Værsgo: Gratis løsning skal stoppe dansk cookiekaos

Opdateret: Du bliver præsenteret for en boks med cookie-information, indtil du klikker OK. Det er essensen i ny cookie-løsning, Danske Medier stiller gratis til rådighed.

Interesseorganisationen Danske Medier er klar med en opdatering til den meget udbredte cookieløsning MineCookies.org. Den skal gøre det lettere for danske hjemmesideejere at overholde cookieloven.

»Med den nye løsning, vil vi kunne fortælle alle indehavere af hjemmesider, at vi nu har en løsning, der er nem og acceptabel for alle, uden at skulle ud i forskellige nuancerede debatter om, hvorvidt man må sætte cookies, så længe, det er nødvendigt og så videre,« siger Allan Sørensen, analysechef fra Danske Medier, til Version2.

Fremover skal der indhentes informeret samtykke ved tydelig information om brug af cookies, indtil brugeren har klikket “OK”. Men samtidig accepteres det også, at der placeres en cookie allerede, når en besøgende kommer ind på siden, så længe der altså informeres om det. Sådan skriver organisationen i et forslag til nye retningslinjer for mærkningsordningen, der blandt andet bruges på TV 2, Ekstra Bladet og Berlingske.

Det betyder, at du som besøgende kan surfe rundt på en hjemmeside i løbet af flere sessioner og stadig blive præsenteret for cookieinformationen - fx via et topbanner eller en form for layer. Først, når du har trykket “OK”, forsvinder informationen. Men der vil altid, som loven foreskriver det, være et synligt link på alle sider, der leder dig hen til information om cookies - herunder, hvordan du tilbagekalder dit samtykke.

Ændringen af løsningen MineCookies.org er sket på baggrund af løbende dialog med Erhvervsstyrelsen, der er ansvarlig for cookiebekendtgørelsen. Allan Sørensen fortæller, at ændringen er et resultat af et langt lobbyarbejde, han har udført sammen med Danske Mediers viceadministrerende direktør, Morten Helveg Petersen.

Forslaget til ændringen er sat i høring til på mandag, men allerede nu er der indløbet høringssvar.

»Der er indkommet otte høringssvar. De fleste synes, det er fint og fornuftigt, mens et par enkelte har kommentarer til lavpraktiske forhold. Svarene kommer fra et par enkelte mellemstore medier, og der er også et høringssvar fra en producent, der sælger cookiesoftware, som har en holdning til ændringen,« fortæller Allan Sørensen, der dog ikke vil komme nærmere ind på høringssvarenes indhold, og fortsætter:

»Svarene fra medierne er fra vores digitale udvalg, og de synes, det er et glimrende forslag.«

At medierne selv er henrykte, kommer ikke bag på Allan Sørensen. Som medlemmer af det digitale udvalg har medierne nemlig været med til at lægge linjen for den ændrede løsning. Udvalget tæller medlemmer fra nogle af landets største medier som DR, TV 2, Ekstra Bladet og Berlingske.

Fremtvinger ekstra OK-klik

Når brugerne aktivt skal trykke “OK” er det en væsentlig forskel fra i dag, hvor de fleste besøgende blot kan surfe videre på en hjemmeside uden at der nødvendigvis ligefrem bliver skiltet med, at der bruges cookies. Derfor er det også en balance, når Danske Medier skal finde ud af, hvordan løsningen skal udføres, når kravene strammes.

»Der, hvor vi har bevæget os hen nu, finder vi acceptabelt, og det er vi glade for,« fastslår Allan Sørensen.

Det er nemlig ikke alle løsninger, der ville være lige gode for medier og hjemmesideejere generelt, fortæller han.

»Vi har hele tiden været meget konstruktive i forhandlingen og udviklingen, men vi har også hele tiden lagt til grund, at vi ikke kan gå så langt, så medierne er nødt til at lave alle deres systemer om,« siger Allan Sørensen og fortsætter:

»En løsning, hvor alle cookies blokeres, indtil der er givet aktiv accept, ville simpelthen koste alle vores medlemmer og medier så mange penge, fordi de både ville skulle lave deres CMS og annoncesystemer om. Det ville være uacceptabelt, umuligt og voldsomt generende for brugerne, hvis de skulle klikke sig igennem så mange cookieaccepter, hver gang, de kom ind på et site.«

MineCookies.org bruges af 344 hjemmesider, og ifølge Danske Medier giver det en samlet månedlig dækning på 72 procent af alle danske internetbrugere. Løsningen er gratis og teksterne såvel som et særligt script kan anvendes frit på alle hjemmesider.

Rettet 14.45: Det har tidligere fremgået af artiklen, at Erhvervsstyrelsen ifølge Danske Medier har vendt tommelfingeren op til løsningen. Danske Medier oplyser nu, at Erhvervsstyrelsen ikke kan tages til indtægt for nogen form for godkendelse af løsningen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Torben Jensen

Pga politikeres lovgivning om noget som vel egentlig hverken er et problem for Hr. Jensen (anede ikke hvad cookies var) eller for superbrugere (har ingen problemer med at fjerne cookies efter ønske) skal vi så leve med diverse store OK-knapper som placeres øverst på sider ?

Specielt irriterende er det når diverse mobile browsere kan fortolke koden som laver boksen, men alligevel ikke helt, således at man oplever en kæmpe boks foran alt tekst, og den ikke kan komme væk fordi den er for stor til skærmen.

Kan man monstro på en PC bare blokere domænet "minecookies.org" og undgå problemet ?

  • 7
  • 0
Henning Wangerin

Hmm virker det?
* Ville lige se lidt om scriptet - ingen popup, men masser af cookies.
* Sletter alle cookies for minecookies.org - reload - ingen popup, men masser af cookies.
* Går til forsiden og ser links til en stak websites der bruger løsningen.
* Går ind på et par tilfældige sites de reklamere med - ikke en eneste popup, men masser af cookies.

Nå jeg blev nysgerrig for at se om det var fordi det af en eller anden grund ikke virker i opera, så jeg gentager lige ovenstående med firefox, men med fuldstændigt samme resultat.

Er det bare mig eller .......?

/Henning

  • 6
  • 0
Jonathan Jørgensen

Hvornår mon denne tåbelige lov går væk?? Det giver jo meget lidt mening at vi skal indsætte samme pop-up på alle websites, til stor irritation for både web-udviklere og almindelige brugere som skal lukke pop-up'en. Og så endda uden at den tilbyder nogen reel beskyttelse for forbrugeren. Ofte er den nok mere til forvirring.

Hvis man vil, så kan man stadigvæk spore folks adfærd på nettet, på trods af cookie-lovgivningen. Se her hvor unik din egen browser er: https://panopticlick.eff.org

Når man kan genkende ens browser på baggrund af diverse fingerprints, så hjælper det ikke noget at du har fravalgt cookies.

  • 8
  • 0
Casper Olsen

Jeg undre mig over at den gratis kode de har valgt at lægge op, er en komprimeret version, den er jo stort set umulig at redigere for ikke tekniske folk.

Men den her forbyder jo ikke en i at sætte cookies, før den besøgende enten:

  1. Trykker videre på siden
  2. Trykker "OK" til den træls pop-up?

Overstående er hvad jeg har forstået var et krav, før man faktisk måtte sætte de "forbandet" cookies som alle åbenbart elsker at hade.

  • 0
  • 0
Simon Hyldig

Glimrende initiativ!
Er dog ikke helt sikker på jeg forstår hensigten. Prøvede den lige på en side, og så vidt jeg kunne se forhindrede den ikke en eneste cookie i at blive hentet ned. Den kliststrede bare et "vi bruger cookies, læs mere. tryk OK" skilt på siderne, indtil der trykkes ok.
Jeg forstod det som at den skulle sørge for cookies ikke blev hentet før der var trykket ok?

Jeg syntes der findes bedre løsninger, som f.eks http://cookiecuttr.com/
Meget større mulighed for at skræddersy det, både hvad angår funktionalitet og layout.

  • 0
  • 0
Christoffer Thomsen

Hvis man ikke vil have cookies sat, så må man indstille sin browser til ikke at acceptere dem. Alternativt kan man indstille sin browser til kun at acceptere førsteparts-cookies eller at spørge en, hver gang en cookie forsøges sat. Et websted kan ikke tvinge en til at acceptere en cookie, de kan kun bede ens browser om at sætte en. Tænk, at det er ulovligt at sende en forespørgsel om, om nogen vil have noget. Hvis man ikke kan lide lugten af småkager, så må man lade være med at tage imod dem.

  • 1
  • 1
Carsten Berggreen

Det giver ikke mening for mig at det skal koste både brugere og firmaer ekstra besvær at benyttet internettet pga. en dorsk lovgivning fra EU.

Hvis det her skal være fair, så skal det gælde ALLE hjemmesider som kan tilgåes fra europæiske forbindelser, inkl. amerikanske, dvs. Facebook, Google, Twitter, Apple, Microsoft mv. - naturligvis også resten af verden.

Indtil dette bliver en realitet, synes jeg det er skammeligt at man påføre danske og europæiske virksomheder en masse ekstra bøvl med selve hjemmesiden, når det burde løses på browser niveau. Så lav dog loven imod browserens måde at virke på.

Endnu et lobby fjols har fået sin vilje. Utrolig dumt og dyrt.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere