Usikre bannere er en trussel for mediesites

Det er utroligt nemt at komme i gang som leverandør af bannerreklamer til eksempelvis danske medier. Det giver grobund for brådne kar.

En nærmest fuldautomatisk infrastruktur omkring bannerannoncering gør det meget nemt for nye aktører at komme ind på et nærmest eksploderende bannermarked.

»Det er virkelig et meget lavt entrylevel i denne branche. Det er ikke meget, man skal stille op med for at komme i gang. Og vi har da også set mange nye selskaber komme til,« siger Troels Meyer, der er ansvarlig for forretningsudvikling i bannerleverandøren Ad Pepper Media, der er børsnoteret i Tyskland.

Stole på mediepartneren

Efter hans opfattelse er der mange af de nye selskaber, der ikke har styr på sikkerheden, og det i sidste ende kan gå ud over diverse mediehjemmesider som TV2.dk eller ekstrabladet.dk, der netop har været udsat for omfattende angreb.

»De store medier får bannere fra et væld af mediebureauer, og nogle af dem er ikke så erfarne, så derfor er det utroligt vigtigt at samarbejde med nogle, som man kender og kan stole på,« siger han.

Han vil ikke sige direkte, at hensynet til økonomien kan sætte sikkerheden over styr, men peger dog på, at de seneste tilfælde med ekstrabladet.dk og TV2.dk viser tydeligt, at der ikke er styr på tingene alle steder.

»Det er klart, at afvejningen mellem at tjene penge på reklamer kontra sikkerheden for de brugere, der anvender dit medie, kommer frem i lyset når den slags ting sker, og det ser ud som om, at selskaberne ikke i tilstrækkelig grad har været opmærksomme på konsekvenserne,« siger han.

Penge på bordet ikke nok
I eksemplet med TV2 havde TV2 godt nok undret sig over kunden til den famøse bannerkampagne, der var total ukendt, og standsede da også kampagnen til pengene var betalt, men ifølge Troels Meyer burde TV2 også have sørget for it-sikkerheden omkring banneret.

»Det er jo lidt ligesom i lufthavnen. Der tjekker de jo heller ikke bare, om man har betalt sin billet,« siger han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Jørgen Larsen

Flere mediesites arbejder dog med løsninger hvor man ikke kan se artiklerne hvis man ikke kan se reklamerne f.eks. fordi de er blokeret af et reklamefilter - IMOO en hel fin løsning.

Hvis man vil undgå reklamer bør man holde sig fra sider på nettet som har journalister og teknikkere på deres lønningsliste.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere