Væk med datalogi: Nyt it-fag skal redde Danmarks ungdom

Datalogi i gymnasiet er ved at uddø helt. Nu skal det afløses af faget informationsteknologi, som får flere timer - men stadig vil mangle lærere.

Mulighederne for at bolte sig i datalogiske problemstillinger i gymnasiet har siden reformen i 2005 været på vej ned i en dødsspiral. Faget blev kvalt, fordi det kun fandtes på laveste niveau, og antallet af hold styrtdykkede.

Det problem har Datalærerforeningen råbt op om siden da, og nu er deres bønner hørt.

Et helt nyt fag skal nu afløse datalogi i gymnasiet, samt nogle af de forskellige it-fag, der tilbydes på HTX. Navnet bliver 'informationsteknologi', og faget vil blive opgraderet til mellemste niveau (B-niveau), så det kan indgå i de såkaldte studieretninger, som et gymnasium skal tilbyde eleverne.

»Vi er meget begejstrede for, at der sker noget. Det er en god idé at få luget ud og samle it-fagene,« siger Datalærerforeningens formand, Steen Toft Jørgensen.

Ifølge udmeldingen fra Undervisningsministeriet skal it-faget dække bredt, men også rumme en del teknik. Programmering, programmers arkitektur, brugergrænseflader og modeller er således blandt kernestoffet. Men hvad faget helt præcist vil indeholde, vil først blive lagt fast det kommende år.

»Lige nu har vi kun overskrifter, og vi ved ikke, hvor stor en procentdel af tiden der skal bruges på for eksempel programmering,« siger datalærerformanden.

Lærermangel kan knække forsøget

Men sammen med glæden over det nye tiltag lurer også skepsis. Informationsteknologi bliver udbudt som forsøg fra næste sommer og tre år frem, men hvis ikke der bliver gjort et stort arbejde inden lanceringen, bliver ordningen måske en fuser.

Fem års datalogisk tørke i gymnasiet betyder, at der ikke er mange lærere tilbage, som kan undervise i it og datalogi.

»Efter de tre år vil man måske sige, at det ikke var en succes. Nej, for hvis man ikke tænker på mandskabssituationen nu, vil der ikke være nogen lærere til det,« siger Steen Toft Jørgensen.

De fleste medlemmer i hans forening er over 50, for det er meget få med en datalogisk uddannelse, som vælger at blive gymnasielærere.

»Vi er nogle gamle rotter, og der kommer ikke en masse væltende ud fra universitetet med datalogi. De vælger i hvert fald ikke at blive gymnasielærere. Så der skal være efteruddannelse af lærerne, hvis det skal lykkes,« siger Steen Toft Jørgensen, der selv blev datalogilærer efter et intensivt efteruddannelsesforløb i 1989-90.

En anden barriere er undervisningsmateriale. Et nyt fag kræver nyt materiale, og her håber datalærerformanden, at der måske kan komme hjælp udefra også.

»Det bliver også en stor opgave. Så her ville det være dejligt, hvis nogle af de store it-firmaer, som snakker meget, også konkret gik ind og støttede og var en del af det arbejde,« lyder opfordringen fra Steen Toft Jørgensen.

Læs mere om faget i Undervisningsministeriets udmelding (pdf)

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Torben Mogensen Blogger

Men, som sagt, afhænger meget af undervisningsmateriale og tilgængelighed af undervisere. Måske skal man have "rejsende undervisere", der dækker flere gymnasier.

Jeg overvejer selv at gå ind i arbejdet om undervisningsmateriale.

  • 0
  • 0
Einar Petersen

MIT er blot en blandt flere undervisnings instutitioner der lægger undervisningsmateriale ud til brug, http://ocw.mit.edu/index.htm her kan lærere søge inspiration. En simpel google search vil da også kunne gøre underværker.

En fantastisk formidler af Informationstekniske finurligheder er Youtube brugeren mlittman

Binære systemes - Med et smil på læben
http://www.youtube.com/user/mlittman#p/u/28/4p-9-nK-mwY

Om sortering:
http://www.youtube.com/user/mlittman#p/u/26/2HjspVV0jK4

Et tons af gratis og lettilgængelige kurser inden for alt fra PHP til HTML og SQL

http://w3schools.com/

Frit tilgængeligt JAVA kursus
http://www.informit.com/library/library.aspx?b=STY_Java2_24hours

Og wikipedia kan f.eks. sagtens være med også
http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_numeral_system

Projektstyring etc.
http://www.x-tier.com/public/RUPUPIn10EasySteps.doc

Man kan blive ved og ved... lær at bruge en søge maskine og verden ligger åben for dig.

  • 0
  • 0
Peter Makholm Blogger

Det handler ikke bare om at lave nogle tilfældige google-søgninger og kalde resultatet for "undervisningsmateriale".

Jeg ville stille mig meget tvivlende for at lade algoritmik-delen af pensum være repræsenteret af den youtube-sang. Måske som kick off, men jeg tror ikke at nogen ville lære noget af den.

Jeg tror heller ikke at de kurser du har fundet frem egner sig til meget mere end en advanceret udgave af PC-Kørekortet. Det giver måske eleven mulighed til at bluffe at vedkommende ved noget, men det giver ikke nødvendigvis en forståelse for emnet. Og uden forståelse leder det til Cargo Cult-brug af IT - hvilket samfundet har nok af.

  • 0
  • 0
Einar Petersen

Nu var det nu heller ikke nogle helt tilfældige søgninger, de gik efter specifikke emner inden for faget, Youtube videoerne var ment som starters, der kan løfte stemningen en smule når man skal i gang med krakilske og knastørre ting som binære talsystemer mm.

Jeg arbejder i dag som netværksadministrator og kan da afsløre at mine netværks lærere godt kunne finde på at benytte materiale som ovenforstående eller f.eks. Warriors of the Net.

Vedr. kurserne på W3CSCHOOLS er de da absolut ikke beregnet på at bluff, kør SQL kurset igennem og du kommer igennem ca. samme pensum som på Datamatikeruddannelsen.

Det samme for flere andre af kurserne og vedr. OCW som var det første der blev nævnt vil jeg nøjes med at citere:

"MIT OpenCourseWare (OCW) is a web-based publication of virtually all MIT course content. OCW is open and available to the world and is a permanent MIT activity.
What is MIT OpenCourseWare?

MIT OpenCourseWare is a free publication of MIT course materials that reflects almost all the undergraduate and graduate subjects taught at MIT."

Og vi taler her om Massachusetts Institute of Technology, ikke en hvilken som helst uddannelsesinstutition når det kommer til teknologisk fremsynethed så meget mere seriøst bliver det næppe.

Jeg undres også lidt over at høre tale om at bygge på noget eksisterende, for det er jo netop ideen med OCW.

Måske misforstod jeg det og det i virkelighedne drejer sig om personlige preferencer, hvilket også er helt legitimt.

Derimod vil jeg erklære mig lodret uenig i at skolebøgerne skal være på dansk. Jeg synes generelt at Danske IT bøger er triste ofte lettere outdatede og så er de hundedyre.

Ydermere er det ofte et krav når man kommer ud i IT virksomheder at man benytter fælles sprog såsom engelsk da man meget ofte inden for faget opererer internationalt.

Så selvfølgelig skal de unge læse engelsksprogede bøger og lære de engelske fagudtryk.

Vi lever i et globaliseret samfund. n'est-ce pas?

Lad dem der vil studere sprog gøre det, men lad dem der vil lære teknik gøre det på et sprog som muliggør flydende samarbejde på tværs af nationale grænser.

Hvis du på gymnasieniveau ikke er i stand til at læse en bog på engelsk, så bør du måske overveje at komme i gang, for der bliver ikke mindre engelsk i din hverdag fremover...

  • 0
  • 0
Einar Petersen

Vedr. manglende lærere så kunne man meget på sin plads når vi nu snakker om et fag kaldet informationsteknologi overveje at eksperimentere med telepresence. Det ville kunne afhjælpe lærermanglen, tillade uddannelsesinstutitioner at dele undervisere, spare miljøet for rejser (på sigt burde det opveje produktions udslippet).

Det kunne ennda tænkes at man kunne få leverandører af sligt udstyr til at lege med på den galej. De ville med stor sandsynlighed kunne lave både case studies og markedsføring ud af det.

  • 0
  • 0
Peter Gelsbo

Jeg undrer mig lidt over hvordan dette kan være en nyhed. Er dette noget der kun omhandler stx, eller er det for alle gymnasieelle uddannelser?

Jeg går selv på HTX, og har haft IT (informationsteknologi) det sidste halvandet år. Hvad er nyheden i denne artikel?

  • 0
  • 0
Per Erik Rønne

@Einar Petersen:

Skoleelever er altså slet ikke så gode til engelsk, som du synes at forestille dig, selv ikke de store i gymnasieskolen. Her skal de naturligvis have bøger på engelsk i engelsktimerne, men ikke i andre fag.

Nyudsprungne studenter skal heller ikke ud og arbejde i edb-virksomheder som udviklere eller lignende. Den fortsatte skolegang som gymnasiet udgør er /ikke/ en erhvervsuddannelse, men en forberedelse til en sådan.

Og lige så vel som skoleelever ikke skal bruge engelsksprogede skolebøger uden for engelsktimerne, så er det aldeles pragtfuldt når de benyttes på tertiære uddannelser. Når blot de danske lærere spares for at skulle undervise på deres tå-krummende engelsk. De fleste danskere er nemlig slet ikke så gode til engelsk som de selv tror. Selv har jeg dog en udmærket RP-accent da jeg har den 2-årige bifagseksamen i engelsk, ved siden af mit 4-årige datalogiske hovedfag. Det er nok derfor jeg kan høre hvor tå-krummende de fleste taler ...

I skolen er der i øvrigt brug for også andre sprog end engelsk, og jeg vil her især nævne tysk og fransk, i den rækkefølge. Den nuværende udvikling er ganske simpelt katastrofal.

  • 0
  • 0
Thomas Hildebrandt

Jeg bidrager gerne med input ifbm undervisning (og efteruddannelse af gymnasielærere) - kunne hjælpe til at skabe mere sammenhæng mellem gymnasieuddannelsen og den videre uddannelse på f.eks. IT Universitetet.

Håber man også tænker det tværfaglige ind og eksterne aktiviteter, som f.eks. deltagelse i seminarer på universiteterne.

Husker selv hvordan jeg på Helsingør gymnasium i 89-91 fik lov at lave et computerspil om udgravninger i Ægypten som historieopgave og en 3. årsopgave i matematik om neurale netværk (nå ja, det var den gang) og min matematiklærer tog mig med til seminar om emnet. Det var meget motiverende (tak Steen ;-)

  • 0
  • 0
Gert Madsen

Helt enig.

Folk der kan sælger-IT'sk har vi sådan set nok af (undskyld sælgere :-) . Det er viden og forståelse vi har brug for.

Om det er sproget i sig selv, der stiller sig i vejen, eller om det er fordi man påvirkes af de amerikanske lærebøgers hang til at prioritere udenadslære over den dybere forståelse, tør jeg ikke sige.

Men jeg har den tommelfingerregel at høre efter og lære af dem der kan deres danske begreber, og ignorere dem der kun kan de engelske udtryk.
Det er meget sjældent det slår fejl.
Og det gælder ikke kun IT :-)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere