Verdens første databørs skal skabe it-job i hovedstaden

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Digital markedsplads skal blande offentlige data om alt fra busstop til luftforurening med data fra erhvervslivet – og forhåbentlig pirke til fantasien hos driftige ingeniører.

Forestil dig en app, der i realtid kan fortælle dig, hvor der er en ledig parkeringsplads, mens du kører ind mod København. Konceptet er simpelt, brugervenligt og kan spare byen for unødig forurening og bilister for spildtid – men det kræver en kombination af offentlige og private data om ubrugte parkeringspladser.

Det er netop den slags kombinationer, som den nyoprettede City Data Exchange skal levere.

I et samarbejde med teknologigiganten Hitachi har Københavns Kommune og Region Hovedstaden lanceret verdens første markedsplads for data, der skal få virksomheder og iværksættere til at konvertere data til forretningskoncepter.

Læs også: Analytics-software skal skabe mening ud et virvar af københavnske bydata

»Offentlige myndigheder genererer en hulens masse data, som vi gerne vil stille til rådighed,« fortæller Jens Mandrup (SF), der er formand for miljø- og trafikudvalget i Region Hovedstaden.

Det har myndigheder i Danmark generelt været gode til at gøre, men når det gælder private data, er udbuddet voldsomt begrænset – hvilket gør det sværere at udnytte data optimalt. Det skal datamarkedspladsen lave om på.

»Det er vores håb, at der er nogle driftige ingeniører, som vil se på de her data og lave noget, der giver værdi,« fortæller Jens Mandrup, der ikke vil blande sig i, om resultatet kommer i form af fysiske produkter eller virtuelle produkter som en app.

»Tværtimod vil vi gerne lade folk bruge deres fantasi,« understreger han.

Bycykler og boligpriser

De potentielle kombinationer af data skal skabe grobund for iværksætteri og for vækst i eksisterende virksomheder, der allerede bruger data til at styrke forretningen. Endnu udgør de offentlige datasæt langt størstedelen af markedspladsens udbud, der rummer data om drikkevandsposter, boligpriser og den hyppigste startplacering for ture på hovedstadens internetopkoblede bycykler.

Derfor skal virksomhederne nu opdrages til at tænke på deres data, som en vare, der kan sælges, fortæller Renny Ulka, der er Run Manager i Hitachi, som udvikler markedspladsen.

»Mange virksomheder har ikke tradition for at sælge data, og de ved ikke helt, hvad de er værd,« forklarer han og fortsætter:

»Vi har talt med flere virksomheder, der ikke klar over, at deres data kan være interessant for andre. Så der skal en kulturændring til,« konstaterer Renny Ulka.

Derfor har Hitachi besøgt over 200 virksomheder for at præsentere konceptet og vise, hvad fordelen er ved at have en one stop shop til data.

»Alle er enige om, at det er en god idé. Det næste skridt er, at det skal udmønte sig i konkrete projekter,« siger Renny Ulka.

Tjen penge på data

For virksomheder med værdifulde data, der står ubrugt hen i serverrummet, er markedspladsen en chance for en ekstra indtjeningskilde. Og når først de får hul på data- udnyttelsen, kommer udviklingen til at gå stærkt, vurderer han:

»Der er utrolig mange, der er interesserede i at udnytte data, men de ved ikke, hvordan de skal gribe det an. Når først de får styr på det, tror jeg også, at væksten vil komme.«

I Region Hovedstaden har man også store forventninger til, hvad det kan betyde, når København som den første by i verden får en datamarkedsplads med offentlige og private datasamlinger.

»Vi kan tiltrække internationale virksomheder, der ser det som et sted, hvor de kan afprøve ideer og teknologier,« siger Jens Mandrup.

»Omvendt kan vi håbe på, at teknologier, som udvikles i København, kan sælges i andre byer rundt i verden – og at byen kan blive dokumentationen for, at opfindelsen virker.«

Denne artikel stammer fra den trykte udgave af Ingeniøren fredag.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
ole jeppesen

Der skulle da vist være lavet lidt research inden den selvudnævnte titel kom på banen.

Danske Resiport, www.resiport.com blev lanceret i 2014 og er idag verdens største data markedsplads for auditeret data om firmaer i software outsourcing-, nearshoring- og offshoring- industrien.

Eftersom Resiport langtfra er de første i verden der laver en data markedsplads vil jeg blot henstille til at man pænt "stiller sig bag i køen" ;-)

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere