Værsgo: Business intelligence til 0 kr. med 3 open source-værktøjer

Gratis open source-software er vejen til succes med business intelligence, mener universitetslektor.

Danske virksomheder investerer tusindvis af kroner i business intelligence-software, som skal hjælpe dem med at øge salget eller styrke indsatsen i marketing-afdelingen.

Men mange virksomheder forstår ikke at udnytte softwaren effektivt, når den først er installeret og klar til brug.

Det oplever lektor Henrik Fladkjær fra Institut for Erhvervsstudier og Teknologiledelse ved Aalborg Universitet.

Han underviser til daglig cand. merc.-studerende i økonomistyring, men har også praktisk erfaring med business intelligence, ERP og datawarehouse i danske virksomheder.

»Der ligger en viden i spændingsfeltet mellem at kunne forstå økonomi og forstå den it, som modellerne kan nyttiggøres igennem. Og den viden mangler i bund og grund ude i virksomhederne,« siger Henrik Fladkjær til Version2.

For nylig viste en skandinavisk undersøgelse da også, at Danmark er bagud på brugen af business intelligence sammenlignet med de andre nordiske lande.

I hvert fald er danske virksomheder dårligere end for eksempel nordmændene til at udnytte business intelligence-software strategisk til at gøre forretningen mere effektiv og smidig.

Læs også: Danmark halter bagefter på Business Intelligence

Henrik Fladkjær foreslår derfor især de små og mellemstore virksomheder at vælge gratis, men professionelle og gennemprøvede open source-løsninger, når de springer på BI-vognen.

Så kommer man i det mindste billigt fra start.

»Det er ærgerligt at se de små og mellemstore virksomheder investere store summer i software, som ikke bliver nyttiggjort. Og det er muligt at finde helt professionelle open source-systemer, som kan bruges fra dag ét,« siger Henrik Fladkjær.

Her er hans egen liste over software, som kan udgøre en komplet pakke til de fleste virksomheder:

1. Et ERP-system. En af de mest centrale kilder til data i virksomheder i dag.

»Her har jeg endnu ikke fundet et open source produkt, jeg kan anvende i undervisningen. Det findes, men der har ikke har været tid til at vælge noget andet end det, vi anvender i dag - SAP Business One fra SAP,« forklarer Henrik Fladkjær, der dog har kig på det webbaserede open source ERP-system Openbravo.

2. Et OLTP-værktøj (OnLine Transaction Processing).

»Her anvender jeg Wavemaker, der er et open source web-udviklingsværktøj til rapid application development. Integreret med Wavemaker anvender jeg databasen MySQL, der også er open source.«

3. ETL-værktøj (Extract Transform Load) til at transformere data fra ERP-systemet til et datawarehouse.

»Her har valgt Pentaho Data Integration, der er et meget stærkt grafisk ETL-værktøj. Pentaho er en komplet open source BI-suite. Til datawarehouse'et anvender jeg også MySQL,« siger Henrik Fladkjær.

4. Open source-analyseværktøjet PALO fra tyske Jedox.

»PALO består af flere produkter. Der er både en komplet BI-suite og versionen PALO for Excel, der er en add-in til Excel, som giver mulighed for at strukturere virksomhedens data i en MOLAP-kube (flerdimensionel database, red.) samtidig med, at alle Excels funktioner kan anvendes,« forklarer Henrik Fladkjær.

5. Et værktøj til deployment af applikationer i skyen.

»Her tester jeg i øjeblikket Elastra, som dog ikke et open source-værktøj. Det bruges til at deploy'e Wavemaker-applikationer i skyen. For eksempel kan jeg i løbet af et kvarter få en applikation til at køre på EC2 (Amazons cloud-platform, red.), så den kan tilgås over hele verden. Det giver nogle interessante muligheder, med mindre der er store krav til sikkerheden,« siger Henrik Fladkjær.

Det lyder jo meget godt. Men er der tale om gennemprøvet software, som også kan bruges i praksis ude i virksomhederne?

»Jeg skælder selv ud over det, man kan kalde lærebogs-it. Det skal have været implementeret og afprøvet i praksis, ellers bliver det for nemt,« siger lektoren.

Han påpeger, at der kan tilkøbes support til flere af løsningerne.

»Jeg har for eksempel testet PALO i en dansk virksomhed med en omsætning på 350 millioner kroner, og det kunne stå distancen,« siger Henrik Fladkjær.

*Men selvom det er open source, så løser det vel ikke problemet med, at it- og økonomi-afdelingerne har svært ved at få systemerne til at gøre nytte i fællesskab? *

»Det er helt rigtigt. Og derudover kan man også kritisere modellen for, at du får software fra flere forskellige leverandører frem for én leverandør. Så der er bestemt udfordringer ved modellen,« siger Henrik Fladkjær.

»Men min erfaring er, at det er temmelig nemt og uproblematisk at integrere lige netop de løsninger med hinanden, fordi de overholder de samme standarder. Og så har virksomheden ikke den store initialinvestering på flere hundrede tusinde kroner, men kan i stedet få testet og afklaret, hvad der skal til for at nyttiggøre den viden, der ligger i systemerne,« forklarer Henrik Fladkjær.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Martin Bøgelund

Mogens Ludvigsen:

Undskyld mig, hvori ligger forretningsmodellen i at forære business software væk ?

Undskyld mig, har du boet på Månen de sidste 20 år? :-)

Hvad med support ?

Softwaren kan du få gratis. Evt. opdelt som en gratis Community-edition og en Enterprise-edition der skal betales for. Support kan købes.

Ansvar ved nedbrud ?

Hvis du betaler nogen for at påtage sig opgaven med at holde systemet i luften, er det dem du skal gå til. Vil du spare pengene og selv tage opgaven, kan du bare gøre det. Du vælger selv, og er ikke bundet til en bestemt leverandør. Konceptet er kendt som "Friheden til at vælge".

Ansvar ved fejlagtig håndtering af data ?

Open source softwaren leveres "as-is" uden garanti. Hvis du vil betale nogen for at levere den form for sikkerhed, kan du bare gøre det. Humlen er at du holder software og support adskilt.

Det er vel trods alt svært at gøre en leverandør ansvarligt for noget, der er open source, læs gratis ?

Nej. Hvis det er en leverandør af service og support som du har betalt for at påtage sig opgaven, kan du naturligvis holde ham op på det.

Igen glemmer du at adskille software-delen fra support-delen.

Prøv at Google (du ved vel hvad Google er, ikke? :-) navnene på de software-løsninger du kan læse navnene på i artiklen. Du vil så få forretningsmodellerne at se.

  • 4
  • 0
#3 Niels Hansen

Undskyld mig, har du boet på Månen de sidste 20 år? :-)

Jeg overvejede noget i retning af "Hey, Mogens, Microsoft fra halvfemserne ringede. De vil gerne have deres anti-FOSS-argumenter tilbage" :)

Men jeg besluttede mig for at det var for lavt (eller gjorde jeg?). Uanset, så lægger artiklen og lektoren meget op til at det er de 0 kroner der tiltrækker, og i så tilfælde kan det være svært at gennemskue forretningsmodellen. Så skal det være noget i stil med at "det er gratis at rode med det selv, men hvis du vil have nogen form for garantier, så skal du have tegnebogen op af lommen", hvilket er sandt for både Open Source og Shareware-modellerne (og firmaer der tillader piratkopiering blandt enkeltpersoner for at kunne sælge til virksomheder).

  • 1
  • 0
#5 Niels Hansen

Det kommer vel an på hvad der skal gives garanti for?

"Vi garanterer at du kan ringe til os mellem 14 og 14.20 med eventuelle spørgsmål" er vel også en slags garanti.

Hvis du mener "Vi garanterer at programmet ALDRIG går ned og at det ALTID giver dig det resultat du mente", så er det nok meget få fornuftige virksomheder der vil stille en sådan.

  • 0
  • 0
#6 Mogens Ludvigsen

Ok - dvs. man skal have flere 'kilder' at gå til når det drejer sig om forskellige dele af 'kæden', det er ikke min kop te, f.eks. support et sted, garanti ingen steder

"Open source softwaren leveres "as-is" uden garanti." hmm - dejligt med et sted at placere ansvaret - dvs. dvs ansvar ingen steder..

Dejligt for forretningkritisk software...

God weekend !

  • 0
  • 0
#7 Niels Hansen

Har du nogensinde læst EULA'en for en tilfældig version af f.eks. Windows, der trods alt ligger som bund på rigtigt meget forretningskritisk software, og som IKKE er open source. Hvilke garantier er det præcist du føler at du får der?

  • 0
  • 0
#8 Martin Bøgelund

Mogens Ludvigsen:

Ok - dvs. man skal have flere 'kilder' at gå til når det drejer sig om forskellige dele af 'kæden', det er ikke min kop te, f.eks. support et sted, garanti ingen steder

Nej, Mogens.

Det er det der er en af fordelene ved open source - du [i]skal[/i] ikke - du [i]kan[/i].

Og det forholder sig faktisk stik modsat af din påstand.

Med closed source havner du let i en situation hvor du skal gå til flere leverandører for support.

Hvis du har en Oracle database på en Windows server, og stadset ikke virker, så ringer du til Oracle. De vil så fortælle dig det er en kendt fejl, som skyldes Windows. Fint nok, du ringer til MS, for at spørge dem hvornår de retter fejlen. De fortæller dig så at det ikke er en fejl, men en feature, og at miseren skyldes at Oracle har brugt et API på en uhensigtsmæssig måde. Du kommer så til at leve et liv som ping-pong-bold.

Men Oracle udbyder faktisk også en Linux-distro[1]. Virker din Oracle server ikke, ringer du til Oracle, som ikke længere kan tørre fejlen af på en anden operativsystem-leverandør. Du kan få hele din support på 1 sted.

Og hvis hele din stak er open source, kan du vælge enterprise aftaler indeholdende Linux, PostgreSQL, Apache, Tomcat, virtualisering, og hvad ved jeg, og få det supporteret hos samme udbyder af enterprise Linux løsninger[2] - og alle udbydere har mulighed for at byde ind på markedet på lige vilkår. Og du kan skifte leverandør uden at skifte software, hvis det er leverandøren du er utilfreds med.

Se [i]det[/i] er fri konkurrence!

Så vidt jeg ved, er du, Mogens Ludvigsen, fortaler for softwarepatenter - og det er velkendt at patenter er små statsgaranterede monopoler. Så din begejstring for monopolisering af teknologi er selvfølgelig driver for din modvilje mod fri konkurrence, og dermed open source.

Jeg synes derfor du skal være åben omkring grundene til din modstand mod fri konkurrence og open source, i stedet for at undergrave open source med usande påstande.

[1] http://www.oracle.com/us/technologies/linux/index.html [2] http://www.redhat.com/rhel/

  • 0
  • 0
#9 Martin Bøgelund

Du kommer så til at leve et liv som ping-pong-bold.

Og lukkede firmaer [i]er[i] gode til at sende aben videre, og ikke selv påtage sig ansvaret for brugernes problemer: http://www.version2.dk/artikel/17874-microsoft-og-yahoo-i-aaben-strid-om...

Microsoft har udpeget Yahoo Mail til at være skyld i store mængder datatrafik hos visse Windows Phone 7-brugere. Yahoo beskylder Microsoft for at have implementeret IMAP-adgangen forkert.

Ping-pong-ping-pong-...

Til en leverandør af open source support kan du altid sige "I har kildekoden, så jeg forventer at I retter fejlen. Det er det jeg betaler support-penge for. Hvis ikke, finder jeg en anden support-leverandør."

Har du nogensinde bedt Oracle om at rette fejl i Windows?

  • 0
  • 0
#10 Brian Jacobsen

Har du nogensinde bedt Microsoft om at rette en fejl i deres eget software :-)

For år tilbage snakkede jeg med en virksomhed, der havde fundet en fejl i MS Office, som var rimelig kritisk for dem. De kontaktede MS for at få rettet fejlen og de var klar til at betale for det! Men nej. De kunne bare vente på at MS fik tid og lyst til at rette fejlen og sende den ud i en Service Pack.

Med et Open Source produkt kan man selv rette fejlen, hvis man har kompetencen og tiden. Ellers kan man kontakte leverandøren og endelig kan man kontakte en eller anden programmør, der har tid og lyst til at rette fejlen.

Pointen er, at med lukket software har du nul muligheder for rette fejl og med åben software har du alle muligheder.

'Hvad med support ? Har du nogensinde snakket med en support, der kunne supportere noget som helst når det blev rigtigt langhåret?

'Ansvar ved nedbrud ? Har du nogensinde hørt om at Microsoft har betalt for de daglige nedbrud Windows er årsag til?

'Ansvar ved fejlagtig håndtering af data ? Se ovenfor.

Forretningen i at lave Open Source Software? Spørg Google, RedHat eller Umbraco.

Go' weekend til alle.

  • 0
  • 0
#11 Peter Rude

http://saldi.dk Vi lever faktisk af open source. :)

Udviklngen betales af kunderne. Systemet kan bruges on-line eller downloades "as is". Det der bliver udviklet, bliver en det af standardpakken. Med den klare fordel for kunderne at de ikke, som det eller er normen, skal betale for de samme tilretninger hver gang der kommer en ny version.

Jeg mangler iøvrigt stadig at se en softwareproducent som ikke fraskriver sig enhver form for ansvar. Det gør vi naturligvis også. Til gengæld reagerer vi omgående, hvis der konstateres noget som ikke fungerer efter hensigten.

Open source modellen fungerer og giver færre omkostninger samt større sikkerhed for kunden.

Så enkelt kan det siges.

Go' weekend.

  • 0
  • 0
#13 Pelle Söderling

Indenfor BI og specielt ETL værktøjer bruges Open Source og gratis-argumentet desværre ofte til at lokke folk til at binde sig til deres produkt - således at når du har udviklet størstedelen af din løsning og opdager et par features du reelt har brug for som kun er med i den professionelle udgave så sætter de kløerne i dig.

Jeg kan oplyse at sidst jeg var ude for det, så viste prisen sig at være 10.000€/pr udviker/pr år (og nej, det er ikke priser der skiltes med, det kræver man ringer til dem) - med rabat kunne man binde sig for 3 år for 20.000€ pr udvikler.

Så selvom gratis og open source på papiret lyder godt, så er der grund til at være lidt på vagt. BI værktøjer er et af de områder hvor pengene ofte sidder løst fordi ledelsen godt kan se værdien i det, på den ene eller anden måde skal producenterne nok forsøge at udnytte det.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere