Version2-seminar: Sådan får du succes med softwarerobotter – og undgår de dumme fejl

Illustration: Bas Nastassia/Shutterstock
Softwarerobotter – også kendt som RPA – kan fjerne meget medarbejdertid anvendt på rutineopgaver, fx ved udsendelse af breve eller lønkørsler. På Version2-seminar kan du få indblik i mulighederne med teknologien.

Administrative robotter kan løse en masse 'dumme' opgaver, så de ansatte kan koncentrere sig om borger- eller kundekontakt og mere spændende opgaver. De kan også bruges til at spare på f.eks. vikarer.

Det er erfaringer, der er gjort i en lang række organisationer, bl.a. Københavns Kommune og handelsvirksomheden Hans Buch, som handler med en lang række komponenter til dansk industri og shippingbranchen.

Hos Hans Buch står robotterne for en del af processen med at sende ordrebekræftelse til kunderne på e-mail, rykke leverandørerne og arkivere fakturaer.

Henriette Olsen er CEO i Hans Buch, og hendes erfaring er, at robotterne ikke behøver være vanskelige at komme i gang med, som mange måske tror, og at udgiften har tjent sig ind på få måneder.

»Hvis man er i en situation, hvor man har et par hundrede tusinde kroner til udvikling, ville jeg til enhver tid overveje administrative robotter,« har Henriette Olsen udtalt til Tech Management.

Erfaringen er, at robotterne kan overtage ugevis af arbejde:

»Kunderne forventer lavere priser og øget service. Flere vikarer er de ikke interesserede i at betale for, når vi har spidsbelastning. Og samtidig forventer aktionærerne øget indtjening,« har hun sagt til Tech Management.

Flyt rutineopgaver over til softwarerobotterne

Københavns Kommune er gået 'all in' på at automatisere med softwarerobotter, og RPA-teknologien (Robotic Process Automation) har blandt andet overtaget lønkørsel af refusioner, afstemning af kontantkasser og udsendelse af breve i forbindelse med organisationsændringer.

I den store kommune er erfaringen, at en arbejdsgang, der er egnet til at overlade til en RPA, typisk går på at flytte informationer uden at tage stilling til dem undervejs.

Altså processer, der er standardiserede, regelbundne og har struktureret data som input.

»Vi har rigtig mange tunge, manuelle processer, hvor medarbejdere eksempelvis sidder og flytter oplysninger fra et system til et andet, fordi de to systemer ikke taler sammen - og det er blandt andet de opgaver, der er helt oplagte at automatisere. RPA kan bruges som en midlertidig integration mellem systemer, indtil integrationen erstattes af noget mere varigt eller systemerne skiftes ud,« har Jacob Honoré udtalt til DigiTech.

Det er afgørende at have fuldstændig styr på en proces, inden man pudser robotterne på den, og derfor anbefaler Jacob Honoré, at man fra starten involverer både udviklere, automatiseringskonsulenter, chefer og de menige ansatte, der står med processen til daglig:

»Det er vigtigt at have alle de forskellige led med, for der vil ofte være forskel på, hvordan chefen beskriver en proces, og hvordan sagsbehandleren rent faktisk udfører arbejdet til daglig. Og vi er nødt til at være helt skarpe på, hvordan arbejdet faktisk udføres. Ellers virker robotten ikke efter hensigten,« har han sagt til DigiTech.

Jacob Honoré og Henriette Olsen er blandt oplægsholderne på et eftermiddagsseminar om RPA/softwarerobotter, som Version2 afholder d. 28. januar i Ingeniørhuset/IDA Conference i København i samarbejde med vores søstermedier Digitech og Tech Management.

Vi præsenterer oplæg fra eksperter som arbejder med udvikling og implementering af RPA og inspirerende cases fra organisationer som har erfaring med anvendelsen af RPA. Du får derfor indsigt i, hvordan du identificerer de processer der egner sig til at blive overtaget af robotterne, hvordan du sikrer opbakning i organisationen til den nye teknologi og hvordan du organiserer implementering og drift af robotterne.

Læs mere og tilmelding her.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jesper Lorentsen

Hej, Jeg har også været med til at automatiseret mange processer ved hjælp af RPA. Min oplevelse er dog at RPA løsninger kræver mere support end 'klassiske' løsninger. Det der typisk går galt er at der kan være pressede 3. parts systemer som i højere grad er langt af latens. Eller at web interfaceet får en anden GUI. Hos os har det betydet at vi godt kan retfærdiggøre de ca. 5-10% ekstra i en udviklingsperiode, men at vi hurtigst muligt skifter RPA komponenterne ud med klassiske API'er. Ellers dør vi i support. Vh Jesper Lorentsen, Djurslands Bank

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere