Desperat mangel på danske BI-eksperter

Danske virksomheder hungrer efter Business Intelligence-systemer, som kan spare virksomheden for mange penge. It-uddannelserne kan ikke producere kandidater nok til at følge med efterspørgslen.

Danske virksomheder er i øjeblikket ved at få øjnene op for Business Intelligence (BI)-værktøjer og efterspørger produkter og kompetencer.

Problemet er dog, at interessen for BI er vokset hurtigere end folk er blevet uddannet i området.

»Der en stor mangel på folk med kompetencer indenfor BI, så vi har haft fokus på at uddanne flere folk her på IT-Universitetet. Man mangler nogle folk ude i virksomhederne, der kan overskue, hvordan man gør det rent teknisk, men også hvad der har forretningsmæssig værdi for virksomheden,« siger lektor Rune Møller Jensen fra IT-Universitetet, der til daglig har stor kontakt med danske virksomheder omkring Business Intelligence og -optimering til Version2 .

Med BI kan virksomheden overvåge salget og andre store data-sæt. På baggrund af det, kan virksomheden agerer efter tendenserne og derved spare penge.

»Man savner folk i felten, der kan bruge de her værktøjer, og det kræver et teknologisk højt niveau, og at man samtidig har det økonomiske aspekt med, så man ved, hvad der vil have værdi for virksomheden,« siger han til Version2.

Efterspørgslen på kompetente BI-kyndige overstiger således udbuddet, for det kræver højtuddannede kræfter at få vredet de rigtige tal ud af BI-værktøjerne og få de ønskede resultater.

»Jeg har snakket med SAS Institute, og de har givet udtryk for, at der er stor interesse på området. Der er ligeledes nogle store, kendte danske virksomheder, der giver udtryk for, at der er store indtjeningspotentialer ved at benytte disse værktøjer,« siger han til Version2 og fortsætter:

»Business Intelligence er meget hot, og virksomhederne ser det som en vigtig del af deres vej til innovation. Men mange har udfordringer med at sætte organisationen op til BI – først skal man forstå, hvilke data der er smarte at behandle, og som vil fortælle en noget nyttigt,« siger lektor Rune Møller Jensen fra IT-Universitetet, der til daglig har stor kontakt med danske virksomheder om Business Intelligence og -optimering.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer ()
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere