USA's største skoledistrikt blokerer adgangen til ChatGPT

6. januar kl. 09:409
chatgpt
Illustration: Bigstock / Iryna Imago.
Elever og lærere på byen New Yorks flere end 1.800 skoler har ikke længere adgang til chatbotten ChatGPT på skolernes enheder og netværk. Brug af chatbotten »opbygger ikke kritisk tænkning og problemløsningsevner, som er afgørende for akademisk og livslang succes,« lyder en af begrundelserne.

New Yorks Citys uddannelsesmyndigheder har blokeret elever og læreres adgang til chatbotten ChatGPT på skolernes enheder og netværk.

Det skriver Chalkbeat.

»På grund af bekymringer om negative indvirkninger på elevernes læring og bekymringer vedrørende sikkerheden og nøjagtigheden af indhold, er adgangen til ChatGPT begrænset på New York City Public Schools' netværk og enheder,« lyder det fra talsperson Jenna Lyle i New York City Department of Education, der har godt en million elever indskrevet fordelt på flere end 1800 skoler.

»Selvom værktøjet muligvis kan give hurtige og nemme svar på spørgsmål, opbygger det ikke kritisk tænkning og problemløsningsevner, som er afgørende for akademisk og livslang succes,« fortsætter hun.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs også: Apple idømt 50 millioner kroner i bøde for manglende brugersamtykke til personlige reklamer

De enkelte skoler kan anmode om adgang til ChatGPT, hvis de har i sinde at undersøge teknologien bag chatbotten.

Det er ifølge Chalkbeat uklart, om eller hvor mange andre skoledistrikter, der forbyder ChatGPT, men beslutningen fra New York City kan meget vel få indflydelse på, hvordan andre distrikter agerer.

9 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
8
10. januar kl. 10:49

Mon ikke en eller anden entreprenant sjæl laver en gateway til ChatGPT med et andet domænenavn og IP-adresse? Skolesystemet kan så lukke for adgang til det, men så dukker der et nyt op 30 minutter senere.

Det nytter ikke noget -- skolerne skal i stedet blive bedre til at stille opgaver med indhold, der ikke nemt lader sig løse med eksisterende AI-værktøjer. Eller i det mindste prøve at sende deres opgave til ChatGPT (og andre lignende værktøjer) og sammenligne elevernes svar med svarene fra AI'erne.

9
12. januar kl. 00:47

Jeg kan sådan set godt forstå dit argument, men jeg synes det er lidt en falliterklæring.

Jeg underviser til dagligt og visse basale færdigheder skal simpelt øves ind, man kan desværre ikke skabe nye kreative pædagoiske veje for alle typer læring. Det har til alle tider været muligt at snyde, men det gør det ikke mere rigtigt.

I virkeligheden griber problemstillingen ind i noget langt dybere. Nemlig: Skal homo sapiens være slave af teknologi eller skal teknologi være homo sapiens slave? De fleste jeg møder orker ikke rigtigt at tage stilling til det spørgsmål.

Jeg synes klart vi kan og skal stille etiske og moralske krav til ny teknologi.

Hvis man omformulerer problemstillingen fra et spørgsmål om bots og gateways til: "En ny teknologi vil gøre det lettere for elever og studerende at snyde og sværere for undervisere at eksaminere. Synes du vi skal indføre den?" Bliver det nok nemmere at forholde sig til.

Udover det moralske og etiske er det også ud fra et økonomisk synspunkt uansvarligt bare at tørre opgaven, med at imødegå den sidst nye teknologiske katastrofe, af på skolerne. De har rigeligt at gøre med at få god uddannelse ud af de ressourcer de har.

7
7. januar kl. 22:02

Det er positivt at New York skoledistrikt tilsyneladende har opdaget at Chatbotten var ved at gøre eleverne overflødige. Der er jo ikke grund til at slide på en skole hvis en robot kan skrive opgaverne.

Det underlige er at det er noget man skal tale og tænke over. Når hele pointen med al slidsom uddannelse er at skærpe næste generations evner - og håbe på at de fra vores skuldre kan nå højere og længere - hvor mange splitsekunder tager det så at opdage at en chatbot, der ødelægger hele ideen med uddannelse, er en dum ide?

Nogle gange er det vanskelligt at se på hvilken side af positiv/negativ linien en teknologi lander. Det er da ikke svært her?

4
7. januar kl. 13:04

Det er jo genialt: i fremtiden må eleverne gå til examen med en blyant og blankt papir.

6
7. januar kl. 17:24

Tjaa, sådan var det dengang gik i gymnasiet.

Jeg havde indkøbt (500 kr) en Sinclair lommeregner, som havde alle fire regningsarter (plus, minus, gange og division). Jeg måtte selv lodde byggesættet sammen, men jeg måtte IKKE bruge den til eksamen. Jeg måtte naturligvis ty til regnestokken og logaritemetabellerene for at bestå mat/fys-studentereksamen.

Men det er da lykkedes mig at blive civilingeniør og -økonom siden hen. Min datter er sidenhen blevet postdoc. på DTU Fysik og med adgang til en hel del andre hjælpemidler end blyant og papir.

Og sådan er der så meget ...

Men jeg er enig i, at den basale forståelse af matematik er vigtig. Og ikke bare at taste en opgave ind i en elektronisk maskine.

5
7. januar kl. 16:47

Det ville være lettere og mere retfærdigt hvis eleverne kunne generere stilen på 1 minut og gå hjem. 12-taller til alle...

1
6. januar kl. 11:06

Kan eleverne ikke bare bruge botten via 4G eller 5G ?

2
6. januar kl. 13:14

Kan eleverne ikke bare bruge botten via 4G eller 5G ?

De skal være glade, hvis de kan få 3G dækning, på skolen.

3
6. januar kl. 17:10

De skal være glade, hvis de kan få 3G dækning, på skolen.

Er det sådan det er i NewYork eller har skolerne jammere ?