Valve opgraderer til 100 gigabit-netværk for at klare spilpres i exabyte-klassen

Med et årligt dataforbrug på op til fem exabyte og typisk 10 millioner samtidige brugere har Valve nu været nødt til at opgradere netværket.

Spilfirmaet Valve, der står bag den populære spildistributionsplatform Steam, har nu opgraderet netværket til 100 gigabit/s for at kunne håndtere de store datamængder. Det skriver Ars Technica.

Det sker ikke mindst for at kunne følge med den forventede vækst i datatrafikken på 75 procent om året, oplyser Valves leverandør af globalt netværk Level 3 i en pressemeddelelse.

Et spil på Steam fylder typisk 10 til 40 gigabyte og med 100 millioner Steam-brugere løber det op. Hver måned løber der mellem 450 og 500 petabyte fra Valves datacentre til brugerne. Samtidig skal netværket kunne håndtere de op mod 10 millioner samtidige brugere på Steam.

I løbet af et år har Valve således et dataforbrug, der skal måles i exabyte. Ifølge Level 3 ligger Valves forbrug på cirka fire til fem exabyte.

Nu får Valve altså koblet sit netværk op til Level 3's backbone med 100 gigabit/s-forbindelser.

Kommentarer (5)

Simon Shine Blogger

Blizzards spil-downloader understøtter både BitTorrent og direkte download som fallback og har gjort det i årevis.

Folk har tilsyneladende efterspurgt det i mere end ti år, og Bram Cohen arbejdede endda for Valve indtil 2004.

Peter Hansen

P2P er ikke altid ideelt, f.eks er det ikke alle brugere der er intereseret i at dele deres båndbredde til upload, samt privatlivs perspektiverne i det samme.
Valve benytter nu også CDN (Content Delivery Network) til statisk content, tror de er på Akamei. De 100Gbps backbone kan f.eks være til real time content, som f.eks multiplayer spil, voice, steam login osv.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen