To tredjedele af mails, som sendes til private Hey-mailadresser indeholder ‘spy pixels’, som virksomheder bruger til at tracke modtageren.
Det skriver BBC.
Ifølge mailtjenesten ‘Hey’, bruger flere store virksomheder som British Airways og Vodafone pixels til at se, om en modtager har åbnet mailen, hvor mange gange den er åbnet, hvilke enheder man har brugt og brugeres nogenlunde geografiske lokation via IP-adressen.
Nogle gange kan virksomhederne gennemskue navnet på den vej, modtageren befinder sig ved. Dataen bruges til at afgøre effekten af en kampagne og til at styrke virksomhedens kundeprofiler.
Trackeren er ofte en .GIF- eller .PNG-fil, der er 1x1 pixel i størrelse og gemmer sig på en ensfarvet baggrund i mailen, så modtageren ikke kan spotte den. Man behøver ikke foretage sig noget for at aktivere den - blot åbne mailen.
Hey’s medstifter, David Heinemeier Hansson, kalder trackerne for »en grotesk invasion af privatlivets fred.« Virksomhederne forsvarer sig med, at det er en normal marketingsteknik, og at man gør opmærksom på det i de generelle privatlivspolitikker.