Usikkerhed præger markedet for Big Data

En ny undersøgelse viser, at kun 10 procent af 750 virksomheder globalt sig føler sig parate til en digital omstilling, der integrerer Big Data-løsninger på tværs af organisationen. Danske virksomheder er dog fint med, lyder det fra eksperter.

Der er stor usikkerhed blandt virksomheder, der gerne vil i gang med databehandling i form af Business Intelligence, specifikt Business Analytics, bredt set som Big Data. Det viser en ny IBM-undersøgelse. Kun 10 procent af 750 virksomheder globalt set føler sig parate til at smelte platforme sammen med data og dermed udnytte de data til at styrke forretningen.

I Danmark står det dog ikke helt så slemt til, vurderer Steen Christoffersen, der er IBM’s landechef for Business Analytics og SPSS Nordic. Han har i en årrække fulgt virksomhedernes strategi i forhold til behandling af data:

»Inden for de seneste to til tre år er der sket en hel del i Danmark. Så min vurdering er, at de fleste danske virksomheder er godt med, når det handler om at have en it-infrastruktur, der kan være med til at gøre datamængder forståelige,« siger Steen Christoffersen til Version2.

IBM-undersøgelsen hedder 'IT Infrastructure Matters' og dækker over 750 virksomheder fra 18 forskellige lande og inden for 19 forskellige brancher. Her en enten virksomhedernes direktør eller it-chefer blevet spurgt om, hvor parate virksomheden føler sig, når det kommer til at integrere mobile devices med data fra sociale medier lig Facebook og Twitter. Og om hvor parat virksomheden er til at håndtere Big Data fra egne serverrum.

Her et eksempel på overvågning af data fra virksomheden Saxo.com, der er Danmarks største online boghandel. Virksomheden bruger både Business Analytics-software til at monitorere og overvåge budgettet, og Saxo.com har integration med sociale medier og bruger Big Data i sin forretningsudvkling. Illustration: Henrik Nordstrøm Mortensen

Silo-effekten

Big Data er i de senere år blevet to helt store buzzwords, når danske virksomheder skal udtænke forretningsmodeller og analysere, hvilke data inden for virksomhedens mure som på sigt kan bruges til at styrke forretningen. Men ofte kan danske som udenlandske virksomheder blive bremset af den såkaldte ‘silo-effekt’, hvor forskellige dele af virksomheden kører forskellige softwareløsninger, der har svært ved at integrere med hinanden.

Det mener Jens Nyholm, der er direktør i Iris Group og for nyligt udarbejdede rapporten ‘Big Data som vækstfaktor i dansk erhvervsliv – potentialer, barrierer og erhvervspolitiske konsekvenser’ for Erhvervsstyrelsen.

»Mange små og mellemstore virksomheder i Danmark er kommet i gang med at behandle data mere intelligent og hurtigt. Dog ser vi stadig en række eksempler på, at virksomhedens afdelinger kører enkeltstående systemer,« fortæller Jens Nyholm fra Iris Group.

Det bump på vejen er Steen Christoffersen fra IBM også løbet ind i:

»Nogle virksomheder oplever stadig den her siloeffekt, hvor der er svært at interagerer på tværs af organisationen,« siger han.

Læs også: Sådan kommer du i gang med at analysere dine kæmpedata

Voksende marked i Danmark

Selvom der globalt set stadig er usikkerhed blandt virksomhederne, når det handler om at kaste sig ud i den intelligente overvågning og brug af data, fortsætter markedet for eksempelvis Business Analytics-software med at stige kraftigt i Danmark.

I 2012 blev der solgt for i alt 1,7 milliarder kroner software, der omfatter Business Analytics til budgetoptimering. Sammenlignet med 2010 er det en stigning på knap 20 procent, viser det seneste tal fra analysevirksomheden IDC Nordic.

Ifølge Anders Elbak, der er senioranalytiker hos IDC Nordic, er danske virksomheder blevet mere modne, når det handler om at have den parathed, IBM-undersøgelsen omtaler.

»Markedet er inden for få år modnet herhjemme. Den store lyst til at investere i den her type software viser, at der ligger grundige beslutninger bag. Grundlæggende set har de fleste danske virksomheder også en nogenlunde solid digital infrastruktur til at gøre det,« forklarer Anders Elbak.

Tilbage hos Steen Christoffersen fra IBM Danmark ser landechefen også på markedet som en ændret tankegang:

»Den her transformation handler ikke kun om nye softwareløsninger. Det handler også om at ændre mindsettet for virksomhedens ansatte, når det kommer til at se data som et egentligt redskab, der kan styrke forretningen. Den proces tager i sagens natur tid, men er i gang,« slutter Steen Christoffersen.

Hvordan kan din virksomhed blive bedre til at overholde budgettet og overvåge forretningen takket være data? Få nogle af svarene, når Version2 holder konferencen Insight Live om Business Analytics. Du kan læse mere om arrangement og tilmelde dig på dette link:

http://ingmesser.dk/insight-live-bi

Læs også: Business Analytics: Hvad kan krystalkuglen egentlig fortælle?

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere