Vestager åbner ny konkurrence-sag mod Googles annonceforretning

Vestager åbner ny konkurrence-sag mod Googles annonceforretning
Illustration: EU/Sara Rønnow Sejtzer Herlet.
EU-kommissionen vil blandt andet undersøge kravet om, at konkurrenter skal bruge Googles egen 'ad manager'.
23. juni 2021 kl. 12:42
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, har åbnet en ny konkurrence-sag mod Google. Kommissionen vil nemlig undersøge, om Google favoriserer egne produkter i sin annonceforretning. Det skriver AP News.

»Vi er bekymrede for, at Google har gjort det sværere for rivaler at konkurrere på markedet for online annonceservice,« oplyser Margrethe Vestager i en pressemeddelelse.

EU-kommissionen vil fokusere på kravet om, at konkurrenter skal bruge Googles egen 'ad manager', hvis de vil reklamere på platforme, som selskabet ejer, og på de begrænsninger som Google lægger for konkurrenternes adgang til Google-brugerdata.

Kommissionen vil også se nærmere på, hvordan Googles beslutning om et øget fokus på privatlivsbeskyttelse vil påvirke markedet. Det gælder eksempelvis selskabets plan om at udfase tredjeparts-cookies.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vi vil fortsætte med at have en konstruktiv dialog med EU-kommissionen, besvare deres spørgsmål og vise de fordele, som vores produkter giver europæiske virksomheder og forbruger,« oplyser Google i en meddelelse.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger