Utilsigtet test af streaming-markedet: The Interview omsatte for 90 mio. online på 3 dage

Godt hjulpet på vej af en mediestorm er Sony-sagen om filmen The Interview endt som en demonstration af, at der måske findes et lukrativt marked for streaming af premierefilm.

Det er endnu uvist, hvem der stod bag hackingen af Sony Pictures og en omfattende lækage af data fra selskabet. Sammenfaldet med lanceringen af komediefilmen The Interview om et attentat på Nordkoreas leder Kim Jong-Un fik mistanken til at falde på Nordkorea, hvilket dog ikke er blevet bekræftet eller dokumenteret.

Det var imidlertid nok til at få de store amerikanske biografkæder til at udsætte premieren på the Interview på ubestemt tid, hvilket Sony Pictures nu har forsøgt at vende til sin fordel. Filmen blev juledag gjort tilgængelig via en særlig hjemmeside, Sony havde sat op til lejligheden, ligesom den nu distribueres via en række streamingtjenester som YouTube, Google Play og Xbox Video.

I første omgang er filmen kun tilgængelig for et amerikansk publikum, men det har ikke forhindret filmen i på blot tre dage at omsætte for godt 91 millioner kroner, skriver The Verge. Heraf kommer størstedelen angiveligt fra Googles tjenester.

Det er mere end fem gange så meget, som filmen omsatte for i de få små biografer, der valgte at vise filmen.

The Interview havde en unik fordel i kraft af den megen omtale på grund af hackingen af Sony Pictures og den efterfølgende debat om Nordkoreas mulige interesse i at stoppe filmen. Alligevel demonstrerede online-lanceringen, at det om ikke andet er muligt at opnå en omsætning gennem streaming, der er sammenlignelig med premiere i biograferne.

Filmdistributørerne har hidtil holdt fast i den klassiske model, hvor en film først kommer i biograferne, dernæst til salg og leje samt på visse betalingskanaler samt til sidst i begrænset distribution på tv og abonnementsbaserede streaming-tjenester som Netflix.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (0)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Affecto Denmark reaches highest Microsoft Partner level

Affecto Denmark, a leading provider of data-driven solutions, has reached the highest level in the Microsoft partner ecosystem: Managed Partner.
22. jun 2017

Innovate your business with Affecto's IoT Explorer Kit

Are you unsure if Internet of Things fits your business strategy?
31. maj 2017

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 2017