Unity opgraderer grafikmusklerne og tilbyder helt ny rendering pipeline

19. januar 2018 kl. 14:084
Unity opgraderer grafikmusklerne og tilbyder helt ny rendering pipeline
Illustration: Unity.
Den udbredte spilmotor Unity har genopbygget deres renderings pipeline fra bunden og giver nu koderne mere kontrol med den.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Den næste udgave af den populære spilmotor Unity byder på en række tiltag, der giver udviklerne endnu mere kontrol over, hvordan motoren håndterer grafik.

Udviklerne bag Unity har nemlig genopbygget deres rendering pipeline fra bunden. Motorens pipeline, der fortolker overflader, farver og skygger i 3D til grafikkortet, har tidligere været generisk og svær at konfigurere, men udviklerne af Unity gør den nu fuld programmerbar i C#.

»Med programmerbare render pipelines leverer vi ikke længere en monolitisk rendering pipeline, som forsøger at gøre alt for alle. Vores nye API åbner op for Unitys renderings interface og giver mere fleksibilitet og kontrol gennem C# kode,« skriver Tim Cooper, programmør hos Unity, i en blog.

Grafiske gaver til udviklere

Den nye pipeline kommer med to standardkonfigurationer og kan downloades allerede nu i den nyeste Unity beta. Den ene konfiguration er designet til at målrette spil mod high-performance, specialiseret hardware som ses på konsoller og computere, mens den anden skyder med spredehagl og er optimeret til brug på de mange forskellige smartphone grafikkort.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ud over den nye pipeline har Unity, der startede som en dansk opfindelse lanceret i 2005, pakket flere grafiske gaver i den nye version. De lancerer en ny version af deres post-processing stack, der finpudser detaljer ved grafikken efter renderingen, så den ligeledes bliver mere programmerbar og med flere færdiglavede effekter klar til brug.

Der kommer også et nyt shader program, som gør det muligt at visualisere shader-kodning, og viser ændringer i realtid.

Hele den grafiske pakke er akkompagneret af en imponerende tech-demo, der viser hvad de nye features er i stand til. Den nyeste Unity Beta kan hentes gratis til personligt brug her.

4 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
23. januar 2018 kl. 07:08

Unity kan sagtens konkurrere med Unreal. Både Unity og Unreal er 2 gode engines. Selv har jeg valgt Unity pga. C#.

3
22. januar 2018 kl. 14:37

Det hedder selvfølgelig spredehagl, ups!

2
22. januar 2018 kl. 11:54

med fx Unreal?

1
22. januar 2018 kl. 11:18

:D