Coronapandemien har ført til, at mange ansatte har arbejdet hjemmefra, og den store grad af hjemmearbejde udfordrer sikkerehden på landets arbejdspladser.
Sådan lyder det fra Digitaliseringsstyrelsen, der i en ny analyse har undersøgt informationssikkerheden hos både borgere og offentligt ansatte.
I analysen har næsten hver fjerde svarperson angivet, at de bruger en privat computer til hjemmearbejde, og derudover svarer en tredjedel, at de selv finder tjenester på nettet til deling af arbejdsrelateret information i stedet for at bruge de tjenester, der stilles til rådighed af arbejdspladsen.
»Hjemmearbejde er for mange offentligt ansatte blevet ”normalen”, og offentlige myndigheder har et vigtigt arbejde med at ruste offentligt ansatte til at navigere i den nye arbejdsform, så vi fortsat passer godt på borgere og virksomheders data. Derfor har vi på sikkerdigital.dk bl.a. samlet gode råd til at arbejde sikkert hjemme,« siger Signe Caspersen, der er vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse.
Genbrugte kodeord
Den nye undersøgelse viser også, at kodeord stadig er et svagt led hos brugerne, når det kommer til it-sikkerhed. Her oplyser omkring en fjerdedel af de offentligt ansatte, at de genbruger kodeord.
»Der er tale om en positiv udvikling i forhold til 2018, hvor 37 pct. angav, at de genbrugte deres kodeord, men det er fortsat problematisk, da kodeord er centralt i beskyttelsen af samfundets informationer,« oplyser Digitaliseringsstyrelsen.
Kigger man på sikkerhedstruslen fra phishing, viser undersøgelsen at 61 procent af borgerne har oplevet et svindelforsøg på enten mail, sms eller opkald i løbet af de seneste år. Det er en stigning på 51 procent i forhold til 2018, men ifølge undersøgelsen er det dog langt de færreste, der bider på.
»Heldigvis lader borgerne til at være godt klædt på til truslen, i det langt de færreste (2 pct.) angiver at falde i phishing-fælden og oplyse de personlige oplysninger, som svindlerne håber at få ud af ofrene,« skriver styrelsen i pressemeddelelsen.