Vestager åbner ny konkurrence-sag mod Googles annonceforretning
EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, har åbnet en ny konkurrence-sag mod Google. Kommissionen vil nemlig undersøge, om Google favoriserer egne produkter i sin annonceforretning. Det skriver AP News.
»Vi er bekymrede for, at Google har gjort det sværere for rivaler at konkurrere på markedet for online annonceservice,« oplyser Margrethe Vestager i en pressemeddelelse.
EU-kommissionen vil fokusere på kravet om, at konkurrenter skal bruge Googles egen 'ad manager', hvis de vil reklamere på platforme, som selskabet ejer, og på de begrænsninger som Google lægger for konkurrenternes adgang til Google-brugerdata.
Kommissionen vil også se nærmere på, hvordan Googles beslutning om et øget fokus på privatlivsbeskyttelse vil påvirke markedet. Det gælder eksempelvis selskabets plan om at udfase tredjeparts-cookies.
»Vi vil fortsætte med at have en konstruktiv dialog med EU-kommissionen, besvare deres spørgsmål og vise de fordele, som vores produkter giver europæiske virksomheder og forbruger,« oplyser Google i en meddelelse.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.