Vejdirektoratet i Norge får bøde for ulovlig overvågning

Illustration: Virrage Images
I Norge har Statens Vegvesen fået en bøde på 400.000 norske kroner, efter at have udført ulovlig overvågning.

Statens vegvesen, der er Norges svar på Vejdirektoratet, har fået en bøde på 400.000 norske kroner efter at have foretaget ulovlig overvågning af ansatte, samarbejdspartnere og underleverandører.

Sådan lyder det fra den norske myndighed for databeskyttelse ved navn Datatilsynet.

Sagen handler om, at Statens vegvesen »i omfattende grad« har indsamlet og behandlet personoplysninger, der er blevet brugt til at overvåge samarbejdspartnere, underleverandører og deres ansatte. Oplysningernerne er blandt andet hentet fra blandt andet fra myndighedens fastmonterede vejkameraer.

Materialet har den norske vejmyndighed brugt som dokumentation i sager om kontraktbrud, som har udspillet sig flere måneder efter, at situationerne har fundet sted.

Men den slags er ikke i overensstemmelse med videokameraernes oprindelige formål, og derudover skulle materialet have været slettet efter syv dages opbevaring, hvilket ikke var sket.

Datatilsynet i Norge kalder overvågningen fra Statens vegvesen »stærkt alvorlig« i sin afgørelse af sagen. Tilsynet har blandt andet lagt vægt på, at overvågningen »ligger væsentligt ud over, hvad man som samarbejdspartner kan forvente, at der anvendes personoplysninger til«.

Læs også: Datatilsynet giver røffel til fem arbejdspladser: Fortalte ikke medarbejdere om GPS- og TV-overvågning

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Emil Kampp

Det er ikke kun i Danmark at politikerne og staten er ulækkert glade for overvågning af borgerne. I norge har "datatilsynet" bare rent faktisk lov at gøre noget ved det.

Her er et gratis pro-tip til de danske politikere: Invitér jeres norske kollegaer til Danmark og vis dem, hvordan man skruer loven sammen, så staten ikke effektivt kan holdes ansvarlig for brud på fx. grundloven og almindelige rettigheder.

  • 3
  • 0
#2 ask josephsen

Hvor er det bare ærgeligt at der ikke er tale om misbrug. Det lyder som om man bruger sin overvågning til at afsløre/dokumentere reelt lovbrud, men det kan vi så ikke få lov til. Så kriminelle går fri ! Det er sq da ikke optimalt. Jeg kan godt forstå at man er nervøs for overvågning, hvis der er utallige sager om misbrug af overvågning og magtmisbrug osv. - men jeg synes ofte det er det modsatte der er tilfældet.

Eller tager jeg fejl ?

  • 1
  • 1
#4 ask josephsen

Helt enig ... Dog, efter flere år med f.eks. programmer som 27/7s Aflyttet, synes jeg bare stadig jeg hører meget lidt om misbrug af overvågning i det offentlige rum - f.eks. fra kamera'er. Jeg tænker dog at billedet i mindre korrekte samfund kan være anderledes, så jeg er enig i at vi skal være kritiske. Men det er da irriterende at stå med beviser på lovovertrædelser og så ikke kunne bruge dem.

  • 0
  • 0
#7 Bjarne Nielsen

Hvor er det bare ærgeligt at der ikke er tale om misbrug.

Ikke det? Men uanset, så gør det det ikke mindre forkert. Ingen mål helliger alle midler.

Den aftalte og lovlige fremgangsmåde er, at man med udgangspunkt i det, som man vil opnå, afvejer fordele og ulemper (herunder afsøgning af alternativer) og sørger for at de er i et fornuftigt forhold, og at man skaffer sig af med data, når man har opnået det, som man satte sig for. Eksempler på, hvordan data, som efter al rimelighed forlængst burde have været slettet, men skaber alvorlige problemer fordi de ikke blev det, er legio.

Hvis Statens Vegvesen vil overvåge amarbejdspartnere, underleverandører og deres ansatte gennem deres vejside kameraer, så skal de gøre deres forarbejde, og gå igennem alle de nødvendige overvejelser først, inkl. afvejning af mindre indgribende alternativer. Jeg tvivler stærkt på, at de vil kunne finde bare skyggen af proportionalitet.

Livet er ikke et spil Pokemon, hvor man skal samle alt, bare fordi man kan. Og man smider altså ikke bare ting op på væggen, for at se, hvad der hænger fast - især ikke, når det for langt hovedpartens vedkommende er tale helt uvedkommende.

PS: Iøvrigt er sagen afgjort efter de gamle regler, hvor der eksisterer en eksplicit og absolut grænse på 7 dage, men det norske datatilsyn argumenterer for, at resultatet mindst ville have været det samme efter de nye.

Iøvrigt ser det ud til (så god er jeg heller ikke til at læse norsk, så check selv), at det norske datatilsyn finder et af punkterne i orden, nemlig opfølgning på mandskabslister med en kontrol af, om de har kørekort (og der var et eksempel med manglende førerret).

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere