Unity og open source-software gør overbevisende filmmagi muligt på danske budgetter

Illustration: Thomas Borch
Open source-programmer og Unity lader danske filmmagere skabe overbevisende magiske verdener på brøkdele af et Hollywood-budget.

Peter Frødin iført rødt piccolokostume, store flagrende kaninører og matchende fortænder gemmer sig i frygt bag en bunke træstammer. Han er omringet af grøn skærm, men kigger frygtsomt efter en stor bamse, der bukker sig og kigger direkte ind i den grønne baggrund. Kirsten Skytte sætter scenen på pause.

»Her kigger han ind ad nøglehullet til sommerhuset,« forklarer hun.

Skytte er en af de to instruktører på ’Kaptajn Bimse’ og er i gang med at vise, hvordan hun klipper en dansk spillefilm, hvor alt andet end skuespillerne, et par rekvisitter og nogle dukker er skabt på computeren.

Stort set hele filmen skabes i software, der er gratis til personlig brug, eller fuldstændigt open source.

Hele 'Kaptajn Bimse' er optaget i 4K, hvor de 'levende' skuespillere har spillet foran en 360 graders rund greenscreen. Illustration: Thomas Borch

Hun trykker play, og kort efter ser vi bamsens øje gennem et nøglehul. Selve sommerhuset bygges i open source-3D-programmet Blender og placeres i en magisk skov i Unity.

Videoredigeringsprogrammet, som Skytte klipper både tidlige scener og den færdige film i, er det gratis Da Vinci Resolve.

»Det ville ikke være muligt at lave den her film uden open source-værktøjer og Unity,« siger Thomas Borch, filmens anden instruktør.

Filmmagi på et budget

Instruktørparrets vision har fra dag et været at genskabe Bjarne Reuters magiske univers fra bogen af samme navn på det store lærred, men de ville ikke gå på kompromis med realismen. De besluttede sig derfor at filme skuespillerne, som man gør med en traditionel film, og senere placere dem i en magisk verden.

En proces, der før i tiden var forbeholdt Hollywood-film med kæmpe budgetter og kæmpe teknikhold. Altså ikke noget, man ville se i Danmark.

Øverst ses et billede fra de 'rå' filmoptagelser og nederst et færdigt billede, efter scenen er bygget og klippet sammen. Illustration: Thomas Borch

»Unity og open source-programmer gør det muligt for os at lave amerikanske produktioner på danske budgetter,« siger Thomas Borch.

Hele filmen er skudt i 4K-kvalitet foran 360 graders greenscreen. Det gav Borch, som selv har ført kameraet på mange af filmens scener, mulighed for både at filme håndholdt og at bevæge kameraet frit, akkurat som hvis filmens verden ikke var skabt på en computer.

Skuddene bliver så klippet sammen af Skytte, mens holdets digitale troldmænd går i gang med at bygge filmens magiske verden.

En konceptdesigner tegner f.eks. filmens magiske skov i Photoshop, inden 3D-modelløren går i gang med at modellere lysende svampe og himler i alle regnbuens farver i Blender 3D.

Alle elementerne går videre til Unity Environment Artists, der så bygger alle scenerne i Unity og kan placere og flytte træer, svampe og hele bygninger og se resultatet i realtid.

Kirsten Skytte er instruktør og filmklipper på Kaptajn Bimse. Illustration: Thomas Borch

»Med en traditionel animations-pipeline er vi vænnet til at vente 20 minutter på, at en serverfarm renderer bare et enkelt billede. I Unity tager det samme billede ét sekund,« siger Borch, der bl.a. har instrueret animationsfilmen 'Disco Ormene'.

Det gør det muligt for ham og Skytte at give feedback til de digitale artister med det samme og sparer tid og penge på den tunge rendering.

Unity gør det også muligt at flytte kameraet rundt i scenen, så instruktørerne kan få præcis den vinkel, de vil have. En 2D-rendering af scenen gives så videre til filmens compositer, der skal smelte den digitale verden sammen med den filmede.

Thomas Borch er instruktør og fotograf på 'Kaptajn Bimse'. Illustration: Thomas Borch

Det foregår i gratisprogrammet Fusion 9, og de færdige billeder leveres tilbage til Kirsten Skytte, som så klipper de færdige scener sammen til en spillefilm.

Skuespillere kan bare klippes ind senere

»Vi har skulle tænke vores pipeline helt anderledes, end hvis det var en Maya pipeline (traditionelt 3D-animationsværktøj red.),« fortæller Thomas Borch.

Og det kommer også med sine ulemper. Når 3D-verdenen skal smeltes sammen med skuespilsklippene, har der f.eks. været problemer med at få de rigtige alfa-kanaler ud af Unity, så skuespillerne kunne blive klippet rigtigt ind.

Og så har det været en kommunikationsudfordring, når en færdig scene først kan ses, månedsvis efter de er blevet filmet.

»Man bliver nødt til at vide, hvad man vil have, og planlægge det hele mere, end hvis man lavede en realfilm,« fortæller Kirsten Skytte.

Her kommer begge instuktørers baggrund indenfor animation, hvor film ofte planlægges og koordineres grundigt, inden et eneste 3D-billede skabes, dem til gode.

Det kommer selvfølgelig også med sine fordele, at hele filmen kan filmes det samme sted og uden at tage højde for vind og vejr. For eksempel da filmens hovedrolleindehaver pludselig blev syg midt i filmningen.

»Vi filmede scenen uden hende og satte et stort fedt kryds, der ALDRIG måtte røres, der hvor kameraet stod. Da hun blev rask et par uger senere, filmede vi hende bare alene og keyede hende ind i scenen bagefter,« fortæller Thomas Borch.

Han er meget taknemmelig for open source-programmerne, der har gjort hans film muligt. Så selvom han ikke kan gøre filmen tilgængelig som open source, turnerer han rundt blandt filmskoler og industriarrangementer og deler ud af sine erfaringer og pipeline.

»Vi prøver at give så meget tilbage som muligt, og det er indtil videre at dele vores erfaringer om det, der virker, og der, hvor vi slår os,« siger han.

Unity selv er også meget interesseret i filmens udvikling, og produktionsholdet har tæt kontakt til Unitys cinema-afdeling i Californien. Erfaringerne kan derfor muligvis komme fremtidige filmskabere, der arbejder i Unity, til gode.

’Kaptajn Bimse’ får biografpremiere i Danmark i efterårsferien.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder

Call to action

Peter Frødin iført rødt piccolokostume, store flagrende kaninører og matchende fortænder gemmer sig i frygt bag en bunke træstammer. Han er omringet af grøn skærm, men kigger frygtsomt efter en stor bamse, der bukker sig og kigger direkte ind i den grønne baggrund. Kirsten Skytte sætter scenen på pause. »Her
kigger han ind ad nøglehullet til sommerhuset,« forklarer hun. Skytte er en af de to instruktører på ’Kaptajn Bimse’ og er i gang med at vise, hvordan hun klipper en dansk spillefilm, hvor alt andet end skuespillerne, et par rekvisitter og nogle dukker er skabt på computeren. Stort set hele filmen skabes i software, der er gratis til personlig brug, eller fuldstændigt open source. ...