Valgkampagnefirma linket til Trump indsamlede online-aktivisters personlige data

Tusindvis af online-aktivisters personlige oplysninger blev indsamlet af firma, som hjalp Trump med at blive valgt.

Chris Vickery er vant til at finde interessante data, når han går på jagt efter ubeskyttede data på internettet.

Som selverklæret datalækjæger med den mere officielle titel som director of cyber risk research hos it-sikkerhedsfirmaet Upguard har han efterhånden fundet så mange gigabytes ubeskyttede data, at intet burde komme bag på ham.

Alligevel var det lidt af en overraskelse, da han fandt sit eget navn samt en række personlige oplysninger i et regneark.

At regnearket var navngivet 'Online-aktivister' og indeholdt personlige oplysninger for tusindvis af andre online-aktivister, gjorde ikke overraskelsen mindre.

»Jeg ved ikke, hvordan de definerer online-aktivister, og hvad formålet er med regnearket, men jeg kunne konstatere, at mit navn stod blandt tusinder af andre,« siger Chris Vickery til Version2.

Chris Vickery. Illustration: Privatfoto

Personsøgning efter psykologisk profil

Chris Vickery finder ofte ubeskyttede data i Amazons S3 (Simple Storage Service), cloud-databaser og anden forkert konfigureret cloud storage.

I det her tilfælde var det i et ubeskyttet gitlab-kode-repository for det canadiske firma AIQ, Chris Vickery fandt regnearket.

AIQ har udviklet software og værktøjer for Cambridge Analytica samt Cambridge Analyticas moderselskab, SCL Group. Blandt andet udviklede AIQ systemet Ripon, som også af en whistleblower er angivet til at være beregnet til brug i Trumps valgkampagne.

Chris Vickery betegner Ripon som en samling af »applikationer, data management-programmer, reklametrackers og informationsdatabaser, som samlet kunne anvendes til at ramme og påvirke individer via en række metoder, inklusive automatiske telefonopkald, e-mails, politiske websites og Facebook-annoncer«.

På Ripon-platformen var der blandt andet mulighed for at lave søgninger efter folk baseret på forskellige kombinationer af psykologiske karakteristika fra Ocean-modellen. Det var Ocean-modellen, som Cambridge Analytica anvendte sammen med 87 millioner Facebook-brugeres data til at opbygge en model til at forudsige folks psykologiske profil ved hjælp af deres Facebook-sides likes.

Social manipulation?

De personlige oplysninger om online-aktivisterne i regnearket indeholdt dog ikke en psykologisk profil.

»Det var min adresse, nummeret, som RNC (Republican National Committee, red.) havde tildelt mig, mit telefonnummer, mit fulde navn, alder, hvilke valg jeg havde stemt i - men ikke hvem jeg havde stemt på – samt forudsigelser om, hvorvidt jeg ville stemme på en bestemt kandidat i fremtiden«, fortæller Chris.

Dermed er selve indholdet af personlige oplysninger ikke noget videre epokegørende, idet Chris Vickery eksempelvis tidligere har fundet detaljerede data om 198 millioner amerikanere, ligesom Googles nylige data-læk indeholder langt flere personlige oplysninger.

Det er dog interessant, at tusindvis af online-aktivister er blevet identificeret særskilt af AIQ, da samarbejdspartneren Cambridge Analytica anvendte forskellige metoder til at identificere og påvirke individer i bestemte sociale grupperinger.

Cambridge Analyticas moderselskab, SCL Group, havde eksempelvis udarbejdet en Target Audience Analysis-metode, som var underlagt eksport-restriktioner frem til 2015, da metoden blev betragtet som et våben. TAA identificerer sociale grupperinger i en civilbefolkning og udpeger nøglepersoner i en gruppe, som kan påvirkes til at præge gruppens opførsel og adfærd.

Falske online-profiler bombarderer udvalgte mål

Efter Trump blev valgt, indgik Cambridge Analytica et strategisk samarbejde med det nu lukkede israelske private efterretningsfirma Psy-Group.

I denne uge rapporterede The New York Times, hvordan Psy-Group foreslog at anvende social medie-manipulation og falske online-profiler til at vinde republikanske delegerede over på Trumps side. Ud af 5.000 delegerede kunne der udarbejdes et dossier for op til 2.500 potentielle Trump-støtter ved at anvende, hvad Psy-Group betegnede som »hemmelige kilder«.

Herefter skulle de udvalgte delegerede bombarderes med skræddersyede beskeder fra »autentisk udseende« online-profiler, som blev kontrolleret af mere end 40 Psy-Group-ansatte. Altsammen med henblik på at overbevise de delegerede om, at Trump skulle være republikanernes kandidat.

Psy-Group foreslog også Trump-kampagnen at opbygge dossiers om Hillary Clinton og hendes 10 nærmeste støtter ved hjælp af offentligt tilgængelige data og »komplementære efterretningsaktiviteter«.

Truslen om retssager

Det kan derfor være interessant at finde ud af, om påvirkningskampagner specifikt målrettet online-aktivister har fundet sted, men truslen om retssager lægger en dæmper på, hvor meget Chris Vickery kan fortælle om det fundne datasæt.

Historien om Cambridge Analytica var nær ikke blevet til noget grundet Facebooks trusler om at pudse advokater på medierne, og Chris Vickery er også bevidst om eventuelle retslige søgsmål som følge af hans jagt på datalæk.

»Jeg kan formentlig ikke søge efter specifikke personer i datasættet for journalister grundet juridiske forhold, som vores advokater har rådgivet os om,« svarer han, da Version2 spørger, hvilke kendte online-aktivister der er registreret i regnearket - og om der er nogle danskere iblandt.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (3)
Dan Mygind

Hej Jan,

Jeg er ikke helt med på hvad din kritik går ud på, men jeg fornemmer, at du mener, artiklen er mediemanipulation, hvilket jeg ikke forstår.
Jeg beskriver, hvordan Chris Vickery fandt sine personlige oplysninger blandt tusinde andre online-aktivisters personlige data hos firmaet AIQ, der leverede software og sociale mediekampagner til Trump og Brexit-kampagnerne.
AIQ har været genstand for parlamentshøringer i Canada og UK.
AIQ nævnes specifikt i den britiske parlamentskomités foreløbige rapport om Fake News og Cambridge Analytica, som en af de virksomheder, der har medvirket til politisk micro-targeting af vælgerbefolkninger.
Det er derfor en væsentlig historie, at AIQ også indsamler personlige data om online-aktivister.
Har jeg misforstået dig?

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder