Unity kæmper for at bevare gamle browserspil

14. oktober 2015 kl. 14:243
En lang række webspil baseret på spilteknologien Unity er i fare for at blive uspillelige i takt med at webbrowsere dropper understøttelsen af plugins.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Både Microsoft, Google og Mozilla har meldt ud, at de ikke fremover vil understøtte de såkaldte NPAPI-plugins i deres browsere. Det betyder blandt andet, at det fremover ikke vil være muligt at benytte Unity Web Player, der har dannet base for en lang række browserspil udviklet med spilteknologien Unity.

»Unity har en dyb forståelse for vigtigheden og den historiske relevans af spil baseret på Web Player. At sørge for at dette bagkatalog af spil forbliver spilbare er noget, der ligger os meget på sinde. Vi har dannet en arbejdsgruppe, som undersøger alternative tekniske løsninger, og vi vil holde vores brugere opdateret om dette arbejde,« skriver Jonas Echterhoff i et blogindlæg på Unitys webside.

I første omgang er den eneste løsning for spillere, der måtte ønske at blive ved med at spille spil baseret på Unity Web Player, at holde fast i en version af deres webbrowser, som har understøttelse for NPAPI-plugins.

Unity Web Player udfases helt i 2016

Som følge af den fremadrettede manglende browserunderstøttelse for Web Player fremover, har Unity meldt ud, at de helt vil udfase Web Player-funktionaliteten i fremtidige versioner af Unity.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når Unity 5.4 lanceres til marts 2016 vil det ikke længere være muligt for udviklere at eksportere til Web Player. I stedet skal udviklerne benytte Unitys eksportmulighed til WebGL, der er en standard API understøttet direkte i browseren, der gør det muligt at afvikle indholdet uden brug af plugins.

»Det er imidlertid vigtigt at forstå, at WebGL er en anden platform end Web Player, og den ikke matcher Web Player på hverken features eller ydelse. Vi arbejder tæt sammen med browser-udviklerne på at gøre denne forskel så lille som mulig. Men der er en række begrænsninger, som er defineret af platformen, såsom restriktioner på hvilke netværksprotokoller, du kan bruge, hvilket skyldes hensyn til sikkerhed,« skriver Unity på deres blog.

Unity skriver endvidere, at det også fremover vil være muligt at downloade version 5.3 af Web Player til brug for afvikling af eksisterende indhold. Men at de ikke vil vedligeholde Web Player, og de derfor vil gøre slutbrugere opmærksom på, at den manglende opdatering kan resultere i sikkerhedsrisiko.

3 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
16. oktober 2015 kl. 13:03

Unity kan sagtens bygge ægte desktop applikationer (spil). Og der har været Flash understøttelse, men det blev fjernet igen ifbm. at Adobe spillede med musklerne og begyndte at kræve afgifter og udbytte (sådan cirka).

2
14. oktober 2015 kl. 19:15

Man kunne endda forestille sig at det projekt vil få hjælp af udviklere til Silverlight-og Flash-applikationer. Så de i stedet kan køre som en slags desktop-applikationer.

1
14. oktober 2015 kl. 15:36

Mon ikke Unity drengene kan release en "tynd skal" af en browser, der nærmest ikke kan andet end at køre netop deres plugin? Det må være overkommeligt.