USA's største mobiloperatør vil forsøge sig med sponsorerede data

USA’s største mobiloperatør, Verizon, går i gang med at teste sponsorerede data, hvor virksomheder kan betale teleudbyderen for at levere deres indhold, uden det tæller med i mobilkundernes dataforbrug.

De amerikanske netneutralitetsregler er tilsyneladende ingen hindring for, at flere mobiloperatører kaster sig ud i nye kreative produkter, der strider mod ånden i et frit internet. USA’s største mobiloperatør, Verizon, vil således snart tilbyde sin kunder såkaldt ‘sponsoreret data’.

Det skriver Ars Technica.

Verizon går allerede nu i gang med at teste det nye produkt i samarbejde med udvalgte partnere, som vil kunne betale operatøren for ikke at tælle data, der knytter sig til virksomhedens indhold, med i Verizon-kunders dataforbrug.

Mobiloperatøren, der i Nordamerika har omkring 140 millioner kunder, planlægger at rulle løsningen endeligt ud i starten af 2016.

Læs også: USA’s tredjestørste mobilselskab tilbyder ‘datafri’ film-streaming fra udvalgte tjenester

En anden stor amerikansk teleoperatør, T-mobile, lancerede ligeledes for en måned siden produktet ‘Binge-On’, som friholder data fra specifikke indholdsleverandører som Netflix og HBO, fra at tælle kundernes dataforbrug.

Samtidig fortæller Verizons vicedirektør Marni Walden ganske ukarakteristisk for store amerikanske teleudbydere helt åbenhjertigt til mediet Re/Code om, hvad operatøren er i stand til på netværket.

»Med de egenskaber, vi har opbygget, er det muligt for os at adskille enhver byte, der bliver båret over vores netværk, og have det hele eller dele af dataene sponsoreret.«

Sponsoreret data - eller ‘zero rating’, som det også kaldes - er en kontroversiel størrelse for netnetutralitetsfortalere, da det forklæder sig som en klar fordel for kunderne, men forbryder sig mod de grundlæggende principper om ikke at forskelsbehandle data.

Desuden forvrider det konkurrencen for indhold på nettet, når store firmaer vil være i stand til at betale sig til at nå ud til kunderne, mens nye spillere med færre resourcer får sværere ved at få fodfæste på markedet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Dave Pencroof

Bibob har også en sådan ordning og det er godt at vide en lille smule om hvad der foregår på egen tlf desværre ser det ud til kun at kunne stoppes ved at stoppe baggrundsdata og så forsvinder hele ideen ved smartphones det er ikke i orden at fjæsbog og sikkert også andre tilsyneladende må stikke følere ud i alle tlf med eller uden fjæsbog apps installeret

  • 0
  • 0
#2 Dave Pencroof

følere i ALLE smartphones med data access uden undtagelse jeg er ikke fjæsbog bruger eller på noget socialt medie af nogen art men de ved hvem jeg er om jeg kan lide det eller ej jeg læste i en eller anden sammenhæng at selv mennesker der aldrig har været på fjæsbog er oprettet som shadowbrugere der står lidt i følgende link http://www.groovypost.com/news/facebook-shadow-accounts-non-users/

  • 0
  • 1
#3 Emil Stahl

Vi har det allerede i danmark CBB giver fri facebook, der ikke tæller med i ens dataforbrug

Bibob har også en sådan ordning

Nej, det har de ikke. Bibob og CBB bruger bare samme de samme systemer. Derfor er data på din forbrugsoversigt opgjort som “Data” og “Data Facebook”, da Facebook data helt korrekt er gratis hos CBB.

Til de nysgerrige; de opdeler efter Facebooks IP-adresser.

Kilder: Tweet 1 og Tweet 2

det er godt at vide en lille smule om hvad der foregår på egen tlf desværre ser det ud til kun at kunne stoppes ved at stoppe baggrundsdata og så forsvinder hele ideen ved smartphones det er ikke i orden at fjæsbog og sikkert også andre tilsyneladende må stikke følere ud i alle tlf med eller uden fjæsbog apps installeret

Hvad har det med denne sag at gøre – Facebook snager hverken mere eller mindre fordi teleselskabet giver gratis Facebook data?

  • 1
  • 0
#4 Emil Stahl

Og CBB har opkøbt bibob

Jeg må rette på dig igen, du har fået fat på en meget gammel artikel. Både Bibob og CBB er en del af Telenor A/S – de samme medarbejderne arbejder i begge brands. Jeg kan heller ikke se hvor relevant det er, når vi har fået slået på plads at de deler systemer, men ikke har samme tilbud eller features.

  • 1
  • 0
#7 Emil Stahl

Jeg gider næsten ikke bruge mere af min lørdag på det her. :)

Som jeg skrev tidligere…: “Jeg må rette på dig igen, du har fået fat på en meget gammel artikel. “ – den er fra 2009.

Hvis du tjekker Telenor.dk, Bibob.dk og CBB.dk kan du se at alle tre har samme adresse og CVR-nummer: Telenor A/S Frederikskaj 8 1780 København CVR: 19433692

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere