Utålmodige politikere: Vil have app til rejsekort »hurtigst muligt«

Illustration: Søren Rask Petersen
Det går for langsomt med at udvikle den app, der gør det muligt at bestille og betale for rejser med Rejsekort og Rejseplanen på mobiltelefonen, mener forligspartier.

Kørekort, sygesikringskort og Dankort. Men hvad blev der nogensinde af Rejsekort blandt de mange apps på telefonen fra det offentlige?

Som man tidligere har kunnet læse på Version2, arbejdes der stadig på at finde den rette digitale løsning, så passagererne kan lade det fysiske kort blive i lommen, og ikke behøver tjekke ind og ud, når de betaler med rejsekortet.

Læs også: Nu skal rejsekortet moderniseres: »Det er for stort, komplekst og sårbart til at tage nye og uprøvede teknologier ind«

Spørgsmålet er, om der er damp nok på kedlerne i udviklingsafdelingen? Politikerne synes i hvert fald at være en smule utålmodige.

I forbindelse med Aftale om udmøntning af investeringsmidler i Bedre og billigere kollektiv trafik for perioden 2022-2035 er regeringen således blevet enige med sine støttepartier om at afsætte midler allerede i 2022 til hurtigere udvikling af den digitale rejsekort-løsning.

Politikerne ønsker sig det, der omtales som en MaaS-app, der tilbyder Mobilitet som en Service, hvormed passagererne ventes at få lettere adgang til rejseplanlægning og billetkøb i den kollektive trafik og mulighed for at sammensætte rejser fra A til B uden at eje en bil.

Og det skal ske »hurtigst muligt«, lyder det i den nye aftale.

Forligspartierne har afsat en ramme på 40 millioner kroner »til en hurtig og trinvis udvikling af en national MaaS-app.«

Afventer markedsdialog

Aftaleparterne er enige om, at udmøntning af rammen sker på baggrund af resultaterne af en markedsdialog, som udføres af Rejsekort & Rejseplan A/S. Hvis den markedsdialog skulle vise sig ikke at bære frugt, i form af en tilfredsstillende og realistisk plan for realisering af projektet, eller hvis det går i hårdknude på grund af økonomi, ønsker partierne at få alternativer på bordet.

Ansvaret for at få udviklet en offentlig MaaS-app ligger hos Rejsekort & Rejseplan A/S, der er ejet af trafikvirksomhederne (Movia, BAT, Fynbus, Sydtrafik, Midttrafik, NT, DSB og Metroselskabet).

De to selskaber, Rejseplanen og rejsekort, er fusioneret, netop med henblik på at få udviklet en fælles tjeneste. I et notat til forhandlingerne skriver Transportministeriet, at en accelereret udvikling af en MaaS-app hurtigere vil gøre den samlede rejse med kollektiv trafik – og nye transportformer som el-løbehjul og delebiler – nemmere og mere fleksibel.

I en ny analyse offentliggjort af Passagerpulsen 1. juni 2021 anbefales det netop, at der laves en samlet app, hvor man kan købe billetter på tværs af alle trafikvirksomhederne, påpeger ministeriet.

Den store hovedpine er bare, hvem der skal betale for den?

Ifølge Transportministeriet er der bruttoudgifter ved projektet på op mod 1,5 milliarder kroner, og en Rejsekort/Rejseplan-app vil tidligst kunne downloades i 2025, mens fløden først for alvor kan skummes efter syv ti ni år.

Men ministeriet holder ikke desto mindre fast i, at den samlede business case er positiv over 15 år, hvis man vælger at udfase det fysiske rejsekort.

Afviser at betale kæmpe regning

KL og Danske Regioner står omvendt fast på at få kompensation, hvilket synes at blive afvist af Transportministeriet med henvisning til den positive business case, som Version'2 søstermedie MobilityTech beskrev i 2019.

»Dermed udestår der en afklaring af økonomien, hvilket udgør en trussel mod realiseringen af en national MaaS-app inden for en nær fremtid,« skriver ministeriet.

Selskabet Rejsekort & Rejseplan A/S er, som Version 2 skriver i disse måneder, i dialog med markedets aktører for at få input til, hvordan den digitale rejsekort-løsning kunne se ud. Ministeriet oplyser, at den proces vil afdække tidsplan og økonomi nærmere. Her indgår også løsninger, der evt. kan bidrage til, at projektet realiseres billigere og hurtigere end hidtil antaget.

Arbejdet afsluttes i august 2021.

En relativt lille investering på 40 millioner kroner er med til, at projektet kommer hurtigere i mål.

»Forventningen er, at der i efteråret tages stilling til, hvorvidt MaaS-app, i regi af Rejsekort & Rejseplan A/S, kan realiseres inden for lovens rammer og i det forventede – og ønskede - tempo, eller om der skal undersøges alternative muligheder for en hurtigere realisering inden for den afsatte økonomiske ramme«.

Direktør for Rejsekort og Rejseplanen Kasper A. Schmidt siger til Version 2, at de løsninger, som bliver en del af fremtidens setup, også skal have fundet anvendelse andre steder.

»Det skal være teknologier, der er prøvet af andre steder. Og med andre steder mener jeg ikke i et laboratorium. Det skal virke et sted i verden i en vis skala. Det her er simpelthen for stort, komplekst og sårbart til at vi kan tage nye og uprøvede teknologier ind«.

Denne artikel har tidligere været bragt på MobilityTech.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (25)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Nicklas Møller Danholm

I et notat til forhandlingerne skriver Transportministeriet, at en accelereret udvikling af en MaaS-app hurtigere vil gøre den samlede rejse med kollektiv trafik – og nye transportformer som el-løbehjul og delebiler – nemmere og mere fleksibel.

Jeg bliver bekymret af sådanne udtalelser...

  • 14
  • 0
#4 Anders Lind

Ville være rart med en app, så:

  1. Så man kun har behov for at checke ind, når man starter rejsen op, idet man også vælger destinationen. (Resten af rejsen kan man slappe af - også ved forsinkelser uden at frygte at rejsekortet overtakserer og man skal oprette supportsager.)

  2. At man har en liste over de mest alm. rejser, man foretager, så man derved let kan vælge, hvor man skal hen (og dermed starte rejsen/checke ind).

  3. At man kan printe en lap papir ud til børn og ældre, så de fx har en rejsekort app-QR kode på papir, som kontrolløren kan checke. Mange har netværksprinter i dag, så man fluks kan printe fra mobil til printer og alternativt sende pdf til mail og sende til nærmeste person med printer...

  4. At zonesystemet blev mere simpelt - underligt at en bus og togtur fra ca samme sted til samme destination koster forskelligt, selvom der bruges rejsekort begge steder. Ofte er det basse-øre / kroner i forskel, men det gør i al fald ikke systemet mere simpelt at vedligeholde og forstå for menigmand. Fx togtur fra Hjallese st. til Odense st. vs tilsvarende bustur i samme område. (Kan godt være det er lavet om - man kan håbe :D )

  5. Man kunne lave 10 turs QR-klippekort (fastdefinerede rejser start og destination; tidsubestemte som klippekort), som man tager med på et ark og fx streger over, som man har brugt turene. (Lidt ligesom man kan have flere sudokuer på en A4-side for at tage en lidt wack sammenligning: http://www.opensky.ca/~jdhildeb/software/sudokugen/ )

  • 12
  • 2
#5 Gert Madsen

løsningen ikke være betinget af at blotte sig for informationsiglerne Google eller Apple.

Det er en ommer.

Kunne man istedet forestille sig at de mange mio. blev tildelt selskaberne på betingelse af at takst/zonesystemet blev forenklet.

Det vil helt sikkert gøre kollektiv trafik mere attraktivt

  • 15
  • 0
#7 Steen Thomassen

At zonesystemet blev mere simpelt - underligt at en bus og togtur fra ca samme sted til samme destination koster forskelligt, selvom der bruges rejsekort begge steder. Ofte er det basse-øre / kroner i forskel, men det gør i al fald ikke systemet mere simpelt at vedligeholde og forstå for menigmand. Fx togtur fra Hjallese st. til Odense st. vs tilsvarende bustur i samme område. (Kan godt være det er lavet om - man kan håbe :D )

Det er kun et problem på Fyn og Jylland med forskellige priser på tog og bus. Årsagen er at prisniveauet er højere for tog end for bus. Og det problem kunne man ikke løse ved sidste takstreform. Forskellen er mærkbart på lange rejser og det er samme zone-takst, men med forskellige takstblade efter rejseform. På den anden side af Storebælt fik man løst problemet, så DSB ikke tabte penge på reformen. Og i Nordjylland har man også løst det ved at de fleste tog kører med Nordjydske baner. Men det er stadig et problem på de strækninger, hvor Arriva og DSB kører.

Ellers vil jeg gerne væk fra de bindninger, som er til de gamle klippekort. Zonerne berøver ikke være fast fyskisk defineret. Det kunne kunne være intervaller af afstande. Og enkeltbillet kunne have samme pris som på rejsekort, hvis det købes i en app... så man ikke behøver at forudkøbe et antal rejser. Det vil også gøre prisbladet mere simpel...

Kunne man istedet forestille sig at de mange mio. blev tildelt selskaberne på betingelse af at takst/zonesystemet blev forenklet.

Det er trafikselskaber som bestemmer taksterne (med zoner)

  • 2
  • 0
#8 Tauno Suikkanen

Gode tanker.

Selv bruger jeg ind imellem offentlig transport. Det kan ikke undgå at give tanker til forbedringer. Her er jeg så nået til at tænke på et konkret projekt.

Dine bemærkninger ... For mig at se, så har du fat i en masse "rigtigt".

Send en mail til eta-max.dk, hvis du kunne tænke dig at være med i et eller andet omfang.

  • 0
  • 0
#10 Anders Lind

@ Palle Due Larsen Jeg har ikke nævnt, at man skal skanne QR-koden, når man går ind i bus/tog, men det vil jo effektivt registrere, at man har brugt koden. Håber det giver svar. Så er det ikke anderledes end i dag, hvor kontrollører også kommer i tog og bus af og til for at se, om folk har gyldig rejsehjemmel.

  • 2
  • 1
#11 Kim Garsdal Nielsen

Så man kun har behov for at checke ind, når man starter rejsen op, idet man også vælger destinationen. (Resten af rejsen kan man slappe af - også ved forsinkelser uden at frygte at rejsekortet overtakserer og man skal oprette supportsager.)

Det kommer aldrig til at ske!

Man må forstå, at brugerne af Rejsekortet ikke er de befordrede, der benytter de offentlige transportmidler. Brugerne af rejsekortet er de forskellige Trafikselskaber med deres forskellige inkongruente og overlejrede takstszoner, samt forskellige priser på forskellige transportmidler. F.eks. "kvalitetstillægget", der skal afholde storkøbenhavnerne fra at bruge metroen. Hvis ikke de forskellige trafikselskaber ved, hvem af dem der har befordret dig fra A-B, kan de ikke afregne indbyrdes,og det er stort set det eneste, det reelt handler om. Hvis man skal undgå den evindelige indtjekning, må man give de stakkels trafikselskaber en anden måde at overvåge de befordrede på, og det vil de næppe heller finde sig i. [sarcasm]Nå jo - det gør brugerne jo netop allerede. Man afskaffer jo bare alle andre muligheder, og kalder brugsraten en succes.[/sarcasm]

  • 13
  • 0
#12 Anders Lind

Så man kun har behov for at checke ind, når man starter rejsen op, idet man også vælger destinationen. (Resten af rejsen kan man slappe af - også ved forsinkelser uden at frygte at rejsekortet overtakserer og man skal oprette supportsager.)

Det kommer aldrig til at ske!

Hvordan kan du være sikker på det? Det handler om vilje, det handler om magt. Jeg beskæftiger mig ikke med afmagt.

Hvis man kigger i https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/206 så har transport-, bygnings- og boligministeren en hvis magt jvf. § 27 Stk. 4, idet en embedsmand fra staten er med i bestyrelsen og staten er også med til at vælge et eksternt medlem som formand for bestyrelsen. Derudover er ministeren som tjener af folketinget også underlagt, hvad flertallet af folketinget ønsker, så presses ministeren, så ryger der også et pres over på Rejsekort & Rejseplan A/S. Derudover se også hvor mange gange der står "Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte ..." i "Lov om ændring af lov om trafikselskaber og jernbaneloven".

Derudover kan folketinget altid - hvis det ønsker det - vedtage en lov om zoner eller lave en lov, der fastlægger, at autoriteten til at definere et zonesystem i Danmark ligger hos transport-, bygnings- og boligministeren. Så vil jeg gerne være trafikselskab og forsøge at argumentere imod, hvad et flertal af folketinget, der repræsenteret folket(!), har vedtaget. :)

  • 2
  • 2
#13 Louise Klint

Måske er det bare mig (har pt. lidt vaccinefeber) – men hvad dækker det afsatte rammebeløb?

Dækker de penge, der nu er afsat, den samlede udvikling af appen? (Således den har en pris på 40 mio. kroner). Eller går de kun til fx. opstartsfasen?

Forligspartierne har afsat en ramme på 40 millioner kroner »til en hurtig og trinvis udvikling af en national MaaS-app.«

”Trinvis”...?

Det kan referere til den trinvise udvikling af appen. Omvendt kommer jeg i tvivl, om det skal forstås sådan, at beløbet blot skal dække en delmængde (et, flere trin) fx. 1. trin:

At de talrige, involverede trafikselskaber under Rejsekort & Rejseplan A/S (Movia, BAT, Fynbus, Sydtrafik, Midttrafik, NT, DSB og Metroselskabet) skal blive enige om kravspecs mv. og udforme et udbudsmateriale (og så er pengene brugt)?

Det er også pga. tilføjelsen:

eller hvis det går i hårdknude på grund af økonomi, ønsker partierne at få alternativer på bordet.

Hvordan skal det mon forstås?

Hvad kommer appen til at koste?

  • 6
  • 0
#16 Jan Larsen

For hver ny app, vi installerer sænkes sikkerheden på vores telefoner!

Nu har vi kørekort e-Boks Sundhedskort Coronapas

Burde vi ikke snart forlange at Staten skal leve op til sit eget arkitekturkrav om genbrug, uanset hvem der betaler?

  • 6
  • 0
#17 Peter Weise

Jeg vil ikke være med på den omsiggribende overvågning af borgerne, ligeledes har jeg ikke en mobiltelefon som jeg stiller til rådighed for diverse app.

Jeg vil ikke gøres afhængig af at skulle have min telefon på mig altid, og være hjælpeløs hvis den mistes, eller går ned.

Til de rejser jeg foretager mig bruger jeg et anonymt rejsekort der betales kontant, og forventer der i det nye system, vil være en tilsvarende løsning for borgere med samme holdning som mig, og så alle dem der bare ikke har en telefon der kan håndterer det, eller på anden måde ikke magter at håndterer den påtvungne digitalisering og manglende personlige service det medføre.

  • 12
  • 0
#19 Louise Klint

Tak for svar.

(Måske er artiklen opdateret, eller også er det bare mig, som ikke kunne se det pga. vaccinefebertåge i går).

Jeg syntes også, det lød lidt... Frisk – ambitiøst, optimistisk, med det nævnte rammebeløb.

Ikke mindst i sammenligning med den (trods alt) mindre komplekse Smittestop-app, i frisk erindring. Her landede prisen omtrent 36,4 mio. kroner, alene for det første år. Og da fik man jo også noget gratis.

https://www.version2.dk/artikel/blev-lanceret-pro-bono-smittestop-appen-... https://www.version2.dk/artikel/regningen-smittestop-app-vokser-med-14-m...

  • 0
  • 0
#20 Louise Klint

Jeg tænker også...

Men ministeriet holder ikke desto mindre fast i, at den samlede business case er positiv over 15 år, hvis man vælger at udfase det fysiske rejsekort.

Udfase det fysiske rejsekort?

Regner man med, at til den tid vil ingen holde fast i at (kunne) rejse ANONYMT?

(At spørgsmålet/problemet udelukkende er af teknisk karakter, en teknologisk barriere?) Det forekommer mig at være urealistisk.

  • 5
  • 0
#21 Ole Kofod

For mig at se ville det ideelle være, at man betalte en rimelig grundpris for distancen i luftlinje, som blev korrigeret for realiseret rejsetid, således at en hurtig rejse bliver dyrere og en langsom rejse billigere. I mange tilfælde har man som rejsende mulighed for at vælge forskellige rejsetilbud (fx lyntog vs. regionaltog) og derved påvirke prisen. Ved forsinkelser får man en billigere rejse og operatøren mindre indtægt.

  • 0
  • 0
#22 Nis Schmidt

I mange tilfælde har man som rejsende mulighed for at vælge forskellige rejsetilbud (fx lyntog vs. regionaltog) og derved påvirke prisen.

En af de - i mine øjne - bedre ideer, men kan politikere forstå den type incitament? Der er jo folk her, som i ramme alvor foreslår, at bus og tog på samme strækning skal koste det samme?

Ved forsinkelser får man en billigere rejse og operatøren mindre indtægt.

Her skal man nok lige forklare "sponsor" at det måske kan spare en del supportsager (er billigere).

Vi "ved" jo fra andre sammenhænge, at længere tid betyder større udgift.

  • 2
  • 0
#23 Jens Frederik Dalsgaard Nielsen

betyder alt dette at 1) at man ikke kan rejse anonymt ? (som en læser allerede har skrevet) 2) at vi hænger alt op på vores "smart" phones....

ad 1) det er ikke rimeligt a det offentlige vil registrere os alle når vi flytter os i DK. Her må vi ikke glemme alle de nummerpladescannere der hænger på vores motorveje og andre veje. Det er heller ikke i orden fr nu at sige det pænt.

ad 2) single point of failure for DK. Alt det skrammmel vi skal have på vors telefoner. (det samme ligger lige om hjørnet i al vores IOT)

INGENIØREN burde lave en artikelserie om dette.

Man kunne jo kalde serien 1984+40 - lige om hjørnet ?

Eller måske er det nemere at vi alle render til dyrlægen og lige bliver chippet. Det er jo alligevel det der reelt sker lige nu via vores "smart" phones. Chippen er smartere - den løber ikke tør for strøm :-)

Det er en uhyggelig træls udvikling. Man kan jo næsten gå hen og blive en prepper

  • 4
  • 0
#24 Mogens Bluhme

Chippen er smartere - den løber ikke tør for strøm :-)

Og EU har lanceret et storstilet projekt med europæisk chipproduktion for ikke at gøre sig afhængig af enkelte spillere - sig mig - er danske politikere så provinsielle, at de ikke orienterer sig efter fælleseuropæiske tiltag men fortsætter med at sætte borgere i vendor lock-in hos Google og Apple?

  • 0
  • 0
#25 Jens Frederik Dalsgaard Nielsen

Chippen er smartere - den løber ikke tør for strøm :-)

Og EU har lanceret et storstilet projekt med europæisk chipproduktion for ikk

mente nu ikke cpu chips men snarere en rfid chip i nakkefolden ligesom vores hunde og katte :-) så behøver vi ikke have tlf med :-)

Men enig i at arm eller risc v ville være smart at have styr og kontrol over :-)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere