Vestas samler analytics-værktøjer i intern app store

Med inspiration fra Spotify har Vestas bygget en intern app store som svar på en indkommende tsunami af analytics apps. »Efter et rod havde vi brug for en moderne platform,« siger analysechef.

LONDON: Den danske vindmøllegigant Vestas indsamler hver dag ekstreme mængder data fra vindmøller verden over. De er siden 2011 blevet analyseret med big data i selskabets supercomputer.

Og da Vestas i 2014 satte gang i en strategi for selvbetjenings-analytics, der giver ansatte mulighed for at lave deres egne analytics apps, var analyseholdet ved at drukne i interessen, fortæller senior data scientist Sven Jesper Knudsen.

»Self-service analytics har været så stor en succes i Vestas, at det var en udfordring at håndtere den tsunami af analytics apps, der kom,« fortæller han på Gartners analytics-konference, der i denne uge finder sted i London.

Læs også: Gartner om analytics: Virksomheder kigger på data - men lader maven bestemme

Løsningen blev, hvad selskabet selv kalder en app store. Og i skrivende stund rummer platformen over 600 apps til dataanalyse.

»De er ikke alle den bedste kvalitet. Nogle er crap, som bliver brugt én gang og aldrig igen,« siger Sven Jesper Knudsen og fortsætter:

»Vi har omkring 40 apps, der bruges til forretningskritiske beslutninger.«

Som at bygge en playlist

Pointen med Vestas app store er at sørge for, at de mange apps ikke skaber et økosystem for analytics, der degenererer i kaos, forklarer Sven Jesper Knudsen.

Tidligere har selskabet været hæmmet af en overflod af analyseværktøjer som Tableau, Microsoft Power BI, Excel med flere, der tilsammen skabte et rod uden konsistens mellem systemerne.

Med app storen er virvaret blevet erstattet af værktøjet Spotfire. Og brugerne har fået et samlet interface, som lever op til mere moderne designkrav.

Læs også: Dong Energi B2C hiver BI ud af it-afdelingens hænder: »Det har krævet nogle kampe«

»Vi har ladet os inspirere af Spotify. Det er ligesom at tilføje analyser til din playlist,« forklarer Sven Jesper Knudsen.

For nye brugere vil der på dashboardet være et skræddersyet interface med de analyser, man normalt har brug for. Derfra kan brugeren selv browse kataloget og tilføje apps til dashboardet.

Ser man bort fra indholdet i de enkelte apps, ligner platformen, som Vestas kalder Insight Portal, meget de app stores, man kender fra telefonen. Der er en beskrivelse af appen, der er kategorier og tags samt et søgefelt til at finde nye apps. Der er mulighed for at give feedback og rating til en app samt efterlyse features.

Fingranuleret adgangsstyring

Hver af Vestas mange vindmøller er udstyret med minimum 500 sensorer, som sammen genererer omkring en gigabyte data hvert sekund. Med vejrdata fra hele verden er Vestas i stand til at beregne, hvor profitabel en given mølle ville være i en given lokation.

Alle de data skal ud og arbejde, og derfor nytter det heller ikke, hvis en sælger med en potentiel millionkontrakt skal vente uger, før analyseafdelingen kan komme med en risikoanalyse til kunden.

Med self service-analytics hiver man mellemmanden ud. Men det skaber typisk også nye udfordringer i form at problemer med at kontrollere, hvad data bruges til. Den udfordring hjælper platformen imidlertid med.

Læs også: Business intelligence-analytiker: En myte, at man bare kan give brugerne adgang til datakilderne, og så kører det

»Vi tager self service meget bogstavelig. Men det er ikke for alle, og der er forskellige niveauer af adgang. Det betyder utroligt meget for os, at vi kan fin-granulere, hvad den enkelte bruger har adgang til og kan i systemet,« siger Sven Jesper Knudsen.

Samtidig er der implementeret sensorer i hele app storen til at overvåge brugeradfærd.

»Så hvis brugeren klikker et sted, registrerer vi det. På den måde kan jeg se, hvad folk bruger, og hvad der aldrig bruges.«

Udnyt de dedikerede

Segmenterede områder i platformen sørger samtidig for, at en snæver analyse-app ikke udsendes til hele den 20.000 mand store virksomhed.

»Du kan publicere apps til dine nærmeste kolleger. Hvis vi ser, at der er meget behov for det, kan vi gøre en app tilgængelig globalt,« siger Sven Jesper Knudsen.

Selve app storen er skrevet i ASP.NET, mens den komplekse analyse foretages af Vestas' supercomputer. Men et lækkert design og en kraftfuld backend er ikke nok til at sikre succes med en self-service-platform, understreger Sven Jesper Knudsen.

Læs også: »Spørg aldrig, hvordan jeg kan bruge virksomhedens data, men hvilke data jeg skal bruge for at løse et problem«

I stedet skal man finde de dedikerede få og udnytte det arbejde, de laver med analytics apps. Derfra skal man lade platformen vokse organisk, forklarer Sven Jesper Knudsen.

»Lad være med bare at smide det ud i organisationen. Det er det værste, du kan gøre.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere