Vimpl flytter arbejdsdagen ind i det digitale univers

17. juli 2014 kl. 14:184
Start-up virksomheden vimpl laver digitale whiteboards, der giver kunderne mulighed for at holde møder på tværs af lokationer. Mændene bag kalder det en atyptisk start-up, fordi de hverken har satset hjem eller opsparing.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det er ingen hemmelighed, at stadigt flere elementer fra vores dagligdag flytter ind i den digitale verden. Banken, posten og det offentlige er flyttet ind på skærmene i det private, mens vi på arbejdet holder Skype-møder, følger webinarer og redigerer i hinandens online dokumenter.

Netop ideen med at flytte et at vores hverdagselementer ind i det digitale univers har Kristian Steen Holme og Lasse Aagaard Pedersen grebet og ført ud i virkeligheden med deres it-startup, vimpl.

Vimpl ‘sætter strøm til whiteboards,’ som manden bag teknikken Lasse Aagaard Pedersen, udtrykker det. Løsningen giver kunderne mulighed for at holde virtuelle tavlemøder uden post-its, behov for notater og uden alle medarbejdere behøver være samlet på én lokation.

Startskuddet til vimpl gik for alvor, da Kristian Holme i marts sidste år skrev til Lasse Pedersen om sin idé. De to kendte hinanden fra syv år tidligere, hvor de begge arbejdede for Mærsk. Allerede dengang aftalte de, at de én dag skulle lave noget samme

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Og da Kristian kontaktede mig, viste det sig, at vi hver for sig havde gået med nogle af de samme tanker,« siger Lasse Pedersen.

vimpls whiteboard - her i er meget overskuelig udgave. Det kan også plastres til med masseevis af digitale post-its.

Da Kristian Holme kontaktede Lasse Pedersen, var han faktisk parat med første prototype af systemet, og den første kunde var også i hus. Alene prototypen havde været nok til at overbevise Amager Ressourcecenter om, at de skulle bruge vimpl’s digitale whiteboard-løsning.

Første rigtige version klar i januar

I dag bor vimpl i en baggårdsbygning på Christianshavn. Her flyttede de to herrer ind i november, på samme tid som Lasse Pedersen sagde sit faste job op og startede på fuld tid i virksomheden. I januar kunne vimpl levere sin første rigtige version til Amager Ressourcecenter - kodet fra bunden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vi skimtede selvfølgelig til prototypen og tog de gode elementer derfra, men alt kode er designet fra bunden på en måde, der gør, at vi kan genbruge koden til at skabe nye elementer ud fra, hvad kunden ønsker. Grundfunktionaliterne giver altså nærmest uanede muligheder,« siger Lasse Pedersen.

Lasse Pedersen, manden med koderne.

Amager Ressourcecenter bruger vimpl til at planlægge opgaver på ugebasis, og ifølge Lasse Pedersen har de været glade for løsningen. Også Energi- og teleselskabet, SE, benytter vimpls løsning, og i mandags kom en endnu ikke officiel, men ganske stor, kunde i hus. Denne er lige nu ved at teste, hvor meget af løsningen, de vil have adgang til.

Men vimpl fungerer det sådan, at man alt efter kundetype har adgang til forskellige funktioner - til forskellige priser naturligvis. For studerende er det gratis at benytte, men samtidig har man kun adgang til et whiteboard, mens kun en enkelt har mulighed for at administrere, og fem personer kan have boardet åbnet på samme tid.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derefter bliver mulighederne flere alt efter om man er et start-up, der betaler 19 dollars om måneden, en mindre virksomhed der betaler 399 eller en stor virksomhed, der har en personlig aftale.

De sidste to muligheder giver adgang til et ubegrænset antal af administratorer, boards og folk der kan se og præsentere whiteboardene. Samtidig er der mulighed for API-adgang, design af egne elementer på wihiteboardene og det der hedder meeting-tracker - en funktion, som gør det muligt at hive data ud fra ud og lave rapporter, og giver kunden mulighed for at få tilbage i tiden og se, hvordan det så ud dagen forinden, fordi systemet gemmer i flere intervaller.

En atypisk start-up

Mens Lasse Pedersen arbejder fuldtid med især kodningen af vimpl, holder Kristian Holme samtidig fast i sin sidegeshcäft som virksomhedskonsulent i lean-strategi. Det er slet og ret nødvendigt, fordi de to driver en lidt atypisk start-up virksomhed.

»I modsætning til mange andre start-ups har vi ikke satset alt, hvad vi ejer og har,« siger Lasse Pedersen.

De eneste penge, der er satset fra opsparingen, er de 80.000 det koster at oprette et selskab. Resten af investering kommer fra Kristian Holmes konsulentarbejde og kunder.

»Vi kunne måske have rykket hurtigere på nogle områder, hvis vi havde satset anderledes. Men vi ville gerne starte virksomhed uden at risikere familieliv og tage banklån,« siger Lasse Pedersen.

I stedet startede de altså virksomheden, mens de stadig begge havde faste job og valgte dermed at køre den lidt mere sikre stil.

Det skyldes ifølge Lasse Pedersen især, at de er et par ‘ældre’ (Kristian Holme er 39, mens Lasse Pedersen er 34) herrer med familie og små børn. Her er der forståelse for, at man går kl. 13 eller arbejder hjemmefra, selvom de fleste dage kræver, at de arbejder længe, som i en hvilken som helst anden start-up.

»Og det kan altså godt lade sig gøre at drive start-up, selvom man hverken er helt ung eller villig til at risikere sin formue, «forsikrer Lasse Pedersen dem, der skulle frygte at springe ud i det.

For at drive virksomheden på den måde de ønsker, vil Lasse Pedersen formentlig også søge noget arbejde ved siden af, så pengene til vimpl bliver ved at komme fra et fyldt kasse.

Derudover går de to også med tanker om at søge noget kapital - sandsynligvis venture-kapital.

»Men det er vigtigt at pengene kommer fra nogen med forståelse for det, vi laver. Penge alene er ikke nok,« siger Lasse Pedersen.

Tester i åben beta

»Jeg tror, at dem det ofte lykkes for, er dem der tager noget, vi allerede kender, og gør det digitalt,« siger Lasse Pedersen.

Netop det har Lasse Pedersen og Kristian Holme gjort med udgangspunkt i deres egen erfaring med lean-strategi, tavlemøder og ikke mindst it. De har hver især sine spidskompetencer. Den ene i den tekniske del med forstand på kode, og den anden med forstand på processer, salg og markedsføring.

Sammen har de udviklet en løsning, der integrerer alle de behov de selv har oplevet at have i forbindelse med tavlemøder. Hele ideen med at bruge egen erfaring, var også en del af grundlaget for at designe løsningen fra bunden.

Lige arbejder vimpl med at tilføje flere elementer til deres system. For eksempel er Lasse Pedersen gået stille og roligt i gang med lægge 40 nye moduler ind i systemet, som giver kunden flere mulighederne for at tilrettelægge det til sit behov. Det drejer sig blandt andet om muligheden for at lave billedgallerier.

I mandags åbnede vimpl op for en åben beta-version af sit system, og indtil videre har 70-80 testbrugere benyttet den mulighed. Flere studerende fra CBS har meldt sig og har blandt andet brugt systemet i opgaveløsninger.

»Det er klart den bedste måde at teste på, fordi vi aldrig ved, hvad brugerne kan finde på at gøre. Vi kan heller ikke overvåge dem, og derfor giver det en klar indikation af, hvor vi står og en bedre feedback,« siger Lasse Pedersen.

Omkring 1. august er vimpl klar til at gå ‘full blown’. Indtil da kan man tilmelde sig til test af beta-version på hello@vimpl.com, hvor man skal skrive en par ord om, hvad man vil bruge systemet til.

4 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
22. juli 2014 kl. 09:07

Jeg har umiddelbart svært ved at se forskellen på dette produkt og Trello.

3
23. juli 2014 kl. 12:20

Hej Sanne,

Tak for dit spørgsmål.

Generelt set arbejder man i vimpl med en tavle man selv definerer hvordan sættes op. I artiklen vises ét eksempel, hvor der er gjort brug af et grid, men det kunne være mange andre muligheder, såsom en risikomatrice, billedgalleri eller noget helt tredje. Desuden arbejder man i vimpl visuelt som man ville gøre på en tavle, så for eksempel kan noter placeres ovenpå hinanden hvis det giver mening for den måde man arbejder på.

Vi tror på det er vigtigt projektledere og teams selv tager ansvar for deres tavle og sætter denne op efter hvad de skal bruge, i stedet for at tilpasse deres processer efter et standard system, og derfor lægger vi ikke bånd på brugerne for hvor elementer (såsom noter eller billeder) kan placeres.