Valve opgraderer til 100 gigabit-netværk for at klare spilpres i exabyte-klassen

15. januar 2016 kl. 13:463
Med et årligt dataforbrug på op til fem exabyte og typisk 10 millioner samtidige brugere har Valve nu været nødt til at opgradere netværket.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Spilfirmaet Valve, der står bag den populære spildistributionsplatform Steam, har nu opgraderet netværket til 100 gigabit/s for at kunne håndtere de store datamængder. Det skriver Ars Technica.

Det sker ikke mindst for at kunne følge med den forventede vækst i datatrafikken på 75 procent om året, oplyser Valves leverandør af globalt netværk Level 3 i en pressemeddelelse.

Et spil på Steam fylder typisk 10 til 40 gigabyte og med 100 millioner Steam-brugere løber det op. Hver måned løber der mellem 450 og 500 petabyte fra Valves datacentre til brugerne. Samtidig skal netværket kunne håndtere de op mod 10 millioner samtidige brugere på Steam.

I løbet af et år har Valve således et dataforbrug, der skal måles i exabyte. Ifølge Level 3 ligger Valves forbrug på cirka fire til fem exabyte.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nu får Valve altså koblet sit netværk op til Level 3's backbone med 100 gigabit/s-forbindelser.

3 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
18. januar 2016 kl. 12:33

P2P er ikke altid ideelt, f.eks er det ikke alle brugere der er intereseret i at dele deres båndbredde til upload, samt privatlivs perspektiverne i det samme. Valve benytter nu også CDN (Content Delivery Network) til statisk content, tror de er på Akamei. De 100Gbps backbone kan f.eks være til real time content, som f.eks multiplayer spil, voice, steam login osv.

2
15. januar 2016 kl. 14:16

Jeg ville også forslå det. Kan det have noget med rettigheder?

1
15. januar 2016 kl. 14:09

Blizzards spil-downloader understøtter både BitTorrent og direkte download som fallback og har gjort det i årevis.

Folk har tilsyneladende efterspurgt det i mere end ti år, og Bram Cohen arbejdede endda for Valve indtil 2004.