. Deres hjemmesider (ja, jeg bliver henvist rundt til forskellige sider) er ikke særligt gennemskuelige.

Da jeg så endelig fik oprettelseskoden i et brev, fik jeg lagt klistermærket med koden på en avis, hvorefter koden ikke længere kunne ses. Det er naturligvis min egen fejl. Nu har jeg så fået en advarselsmail om, at jeg ikke har oprettet signaturen endnu. Hvis jeg har problemer, står der, skal jeg kontakte Administratoren (det er mig selv) eller også skal jeg kontakte Erhvervs-supporten. Sidstnævnte kræver en supportaftale og koster 250 kroner per henvendelse. Nej tak.

Heldigvis er der en "Glemt adgangskode" funktion på log-in siden. Problemet er blot, at jeg får en "Siden kan ikke vises" side frem, efter at jeg har udfyldt mine informationer. Men så kan jeg jo bare kontakte Erhvervs-supporten og forklare problemet..

Log-in virker i øvrigt hverken på min iPhone eller iPad, og kun på 1 ud af 3 browsere (Chrome) på min computer.

Når man har en enkeltvirksomhed uden ansatte, så forstår jeg ikke, hvorfor ikke man blot kan nøjes med at bruge sit personlige private NemID.

  • 9
  • 0
Venligst Slet Min Bruger

Selve det at oprette en digital postkasse er ikke så bøvlet, men jeg synes sgu det er noget underligt noget, at man skal rundt på talrige forskellige sider for at få oprettet en bruger.

Jeg har allerede et login til vores ene cvr-nummer og skulle have lavet et login mere til et af vores andre cvr-numre. I min verden er det jo logisk, at den slags foregår i "Nem-Login Brugeradministrationen".

Det gør det ikke, selvom man kan tildele rettigheder, udstede certifikater og meget andet godt derinde.

  • 0
  • 0
Allan Astrup Jensen

Ud fra debatten her er det klart at nogle har problemer og andre ingen har, men folk er også forskellige og enkeltmandsfirmaer har ingen IT afdeling til at tage sig af det. At kræve at alle har IT kundskaber og let kan læse og har masser af tid til mere bureaukrati er en hån mod en masse hårdtarbejdende mennesker, som kæmper for at deres virksomhed kan overleve og måske endda er ordblinde.
Jeg har netop været i Kina, hvor jeg i en avis læste at regeringen har indført bureaukrati- og skattelettelser for de små og nystartede virksomheder. I Kina er den normale skat endda meget lav. I Danmark betaler jeg topskat af firmaets overskud og belemres med en masse unødvendigt bureaukrati og udgifter fx erhvervsaffaldsafgift på trods af jeg intet affald har andet end de reklameaviser, jeg ikke kan slippe for.
Det er ikke underligt at det går ned ad bakke for landet, når politikerne beslutter det modsatte af, hvad de siger de ønsker! Eller at den offentlige administration ikke gør, hvad politikerne ønsker, men i stedet for hvad der passer dem.

  • 3
  • 0
Torben Rahbek Koch

Hvad betyder:

Cpr-tilknytning koster 100,00 kr./kvartal
For 100,00 kr./kvartal får jeres virksomhed mulighed for, at alle eller udvalgte medarbejdersignaturer kan få tilknyttet cpr-nummer.

??

Ville det ikke være oplagt lige at skrive det lige der...

  • 0
  • 0
Martin Andersen

Læs om forskellen imellem "E-boks" og "Digital Post" her:
http://www.digst.dk/Loesninger-og-infrastruktur/Digital-Post/Hvad-er-Dig...

Læs derefter om e-boks:
http://www.e-boks.dk/privat/senders.aspx

Altså kan man på e-boks modtage breve fra alle kommuner i enten e-boks eller digitalpost alt efter hvor de bliver sendt til. Og post fra private virksomheder ender altsammen i E-boks.

Eller også har de ingen gang styr på formuleringerne på de to websites. Hvad har de så ellers ikke styr på?

  • 0
  • 0
Jens Skovgaard Jensen

E-boks=Digital postkasse
Hvis man i forbindelse med f.eks. sin bank har en e-boks, logger man bare ind her, vælger "Tilmeldinger", vælg så f.eks. din kommune. E-boks kommer så og og siger det ikke er muligt, men tilbyder tilmelding af alt post fra det offentlige. Den knap trykker man på. Det var det!
Når det så er sagt, bør man nok alligevel bag efter bruge tid på at få en digital signatur til sin virksomhed.

  • 0
  • 0
Karsten Høgh

Pressemed:
FDA – Brancheorganisation for Danske Antenneanlæg bidrager endnu engang med at gøre det svære, nemmere for danskerne. http://www.youtube.com/watch?v=4fWG_5gBOnw&feature=youtu.be
FDA stiller en instruktionsvideo i hvordan du som forening eller virksomhed nemt oprette din digitale postkasse til rådighed, ikke kun for egne medlemmer, men for alle foreninger og virksomheder i Danmark.
Vi deler gerne den viden med andre foreninger og virksomheder rundt om i Danmark udtaler landsformand Carsten Karlsen, fordi vi i FDA har erfaret at det ikke er ubetinget nemt at læse sig til hvordan man som forening eller virksomhed opretter den digitale postkasse.
FDA har senest på anmodning fra Kommunernes Landsorganisation tilsvarende givet KL lov til at linke til instruktionsvideoen.
FDA der er brancheorganisation for danske antenneanlæg, og som har til formål at sikre danskerne billigt og nemt Tv-signal via de lokale antenneforeninger, inviterer dig til at kigge med i instruktionsvideoen, som der er adgang til via dette link: http://www.youtube.com/watch?v=4fWG_5gBOnw&feature=youtu.be

/karsten

  • 0
  • 0
Allan Astrup Jensen

Ja, der er naturligvis konsulentfirmaer, som kan hjælpe, men når det offentlige forlanger en digital postkasse i stedet for at sende e-mails, så må de naturligvis sørge for at oprette den for os uden udgifter. Det er det vi betaler skat til. Og da de tilsyneladende sparer en masse penge, skulle der jo være råd til det. Men det er lettere at vælte besvær og udgifterne over på virksomhederne, men samfundsmæssigt giver en sådan ageren bagslag.

  • 7
  • 0
Carsten Stenberg

se blot Nemid der blev kaldt SlemID, det fungere nu ganske godt

Hvordan begrunder du dette ?
Indtil videre er der intet ændret med SlemID, da det stadigvæk fungerer på samme måde som da det startede, nemlig med privat nøgle hos DanID, installation af software på borgernes computere mm.

At del flest efterhånden har fået det til at fungerer på trods, er ikke det samme "at det fungerer godt".

PS.: iøvrigt burde dit indlæg slettes da det indeholder reklame !

  • 4
  • 0
Kurt Holst

Jeg har spildt hele aftenen i går, det halve af natten, men jeg kan stadigvæk ikke komme på min digitale postkasse.
Tålmodighed er en dyd, min computer har stået på log-in siden siden i går med teksten: Vent venligst. Dine oplysninger behandles ...

Er der en som har et bud på, hvor længe man skal vente ?
Jeg har slettet og opdateret Java v.45, jeg ved efterhånden ikke hvor mange gang.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere