Unge iværksættere vil gøre det let for alle at lave deres egen chatbot

Illustration: Banduri.ai
Fire unge nordmænd udvikler platformen Banduro, som skal gøre det muligt for alle at lave deres egen chatbot – selv dem, der ikke er specielt teknisk anlagt.

Det skal være muligt for alle at oprette en chatbot til deres virksomhed. Det er ambitionen for holdet af iværksættere bag virksomheden Law Tech Factory, som udvikler platformen Banduro.

Chatbots fungerer som et ekstra lag af kundeservice, som giver kunder mulighed for straks at få svar på de mest almindelige spørgsmål, som virksomheden modtager.

Typisk har chatbots, eller digitale assistenter, været forbeholdt større virksomheder, som har ressourcerne til at arbejde med den relativt komplekse sprogteknologi og maskinlæring, der driver chatbots. Det vil Banduro lave om på.

»Platformen er langt enklere end noget andet vi har set,”« siger Henrik Limseth, en af de to iværksættere som har grundlagt Law Tech Factory.

Kan bruges af alle

Som navnet antyder er Law Tech Factory fokuseret på retsområdet, og platformen har også et specielt fokus på juridisk sprog. Men Limseth mener, at rammerne for platformen er så brede, at den kan bruges af alle.

Mediværksætter Lars Røed mener, at man skal kunne oprette en chatbot, lægge den på sin hjemmeside og analysere brugen af den uden at kunne programmere eller være specielt teknisk anlagt.

»Jeg tror det er let at forstå, hvordan programmet fungerer. Alle kunderne får lov til at teste det gratis, og hvis de ikke kan lide det, skal de ikke betale noget,« fortæller Røed.

Hvordan gør man?

For at komme i gang med en chatbot, skal man først vide, hvad den skal kunne svare på. For eksempel har mange virksomheder deres egen FAQ – ofte stillede spørgsmål – på deres hjemmeside.

»Så skal man egentlig bare indlæse alle svarene, og skrive en del variationer på de spørgsmål, som kan lede til svarene ind. Og så har du en funktionel chatbot oppe at køre allerede,« forklarer Limseth.

For at lære den digitale assistent at forstå spørgsmålene, uden at de bliver stillet på en helt bestemt måde, har holdet lavet en algoritme, som gennemgår store mængder tekst. For hvert ord, algoritmen støder på, noterer den sig ordets kontekst.

Det gør, at den danner sig en forståelse af enkelte ord baseret på, hvilke andre ord ordet optræder med. Det giver programmet mulighed for at forstå spørgsmål, det ikke har set før.

Backenden er skrevet i Python, og lavet som Django-applikation. Det gør, at den ifølge udviklerne er meget tilpasningsdygtig og let at udvide og vedligeholde. Frontenden er skrevet i frameworket Vue.js, og hele platformen drives på Google Cloud, som tilbyder næsten ubegrænset skalering.

Vejen frem

Virksomheden har også andre projekter i gang, men Røed fortæller, at arbejdet på Banduri ikke er overstået, selv om produktet er lanceret.

»I første omgang vil vi gerne se, hvilke områder platformen tilfører mest værdi til – jura, HR, kundeservice og lignende – og arbejde videre for den bedst mulige brugeroplevelse på disse områder. Det er utroligt spændende at se, hvordan kunderne bruger platformen, og hvilke ønsker de har for videre udvikling.«

Denne artikel er fra digi.no

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017