Venstre opfordrer til grundlovsbrud: Forældre skal give børn en pc med i skole

Venstre i byrådet i Varde foreslår, at forældrene skal sørge for, at eleverne har en pc med i skole. Så kan skolen bruge pengene på software og netværk. Men det strider mod grundloven.

Skoleeleverne i Varde Kommune skal selv sørge for at have deres egen pc eller tavlecomputer med i skole i stedet for, at skolen skal stille udstyr til rådighed. Det mener en gruppe Venstre-politikere i Varde Byråd, skriver JydskeVestkysten.

»Vi siger, at forældrene skal bidrage til, at folkeskolen og dermed eleverne kan få et markant it-løft. Vi skal gerne nå til en kultur, som siger, at det er naturligt, at eget udstyr anvendes i skolen,« siger Venstre-politiker Peter Nielsen fra Børne- og Ungdomsudvalget i Varde Kommune til JydskeVestkysten.

Venstre vil bruge de penge, som skolerne i dag bruger på indkøb af pc'er til mere software og bedre netværk.

Forslaget strider dog umiddelbart mod grundloven. Både Undervisningsministeriet og Folketingets Ombudsmand har tidligere slået fast, at skolerne ikke kan kræve, at forældrene skal stille undervisningsredskaber til rådighed.

Læs også: Pc-tvang i folkeskolen strider mod grundloven

Ifølge JydskeVestkysten er forældrene heller ikke umiddelbart interesserede i selv at skulle sørge for, at børnene har en pc med i skole.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (34)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Adam Tulinius

Det kan også være at dette skal dække de ekstra omkostninger Udbetaling Danmark har pålagt Varde kommune (kort sagt, en national "effektivisering" af en del af borgerservice, der gør at Varde kommune skal aflønne syv medarbejdere mere end uden effektiviseringen).

Høhø.

  • 0
  • 1
Torben Mogensen Blogger

Kan en skole i dag ikke pålægge, at forældre giver deres børn skoletasker eller andet til forsvarlig transport af de af skolen til rådighed givne undervisningsmaterialer? Hvad med blyanter, pennalhus og papir: Skal skolen give eleverne dette, eller kan elever pålægges at købe det selv? Hvad med gymnastiktøj og -sko? Hvis skolen forlanger, at man bruger andre sko i gymnastiksalen end udenfor, kan de så pålægge forældrene at anskaffe disse?

Kort sagt er der allerede en flydende grænse for, hvad man definerer som undervisningsredskaber, som skolen skal stille til rådighed, og andet "udstyr", som forældrene skal sørge for. Det er blot et spørgsmål om fortolkning. Grundlovens relevante paragraf siger blot "Alle børn i den undervisningspligtige alder har ret til fri undervisning i folkeskolen". Er det nok, at deltagelse i undervisningen ikke koster noget, eller skal alt, der er nødvendigt for deltagelse, inklusive tøj, sko, bøger, PCer, blyanter, papir osv. stilles vederlagsfrit til rådighed?

Et par gymnastiksko eller en skoletaske kan nemt koste mange hundrede kroner, så hvis skolen kan kræve, at forældrene sørger for dette, er det ikke noget stort skridt at forlange, at forældrene stiller en PC til rådighed -- sålænge kravene til PCen ikke betyder, at den skal koste flere tusinde kroner.

  • 7
  • 6
Adam Tulinius

Et par gymnastiksko eller en skoletaske kan nemt koste mange hundrede kroner, så hvis skolen kan kræve, at forældrene sørger for dette, er det ikke noget stort skridt at forlange, at forældrene stiller en PC til rådighed -- sålænge kravene til PCen ikke betyder, at den skal koste flere tusinde kroner.

Der er nok en masse mindre velbeslåede forældrepar der i forvejen synes det er dyrt nok at være dansker. Ydermere tvivler jeg på fornuften i at sætte forsvarsløse børn til at rende rundt med deciderede værdi-genstande mellem skole og hjem. Men sådan er vi så forskellige.

  • 11
  • 3
Esben Madsen

Skoletaske? næh, man er da velkommen til at bære sagerne i hånden eller en pose - at en skoletaske er praktisk og letter hverdagen er en anden sag...
Gymnastiksko? næh, man er velkommen til at løbe rundt i strømpesokker eller bare tæer - man må bare ikke have store mudrede sko på inde i gymnastiksalen... Badetøj til svømmeundervisning er nok lidt en anden sag (medmindre det er tørsvømning)
En (simpel) lommeregner til matematik var sidst jeg tjekkede tilladt i folkeskolen, men ikke et krav (det kan dog have ændret sig siden jeg gik ud for efterhånden 10 år siden)
Blyanter, papir osv. er forbrugsgenstande og derfor ikke helt i samme kategori...

Omvendt synes jeg det vil være ganske ok, hvis man tillader eller endda opfordrer eleverne til at medbringe eget udstyr, så længe dem der ikke har selv kan låne frit.

  • 7
  • 1
Morten Wegelbye Nissen

Til undervisningbrug; Venstres forslag åbner op for en million sværslag omkring platform, versioner og support.
Elevernes undervisning er ganske simpelt for vigtig til at introducere disse problemer.
Man kunne eksempelvis udlevere en i 3. og 7. klasse. Skolens pedel skal så kunne rulle et originalt, centralt vedligeholdt image på den.

  • 2
  • 1
Rasmus Nyholm Jørgensen

Jeg forstår argumenterne i begge lejre - men der er jo ikke en gang penge til at efteruddanne vores lærere til et bare nogenlunde niveau - "De skal jo gøre det de er bedst til - undervise..."

Den digitale infrastruktur på skolerne skal jo først på plads sammen med lærenes uddannelsesniveau. Herefter kan computere købes til børnene. Problemet er blot at udleverede computere holder én år, hvorimod børnenes/forældrenes egne holder langt længere.

Det virker da fornuftigt at børnene tager deres egen computer med i skole, da det jo er den de kender og er vant til. Er der så enkelte børn, som ikke har eller må tage egen computer, ja så kan de jo låne en på biblioteket.

Det virker jo tosset at folkeskolen skal belastes af computerindkøb, som jo alle skal udskiftes hvert andet år - for ellers er de jo så gamle at børnene ikke kan tage dem alvorligt.

... venter vi passivt på pengene kommer ovenfra vil vores børn langt ud i fremtiden være analoge i skolen og digitale i fritiden! og så kan du ikke få gavn af eksempelvis http://www.matematikforalle.dk eller http://www.khanacademy.org/

  • 5
  • 3
Jesper Jepsen

@Rasmus Nyholm

Du skriver: Det virker jo tosset at folkeskolen skal belastes af computerindkøb, som jo alle skal udskiftes hvert andet år - for ellers er de jo så gamle at børnene ikke kan tage dem alvorligt.

Er det mere tosset at man køber engangs materialer som uanset om de er brugt 100% eller 0% smides ud efter end forløb? ( vi taler om få måneder) eller det kopi helvede som forefindes på skolerne? ungerne kan idag ikke tage skolebøgerne alvorligt da de er forældede i deres sprog/datagrundlag. Ungerne kan ikke tage det alvorlig hvis produktet ikke har mindst en fanside og en hadeside på FB.
Måske skulle de koncentre sig mere om at modtage undervisning og mindre om hot or not. Samme kunne så i udstrakt grad siges til forældrene.

  • 2
  • 1
Rasmus Nyholm Jørgensen

@Jesper Jepsen

Udemærket pointe! Jeg skrev jo også, jeg forstod argumenterne i begge lejre. Der kunne jo også spares mange penge på bøger, hvis de er digitale.

Dog virker det lidt som resourcespild, ikke at udnytte de computere mange børn allerede har privat i ligestillingens hellige navn.

Den afledte computerdiversitet - Windows, android, iOS, Mac og Linux vil jo også tvinge skolen til at udvikle platformsuafhængige løsninger, således børnene også kunne læse lektier hjemmefra eller på de skæve ferier mange efterhånden holder ;-)

  • 3
  • 0
Frithiof Andreas Jensen

... men der er jo ikke en gang penge til at efteruddanne vores lærere til et bare nogenlunde niveau ...


Det passer ikke. Staten svømmer i penge. Vi ved at der, uden nogen smålig politisk diskussion overhovedet, både er penge til to krige og to gange 40 milliarder i indskud til Euro-stabilitetsfonden. F.eks.

Det er prioriteringerne der er problemet; det som fremmer politikernes internationale karrieremuligheder, det er der altid råd til medens det som fremmer befolkningens ditto åbenbart er spild af ressourcer!

  • 2
  • 1
Mikkel Tobiasen

Kan kun ryste på hovedet af sådan en udtalelse, der måske lyder godt på papiret; men overhovedet ikke holder i praksis!

Jeg arbejder selv på en folkeskole, i IT-afdelingen og vi har travlt nok med at administrer skolens computere i sig selv, der er under fuld kontrol. Jeg tør slet ikke tænke på hvad der ville ske, hvis vi skulle til at have kendskab og understøtte både Windows Xp/Vista/7, Linux og Mac OS. For slet ikke at tale om malware, virus og manglende OS/program-update, der mildest talt ville omvælte netværket til det vilde vesten og ligge det frit for alverdens hacker. Ordet sikkerhed vil ik' eksistere og ude af IT-medarbejdernes kontrol.
Dernæst kommer der enorm belastning på support af de forskellige enheder. Der skal nok ansættes nogle flere medarbejder til at håndtere det arbejdspres og så er man lige vidt ;)

Man burde i stedet investere og prioritere børn og unges uddannelse markant højere. Der er ikke nødvendighed for Ipad's i skole som 'Gadget', men derimod middelmådige bærbar og stationer der sagtens kan holde mere end 2 år. Det skal ikke være forældrenes ansvar at stå for den del; men derimod samfundets opgave at investere fornuftigt i dets fremtid.

  • 10
  • 1
Peter Mogensen

Nu er det jo ikke umuligt at have sikkerhed på netværk med untrusted clients (omend de nok ville kunne skade hinanden). Men jeg kan da levende forstille mig at de fleste skolers netværk og daglige praksis ikke er forberedt til dette.

Ang. det med at "understøtte" Linux mv. så må det vil principielt være elevens eget ansvar - omend jeg også sagtens kan forestille mig flere undervisningsdage gå til spilde fordi en elev ikke fatter sin egen computer (uanset OS).

  • 3
  • 0
Michael Olesen

"Bruge penge til software i stedet for hardware"

Skal skolen så have ansat en til at administrere alle licenserne, som ligger 117 forskellige steder - og måske ikke bliver fjernet fra elevernes pc'ere igen efter 9./10. klasse...

  • 2
  • 0
Martin Bøgelund

Et par gymnastiksko eller en skoletaske kan nemt koste mange hundrede kroner, så hvis skolen kan kræve, at forældrene sørger for dette, er det ikke noget stort skridt at forlange, at forældrene stiller en PC til rådighed -- sålænge kravene til PCen ikke betyder, at den skal koste flere tusinde kroner.

Det er korrekt at grænsen ikke er mejslet i granit, men der er altså en grænse.

Bøgerne som skolen låner eleven, skal eleven selvsagt passe på. Der står ikke nogen steder at "passe på" er det samme som en skoletaske til adskillige hundrede kroner - hvis eleven transporterer sine bøger i en Netto-pose, er der ikke noget ulovligt i det. Med andre ord: En skoletaske er forældrenes valg, truffet ud fra bære-ergonomi, isolerende rum til madkassen, vandtæthed, osv.

Blyanter, viskelæder osv. er forbrugsstoffer under bagatelgrænsen. At have disse ting går ind under at være "undervisningsparat".

Gymnastiktøj er påklædning - hvis du vil lade dit barn spille fodbold i bare tæer for at spare, er det din sag - hvis det sker i koldt og regnfuldt vejr, er det nok nærmere dine pligter som forælder som misligholdes, og ikke skolens pligt til at yde fri undervisning.

En bærbar er over bagatelgrænsen, sådan som tingene ser ud i dag.

  • 3
  • 0
Rasmus Nyholm Jørgensen

Hvorfor er det folkeskolen ikke kan administrerer private/fremmede maskiner på nettet, når nu universiteterne kan? (langt om længe).

Licenser? tag for eksempel www.skoletube.dk der er licensproblematikken da løst.

Jeg tror det er en lidt forældet tankegang skolens net administreres efter, for i mange brancher kan den bredde og heterogene skare af brugere godt håndteres.

At en gammel PC er godt nok tror jeg ikke holder. Jeg er fra den tid hvor vi havde Picoline på gymnasierne - og dem kunne vi da slet ikke tage alvorligt - for vi havde da C64 og Amiga. Specielt i de første klasser tror jeg tablets er langt bedre end notebooks eller andre støvede PC løsninger.

Effektiv læring afhænger af det enkelte menneske - nogle lærer bedst analogt med blyant, andre med tablets og touch skærm (godt dansk) og andre på en PC hakkebræt. Det er det der er den helt store udfordring for de stakkels lærere, når infrastruktur og efteruddannelses er på plads.

Undervisningen skal være tidssvarende og aktuel - derfor er digitale dimser (PCer, notebooks, tablets, mobiler, pulsure, osv.) endnu et muligt middel som kan indrages i undervisningen - men ikke universalmidlet! I dag er den digitale del en lukket dør, da systemerne på skolen jo ikke kan håndterer det indenfor en undervisningstime....

  • 1
  • 1
Mads Gorm Larsen

Rigtig mange børn har en Nintendo DS, som koster ca. 1300 kr., mange forældre og børn er ved at få øjnene op for at en tablet er en stærk konkurrent både på funktioner og pris til en Nintendo. Hvis skolerne gjorde det obligatorisk at have en computer / tablet med, så tror jeg at det for mange i praksis blot ville betyde at Nintendo bliver erstattet af en tablet.

Ligesom Rasmus Nyholm Jørgensen vil jeg se det som en fordel at børnene har forskelligt it-udstyr, jeg har forståelse for at det vil være en udfordring for undervisseren - men det vil også være lærerigt for vores børn at se at der er forskellige løsninger. Derfor kan skolen jo godt komme med en anbefaling, men det skal være ok at vælge en iPad hvis man nu synes man alligevel vil have en sådan.

Endelig er jeg enig med Rasmus, it-udstyr som udlånes af skoler holder 1/10 del af den tid det holder i et privat hjem. I det store regnskab som vi alle er en del af, så får vi mere for pengene ved at man selv køber it-udstyr til eget barn.

  • 2
  • 2
Martin Bøgelund

Rigtig mange børn har en Nintendo DS, som koster ca. 1300 kr., mange forældre og børn er ved at få øjnene op for at en tablet er en stærk konkurrent både på funktioner og pris til en Nintendo. Hvis skolerne gjorde det obligatorisk at have en computer / tablet med, så tror jeg at det for mange i praksis blot ville betyde at Nintendo bliver erstattet af en tablet.

At rigtig mange har en DS er ikke nok. Folkeskolen er for alle - ikke kun dem der har råd til en DS, hvor mange det så end måtte være.

Og hvis skolen kræver at eleverne har en computer med, er det et brud på Grundloven, som du også kan læse i artiklen.

Så kan vi ikke godt sætte os ud over den kontrafaktiske argumentation og ønsketænkningen, og begynde at diskutere de realistiske bud på hvordan IT-niveauet kan blive endnu bedre i Folkeskolen?

  • 4
  • 1
Mads Gorm Larsen

Så kan vi ikke godt sætte os ud over den kontrafaktiske argumentation og ønsketænkningen, og begynde at diskutere de realistiske bud på hvordan IT-niveauet kan blive endnu bedre i Folkeskolen?

I praksis gør man noget i retning af det som Rasmus Nyholm Jørgensen foreslår - man tilbyder at børn at der ikke selv har en tablet / bærbar kan låne f.eks. en sort / hvid kindle på biblioteket - det er et reelt tilbud om fri undervisning - men samtidigt et tilbud som de færreste forældre vil takke ja til.

Der er i dag en tendens til at vi børn siver over i private skoler, vores egen statsminister valgte fx en privatskole. Hvis ikke vores børn kan få lov at tage deres computer med i folkeskolen, så tror jeg det er en udvikling som vil fortsætte. Så jeg er bestemt en fortaler for at vi kigger på realistiske og pragmatiske løsninger - og jeg mener at det er præcist det som Rasmus Nyholm Jørgensen foreslår.

  • 2
  • 0
Mikkel Tobiasen

Jeg er ikke helt klar over hvor meget af det var til mig. Men vil besvare dit første spørgsmål:

Hvorfor er det folkeskolen ikke kan administrerer private/fremmede maskiner på nettet, når nu universiteterne kan? (langt om længe).

Det er skam heller intet problem og den trådløse teknologi har gjort det endnu lettere at få private PC/Ipad/Iphone mm. på nettet. Men du må forstå, at disse enheder ikke kan blive en alsidig computer, som dækker hele skolens/uni's behov. Det er derimod kravet til skolens computere.

Licenser? tag for eksempel www.skoletube.dk der er licensproblematikken da løst.

Du må gerne uddybe mere om denne løsning? :) Mener du konkret at man skal gå over til denne og i så fald og skippe de andre dyrt indkøbte licenser?

At en gammel PC er godt nok tror jeg ikke holder. Jeg er fra den tid hvor vi havde Picoline på gymnasierne - og dem kunne vi da slet ikke tage alvorligt - for vi havde da C64 og Amiga. Specielt i de første klasser tror jeg tablets er langt bedre end notebooks eller andre støvede PC løsninger.

Ved ikke hvordan du definere gammel PC. Min pointe var man ikke behøvede en gamer PC med vildt grafik og 16GB ram; Men derimod en PC som er tilstrækkelig til at surfe, tekstbehandling, videoredigering mm. Det kan man godt bruge en PC af lidt ældre dato til :)

Effektiv læring afhænger af det enkelte menneske - nogle lærer bedst analogt med blyant, andre med tablets og touch skærm (godt dansk) og andre på en PC hakkebræt. Det er det der er den helt store udfordring for de stakkels lærere, når infrastruktur og efteruddannelses er på plads.

Du har fat i noget helt centralt og er helt enig i at det er et sted der skal kigges på. Der er fire forskellig indlæringsmetoder: Auditiv, Kinæstetisk, Visuel og Taktil. Et sted som der brude tages mere alvorligt. Men desværre bliver der ikke bevilliget penge til den slags endnu mig bekendt. Der kørte et forsøg på en folkeskole år tilbage i et TV-program. Det viste markant forbedringer i karakter-gennemsnittet for hele skolen, men desværre er det ikke slået igennem til politikerne. Det spare penge her og nu, men koster samfundet dyrt senere.

  • 2
  • 0
Mikkel Tobiasen

Der er i dag en tendens til at vi børn siver over i private skoler, vores egen statsminister valgte fx en privatskole. Hvis ikke vores børn kan få lov at tage deres computer med i folkeskolen, så tror jeg det er en udvikling som vil fortsætte. Så jeg er bestemt en fortaler for at vi kigger på realistiske og pragmatiske løsninger - og jeg mener at det er præcist det som Rasmus Nyholm Jørgensen foreslår.


Børn og unge må skam godt have deres bærbar med på den folkeskole jeg arbejder på ;) Filosofien lyder da også meget god og kan sagtens følge dig. Netop det hvad jeg påpeger politiker i særdeleshed er gode til.
Men så må jeg spørge dig, set med den IT-ansvarligs briller, hvordan havde du tænkt det skulle føres ud i livet? Problemstillingerne det giver, er slet ikke berørte og faktisk skøjtet let og elegant hen over. Kan du følge mig? :)

  • 0
  • 0
Martin Bøgelund

I praksis gør man noget i retning af det som Rasmus Nyholm Jørgensen foreslår - man tilbyder at børn at der ikke selv har en tablet / bærbar kan låne f.eks. en sort / hvid kindle på biblioteket - det er et reelt tilbud om fri undervisning - men samtidigt et tilbud som de færreste forældre vil takke ja til.

Helt enig.

Vi ser det i praksis i dag, hvor forældreintra (FI) på skolerne bliver mere udbredt. Den store masse af kommunikation sker gennem FI, og de forældre der ikke har computer/internetadgang, kan så få analoge papirsedler i børnenes skoletasker. Og det virker rent faktisk i praksis.

Mht. at pålægge børn at de skal have en bærbar med, så kan vi som sagt ikke gøre det pga Grundloven. Men vi kan "tillade", eller ligefrem "forvente" at børnene har en med, og så stille én til rådighed for de elever der ikke har en.

Spørgsmålet er så bare, hvor mange det vil være.

Mange kommunale netværk og skolenetværk har malet sig ind i et hjørne mht at sigte mod en Windows-monokultur på netværket og i softwareporteføljen. Her skal der først gennemgribende infrastrukturændringer til før det giver mening at at køre BYOD. Se iøvrigt Mikkel Tobiasens første indlæg i tråden.

Spørgsmålet er altså, hvor mange der kan anvende deres egen bærbare i skolen - er antallet af Mac/Linux/BSD/???-devices sammen med antallet af dem der slet intet har for stort, så vælter læsset.

Der er i dag en tendens til at vi børn siver over i private skoler, vores egen statsminister valgte fx en privatskole. Hvis ikke vores børn kan få lov at tage deres computer med i folkeskolen, så tror jeg det er en udvikling som vil fortsætte. Så jeg er bestemt en fortaler for at vi kigger på realistiske og pragmatiske løsninger - og jeg mener at det er præcist det som Rasmus Nyholm Jørgensen foreslår.

Helt enig - så længe en bærbar ikke er et krav, bryder vi ikke Grundloven, og så er der gode muligheder. I praksis skal der dog først investeres i passende infrastruktur, og uddannelse af lærere og personale, der jo risikerer at skulle kunne troubleshoot'e nærmest hvad som helst, som børnene kan finde på at slæbe med i skole og sætte strøm til. Og så ryger besparelsen lynhurtigt.

Desuden kan BYOD blive overhalet indenom af den teknologiske udvikling.

Hvis Raspberry Pi går hen og bliver den kapable skolecomputer, som visionen for den lægger op til, kan vi om 2-4 "Raspberry Pi-generationer" stå i en situation, hvor det er billigere og lettere at udlevere sådan én ka'l til hver enkelt elev, for til gengæld at kunne optimere skolernes infrastruktur, og personalets uddannelse til at håndtere sådan nogle i undervisningen.

  • 1
  • 0
Rasmus Nyholm Jørgensen

Børn og unge må skam godt have deres bærbar med på den folkeskole jeg arbejder på ;) Filosofien lyder da også meget god og kan sagtens følge dig. Netop det hvad jeg påpeger politiker i særdeleshed er gode til.
Men så må jeg spørge dig, set med den IT-ansvarligs briller, hvordan havde du tænkt det skulle føres ud i livet? Problemstillingerne det giver, er slet ikke berørte og faktisk skøjtet let og elegant hen over. Kan du følge mig? :)

Jeg kan sagtens følge dig med udgangspunkt i den gængse IT-tankegang - nemlig at vores børn er pakket ind i vat i skolen, og når de så er uden for skolen er det de stakkels forældres ansvar, at deres barn ikke kigger porno og skriver med pædofile, som giver sig ud for at være 7 årige piger.

Jeg tror, det er bedre, at åbne mere for nettet og så lære børnene en sikker og sund netadfærd. Selvfølgelig kan det trådløse net filtrere det værste fra - men den absolutte sikkerhed er utopi - eller dræbende for undervisningen.

  • 2
  • 0
Mads Randstoft

Du må gerne uddybe mere om denne løsning? :) Mener du konkret at man skal gå over til denne og i så fald og skippe de andre dyrt indkøbte licenser?

Selvfølgelig. Jeg mener da at alle offentlige og især borger vendte institutioner som skolerne, helt skal afskaffe licens baserede produkter og gå over til åbne produkter. Jeg ser ikke noget problem i at afskaffe fx. Microsoft office pakken, den er alligevel stærkt på vej ud af erhvervslivet, hvorfor skal vi bruge penge på at undervise vores børn i et forældet produkt?

Om det helt er muligt at gå over til web baserede løsninger til alle undervisningsprogrammer har jeg ikke sat mig ind i, måske ikke helt endnu, men en del af de penge der benyttes på indkøb af materialer i dag kunne benyttes til at indkøbe netop sådanne systemer. I mellem tiden må man så forlange at eleverne installere de desktop programmer der kræves, på deres PC'er.

I øvrigt mener jeg, for at komme uden om grundlovs problemet, at skolerne bør supplere alle elever fra dag et med en billig laptop PC (alá Brasiliens løsningen) der så er elevens egen, til evigt eje. Man benytter færre penge på reperationer og nyindkøb af "skole-computere" der gå i stykker, fordi eleverne ikke passer på den "Det er jo ikke min" mentaliteten. Og, alle har en PC til at starte med. Hvis man fastsætter en std. som disse maskiner skal have, så er det jo simpelt nok at erstatte, for forældrene, hvis/når ungerne for ødelagt deres PC. Og når der er ungens egen, så bliver der passet meget bedre på den.

  • 5
  • 0
Leon Bonde Larsen

Af dagens nyheder fremgår det, at Odder Kommune giver deres 2200 elever en iPad2 hver. Selvom jeg normalt er fortaler for Apples produkter, synes jeg egentlig det er problematisk at give et så kraftigt brand til børn. Det udvisker i hvert fald grænserne for, hvornår de udsættes for reklame og det er for mig ligeså problematisk som når en hel generation er opflasket med Windows og Microsoft Office.

Når det så er sagt, så tror jeg det er umuligt at vælge det rigtige system, fordi udviklingen går så hurtigt. Derfor bør vi efter min mening vælge så lidt som muligt, hvilket vil sige at der skal tilbydes trådløst netværk og ikke andet. Undervisningsmaterialer vælges af underviserne (som det altid er blevet) og support, hardware, valg af system, valg af tekstbehandlingsprogram, penalhus, idrætstøj osv. må være op til den enkelte familie. Ubemidlede familier må låne en PC med erstatningspligt eller forsikringsansvar og skal der tilbydes forældreintra eller lignende må det være op til den enkelte skoleledelse.

  • 4
  • 0
Mads N. Madsen

Det er som altid dejligt at der er fokus på Skole verdens udvikling, og IT udvikling halter i den grad bagefter.

Kommunerne skal bruge deres investeringer på at få skabt den rette infrastruktur, hvor wireless, applikationer og data udveksling skal være i højsædet, og slet ikke at glemme de pædagogiske "lærende applikationer". Hvis pengene gik til det, havde børnene gode vilkår. Kan eleverne så have deres eget udstyr med, ligesom de har eget tøj, egen cykel, eget penal hus og egen blok.. Selvfølgelig kan de det! Der skal være frihed til at vælge det device man er mest interesseret i. Religions krigen imellem operativ systemer kan blive blandt vennerne(her tænker jeg Apple, Microsoft, linux eller android).

Vi udvikler os hurtigere og stærkere ved at have valgfrit værktøj!

Har tidligere skrevet mit besyv på ipads til alle elever her:
http://easyedu.teaming.dk/forum/topics/ipad-i-folkeskolen-er-en-dyr-og-k...

Det er en spændende udvikling at følge..

  • 3
  • 1
Nicolas Guilbert Blogger

Den dansk-franske Skole lykkes det os fint at køre vores IT uden en eneste betalingslicens.

Der er et hav af muligheder derude på nettet, titusindvis af programmer med hvert deres læringspotentiale, både on-line eller som desktop applikationer.

Eleverne har ikke brug for hver sin laptop. Man kan sagtens deles om udstyret, der kan faktisk være en vis socialiserende effekt i at lære den slags.

Debatten burde efter min mening dreje sig om noget andet: hvordan får vi i skolesystemet ledet opmærksomheden hen på det egentlige, helt fantastiske potentiale, som nettet og den moderne tilgang til software byder på?

Som en klog underviser på DTU i sin tid lærte os, så tilegnes den vigtige, svære viden bedst gennem osmose. PC-kørekort til lærerne vil nok have en begrænset nyttevirkning - det er ikke særlig osmotisk. Derimod var det måske en idé at få lærerne ud på ophold i den "virkelige" verden og omvendt få nogle dygtige IT-folk ind på skolerne i længere perioder.

  • 6
  • 0
Anonym

Jeg undrer mig lidt over, at det altid skal være SÅ svært at indføre andre tankegange i Danmark.

Var der ikke en historie for et par år siden, hvor et dansk firma havde udviklet et PCI kort, hvor man kunne sætte 7 ekstra skærme, mus og tastaturer på og derved få en maskine til at blive til 8? Moldova havde indført det og sparet en masse penge.

Hvis man tænkte tanken, at der var vilje til at indføre dette, kunne man jo tænke flg. forslag :

  1. Alle "programmer", som eleverne skal have adgang til, skal kunne køre i en browser, som overholder de officielle W3C standarder. Herved er det fløjtende ligegyldigt, om der er tale om en Windows, Linux, *nix, BSD eller Mac.
  2. Man bruger remote desktop / terminal server, så alle logger sig på samme type "maskine", hvor alle programmer etc. ER sat op, og hvor alle data slettes hver nat.

Et par tanker / opstød fra en gammel, mavesur stodder ;-)

  • 1
  • 0
Rasmus Nyholm Jørgensen

Var der ikke en historie for et par år siden, hvor et dansk firma havde udviklet et PCI kort, hvor man kunne sætte 7 ekstra skærme, mus og tastaturer på og derved få en maskine til at blive til 8? Moldova havde indført det og sparet en masse penge.

Hvorledes vil din foreslåede løsning klare det store multimedieforbrug såsom skype, Youtube og skoletube? Der er måske en grund til terminal løsningen aldrig rigtig er slået igennem.

Jeg kunne for eksempel ikke få hesten til at drikke i form af min 7 årige datter, før jeg opgav desktoppen på hendes værelse, og gav hende en netbook. Er tiden ikke løbet fra Desktop og centrale EDB rum?

Ellers støtter jeg fuldt ud browserbaserede programmer - her kunne der jo også være eksempelvis citrixadgang til almindelige PC programmer som er licenskrævende.

  • 0
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen
  • 0
  • 1
Anonym

Jeg har svært ved at se, at eleverne kan "holde" sig til den slags materiale på YouTube istedet for andre videoer, men hvis der virkelig er kvalitetsmæssigt forsvarlige videoer derude, bør det vel understøttes.

  • 0
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere