Vejle går all-in med open source-telefoni - sparer halv million om året
I Vejle hævder man nu, at en ny open source telefoni-løsning kan spare kommunen en halv million kroner om året.
Kommunens gamle telefonsystem er blevet opgraderet med open source-løsningen Asterisk, som er et ip-telefonisystem.
»Der er op mod en halv mio. kr. årligt at spare på telefonien. Samtidig giver det mulighed for langt flere funktionaliteter for meget få penge,« fremgår det af kommunens hjemmeside.
Asterisk gør det muligt at oprette blandt andet telekonferencer og optage samtaler fra en pc. Systemet kan integreres med blandt andet Microsoft Lync.
Vejle Kommune har kørt et pilotprojekt med Asterisk siden sommeren 2011. Det er lige nu i drift på blandt andet biblioteker, skoler, i daginstitutioner og plejecentre.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.