Ustabile forsyningskæder og krigen i Ukraine får Sydbank til at droppe it-outsourcing

Sydbank
Illustration: Sydbank.
En række centrale opgaver i Sydbank hjemtages fra de enkelte filialer og skal i stedet løses i fire centre spredt ud over landet. En strategisk placering skal hjælpe med at tiltrække de rigtige it-kompetencer. 
11. april kl. 10:33
errorÆldre end 30 dage

En af landets største banker er i gang med en omfattende omstrukturering, der betyder, at en række af bankens centrale opgaver som kreditgodkendelsesprocesser, udarbejdelse af lånedokumenter og oprettelse af konti skal løses centralt i fire centre i stedet for i de enkelte filialer og på hovedkontoret i Aabenraa. 

Det skriver Børsen

Øvelsen involverer en øget grad af digitalisering af en række arbejdsgange, og det spiller i særlig grad ind på en stribe strategiske beslutninger. For destabiliserede forsyningskæder og krigen i Ukraine har fået Sydbank til at fravælge at outsource opgaverne til udlandet for i stedet for selv at forsøge at løse dem herhjemme.  

»For os bliver det for komplekst, hvis vi skal have det produceret i lavtlønslande. Men når vi laver den her omstrukturering og beholder det hos os selv, så kræver det, at vi ved hjælp af teknologien kan erstatte tidligere manuelle løsninger, ellers er det ikke rentabelt,« siger Bjarne Larsen, der er bankdirektør i Sydbank.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Omstruktureringen har betydet en kraftig reducering i antallet af medarbejdere, der beskæftiger sig med opgaverne. Faktisk er 23 procent opsagt inklusiv en række mellemledere.

De fire centre er placeret i Fredericia, Glostrup, Slagelse og Aabenraa, hvilket ifølge Sydbank er strategisk fordelagtigt i jagten på tekniske kompetencer, da mange med it-uddannelser er uddannet fra Aarhus, Aalborg, Odense og København.

Bjarne Larsen - Bankdirektør i Sydbank
Illustration: Sydbank.
Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Fortsæt din læsning
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger