Ungdomsuddannelse betaler overpris til Statens IT: Må ikke vælge en billigere leverandør

26. august kl. 05:0022
Ungdomsuddannelse betaler overpris til Statens IT: Må ikke vælge en billigere leverandør
Illustration: Statens It.
Det er umuligt for uddannelsesinstitutionen FGU Hovedstaden at fravælge Statens IT som leverandør. Ungdomsuddannelsen kan ellers spare over en million kroner i it-drift, men skiftet bliver blokeret af Økonomistyrelsen.

1,3 millioner kroner kan FGU Hovedstaden spare hvert år ved at droppe Statens IT som leverandør.

Men de fem skoler i hovedstaden er tvunget til at bruge Statens IT, selvom den statslige it-leverandør både er dyrere og ikke kan levere de ydelser, som FGU Hovedstaden efterspørger.

Økonomistyrelsen har i en afgørelse pure afvist FGU Hovedstadens ansøgning om at udskifte Statens IT med et andet it-fællesskab.

»Det er både dyrt og utilstrækkeligt det, vi får fra Statens IT. Jeg tænkte oprindeligt, at det var fint, at vi blev lagt under Statens IT. Det vigtigste for mig var og er, at være en del af nogle fælles enheder, så vi ikke selv skulle sidde med hvert vores it-setup, men den nuværende situation er uholdbar,« siger Lone Hansen, der er rektor for FGU Hovedstaden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

FGU er en forberedende grunduddannelse til unge under 25, der blev oprettet i 2019. Her blev det samtidig bestemt, at Statens IT skulle stå for driften af de 27 FGU-institutioner i hele landet.

Lone Hansen har foretaget en beregning, der viser, at FGU Hovedstaden kan spare 1,3 millioner kroner om året ved at skrotte kontrakten med Staten IT og i stedet gøre brug af et af de it-fællesskaber, der gennem de sidste 10 år er udviklet i uddannelsessektoren.

Prisen for at FGU Hovedstaden kan være kunde hos Statens IT lyder nemlig på 3.093.000 kroner om året. Uddannelsesinstitutionen mener dog at kunne nøjes med en udgift på 1.728.000, hvis man i stedet blev kunde hos it-fællesskabet It-center Nord, der i dag har en række gymnasier og erhvervsskoler som kunder.

Læs også: Problemramt KMD-system har udbetalt 110 millioner forkert til danske virksomheder

FGU Hovedstaden skrev derfor til Økonomistyrelsen i februar for at blive fritaget fra at bruge Statens IT som leverandør.

Ifølge en oversigt over sagen, som Version2 har fået adgang til, fik det Statens IT’s direktør, Michael Ørnø, til at indkalde Lone Hansen til et møde. Her lykkedes det dog ikke Michael Ørnø at overbevise Lone Hansen om at blive som kunde. FGU fastholdt nemlig sin ansøgning om at skifte it-leverandør.

»Overpris for noget der ikke fungerer«

23. maj kom Økonomistyrelsen med sin afgørelse. Her lyder det, at FGU Hovedstaden ikke kan blive fritaget fra at benytte sig af Statens IT.

»Økonomistyrelsen har på baggrund af ovenstående navnlig lagt vægt på, at FGU Hovedstadens anmodning hovedsageligt beror sig på et ønske om en lavere pris, hvilket ikke vurderes at udgøre helt særlige forhold, jf. bekendtgørelsens § 2, og dermed kan begrunde en fravigelse af udgangspunktet om at anvende SIT’s (Statens IT, red.) drifts-løsning,« lyder det i afgørelsen fra Økonomistyrelsen.

Der er nemlig kun tre grunde til, at FGU kan blive fritaget fra at bruge Statens IT ifølge den bekendtgørelsen, som Økonomistyrelsen henviser til: 

Statens IT skal misligholde kontrakten, man skal have et særligt omfattende opgave behov som Statens IT ikke kan levere, eller hvis man har særligt it-udstyr, som Statens IT ikke kan overtage driften af. 

FGU Hovedstaden er dermed fortsat tvunget til at være kunde hos Statens IT, selvom det betyder en million kroner i ekstra udgifter til uddannelsesinstitutionen.

»Det kan godt være en besparelse på én million kroner ikke lyder af meget, men det er altså to lærere, jeg kan ansætte for de penge. Jeg har fyret fem gange (siden FGU blev oprettet i 2017, red.), jeg kan godt bruge de to lærere ude i klasselokalerne i stedet for at betale en overpris for noget, der ikke fungerer,« siger Lone Hansen.

Læs også: På ét år er statens udgifter til it-konsulenter vokset med mere end en kvart milliard kroner

Opsagde kontrakt med 14 dages varsel

Aftalen med Statens IT blev ifølge Lone Hansen yderligere forringet, da Statens IT den 1. august valgte at opsige en aftale med alle FGU-skoler i landet om at levere og servicere elevernes PC’er.

Statens IT meddelte samtidig, at aftalen ville blive opsagt 14 dage senere. Dermed havde FGU-skolerne to uger til selv at overtage driften med elevernes computere.

I stedet fik skolerne mulighed for at købe elevernes PC’er og har siden selv haft ansvaret for at servicere elevernes computere.

»Vi har konstateret, at vores omkostninger til håndtering langt overstiger forventningen, så derfor ville vi være nødsaget til at hæve prisen betragteligt, hvis servicen skulle fortsætte, da vi er forpligtet til at afregne de omkostninger en service har,« skriver Statens IT i mail, der er sendt til alle FGU-skolerne i hele landet.

Det betyder, at FGU hovedstaden har overtaget ansvaret for at indkøbe og administrere elevernes PC’er.

»Vi har forsøgt at ansætte en it-koordinator, der kunne håndtere service og administrationen af de her computere, men det kan simpelthen ikke lade sig gøre at finde nogen, som vi har råd til at betale. I stedet har vi måtte bruge forskellige konsulentkonstruktioner,« siger Lone Hansen.

»Det paradoksale er, at jeg kan købe den ydelse langt billigere hos It-center Nord, så hvorfor kan vi ikke få lov til at vælge dem i stedet.«

Hvorfor er det nødvendigt, at FGU Hovedstaden stiller computere til rådighed? Det er ikke en praksis man har på andre uddannelsesområder?

»En del af vores elever kommer fra ressourcesvage familier, og de har ikke en PC, de kan tage med hjemmefra. Det er en forudsætning, at vi stiller PC'er til rådighed, hvis eleverne skal bruge computere i undervisningen,« forklarer Lone Hansen.

Kan der ikke være andre grunde til, at I ikke bare kan vælge en tilfældig it-leverandør udover prisen? Med Statens IT sikrer man sig vel også et minimum af kvalitet og it-sikkerhed?

»Jo, det kan jeg sagtens følge, men det kan jeg også få hos et andet it-fællesskab. De leverer allerede it-løsninger til gymnasier og erhvervsuddannelser af høj kvalitet og efter alle sikkerhedsmæssige regler. I stedet for har jeg nu selv fået overdraget ansvaret for elevernes PC'er, og så er sikkerhedsrisikoen da endnu større,« konstaterer Lone Hansen.

Generel utilfredshed

Lone Hansen er udover at være rektor på FGU Hovedstaden også næstformand i FGU’s rektorkollegium. Hun forklarer, at utilfredsheden med Statens IT er udbredt hos de andre FGU’er. 

Der er 27 FGU institutioner med i alt 85 skoler fordelt over det meste af landet. Mange af de skoler vil ifølge Lone Hansen gerne ud af kontrakten med Statens IT.

»Der er forskellige behov på de enkelte skoler, og nogle er tilfredse med Statens IT, men flertallet vil gerne have muligheden for at komme ud af aftalen med Statens IT,« forklarer næstformanden.

Selvom FGU Hovedstaden har fået afslag på sagen fra Økonomistyrelsen, så har Lone Hansen ikke tænkt sig at lade sagen ligge her.

»Jeg er i gang med at rejse sagen for Børne- og Undervisningsministeriet. Jeg er absolut klar til at gå videre med det her. I sidste ende må det være op til politikerne at få lavet reglerne om, så vi ikke er tvunget til at bruge Statens IT,« siger Lone Hansen.

Version2 ville gerne have forholdt Statens IT kritikken, men organisationen oplyser gennem sin pressemedarbejder, at Statens IT ikke udtaler sig om enkelte kundeforhold.

Derfor vil Statens IT ikke stille op til interview eller svare på spørgsmål om sagen.

Læs også: Digitaliseringsstyrelsen: NSIS skaber tillid til dine digitale identiteter

22 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
21
5. september kl. 11:32

Faktuelt holder denne artikel sig ikke til virkeligheden, og om det er journalisten der har pyntet lidt, eller om det Lone Hansens opfattelse, må absolut stå for egen regning.

22
5. september kl. 12:38

Det var da en meget lidt oplysende kommentar... lidt argumenter ville have pyntet, ellers kommer det bare til at lyde som en kommentar fra en, som selv har et eller andet i klemme.

18
30. august kl. 08:10

1.7 Millioner ? Så skal det så vidt jeg husker i udbud, og hvis man ikke allerede har evnen til at køre udbud, så skal man enten betale sig fra det og/eller opbygge evnen selv.

Og så er de 1.3 millioner i besparelser vist pist væk.

// Jesper

15
28. august kl. 22:29

Det var dog en yderst ensidig artikel. Ja nærmest en pressemeddelelse fra den ene side i sagen. Det er Ekstra Bladet niveau det her.

13
28. august kl. 17:17

Tvunget topstyring giver igen og igen dårlige resultater. Monopoler fremmer både inkompetence og korruption, mens valgfrihed/konkurrence fremmer innovation og produktivitet.

Sovjetunionen og mange andre ultrasocialistiske samfund har tydeligt demonstreret at det forholder sig sådan når man sammenligner med udviklingen i samfund med mere valgfrihed/konkurrence.

I et system med valgfrihed/konkurrence løftes niveauet løbende af at de mest innovative og produktive får tilført flere ressourcer (af køberne) mens de inkompetente og uproduktive får færre ressourcer tilført.

14
28. august kl. 21:55

I et system med valgfrihed/konkurrence løftes niveauet løbende af at de mest innovative og produktive får tilført flere ressourcer (af køberne) mens de inkompetente og uproduktive får færre ressourcer tilført. > I et system med valgfrihed/konkurrence løftes niveauet løbende af at de mest innovative og produktive får tilført flere ressourcer (af køberne) mens de inkompetente og uproduktive får færre ressourcer tilført.

Hvor er det egentlig, at Epic blev opfundet? Sundhedssektoren i USA er kendt for at være noget af det dyreste i forhold til, hvad man får ud af pengene.

20
30. august kl. 18:21

Sundhedssektoren i USA er kendt for at være noget af det dyreste i forhold til, hvad man får ud af pengene.

Jeg fornemmer, at du mener der er intern konkurrence i det amerikanske sundhedsystem om hvad der er de bedste sundhedsløsninger?

Hvis det var tilfældet forstår jeg ikke at institutioner som FDA og CDC på føderalt niveau kan stille sundhedskrav der gælder overalt i USA. Kan du forklare det?

Du kan se flere argumenter i mine fire svar til kommentaren på https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid06bMs9AthBUy8eqkF9iYj5YyBv97P7v9YD5gf4zhdUVaGv6TfTmqiehUNLYHrQmB1l&id=100073754183687&comment_id=162413729560432 der drejer sig om præcist samme emne.

Ham der skrev kommentaren på min Facebookside svarede aldrig på mine spørgsmål. Måske indså han at det var en fuldstændig forkert opfattelse han havde af det i virkeligheden på mange måder topstyrede amerikanske sundhedssystem.

11
26. august kl. 17:45

Kunne I ikke bestille den minimale ydelse ved dem og så entrere med nogle andre? Så længe der ikke er pindet ud hvad præcis man skal bestille ved Statens IT. Jeg kunne ikke finde den bekendtgørelse artiklen omtaler.

17
29. august kl. 07:15

Så længe der ikke er pindet ud hvad præcis man skal bestille ved Statens IT. Jeg kunne ikke finde den bekendtgørelse artiklen omtaler.

De skal benytte Statens IT til den basale it ifølge denne bekendtgørelse: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/191

Som jeg læser det, kan de kun få lov til at benytte andet end Statens IT hvis de ikke kan få det, de har brug for ved Statens IT

7
26. august kl. 11:11

De kæmpestore fællesstatslige løsninger viser sig efterhånden at koste mere og give mindre. Både SIT og nu Facility Management er noget dyrere og betydeligt lavere i kvalitet og fleksibilitet end de individuelle aftaler vi havde før, for slet ikke at tale om at det tager årevis at nå noget der bare ligner stabilitet. SIT blev solgt til os som en samlet it-support løsning og nu kræver næsten en hel medarbejder for bare at holde dem i ørerne så de gør det de selv har lovet, hvilket der selvfølgelig ikke er råd til pga. prisstigningen. Det er skandaløst, men desværre alt for overset - selvom det imo ikke burde være nødvendigt med en offentlig piskning for at få ministeriernes opmærksomhed.

12
27. august kl. 07:22

De kæmpestore fællesstatslige løsninger viser sig efterhånden at koste mere og give mindre

Det er ellers den modsatrettede trend og holdning der eksisterer både i politik og samfundet generelt. Når noget går skævt for en kommune/region, så hyler alle op om at det skal gøres i statsligt regi.

19
30. august kl. 11:15

Det gør ikke ligefrem situationen bedre for os, der rent faktisk er i statsligt regi og skal leve med løsningerne. Det fungerer sikkert supergodt for ministerierne, hvor alle går i samme jakkesæt og bruger de samme tre programmer til at lave deres arbejde i, men hvis man er en institution som skal levere topkvalitet for relativt få penge, skal man innovere og det er de fællesstatslige cookie-cuttersystemer overhovedet ikke gearet til. Alene det at nogle af de ansatte har en Mac (som i øvrigt er standard for kreative fag) står SIT fuldstændigt af på. Jeg forstår godt at det i teorien giver mening at samle løsningerne og jeg er sådan set også fortaler for det - HVIS leverandørerne så rent faktisk kan opfylde de behov, der er. Det kan de oftest bare ikke og alle bliver fattigere heraf.

8
26. august kl. 11:42

Når man har monopol, er der ikke nogen grund til at levere en bedre service til en relevant pris.

9
26. august kl. 15:19

Når man har monopol, er der ikke nogen grund til

Men måske alligevel, hvis man stadig vil have monopol eller lignende i morgen.

10
26. august kl. 17:27

Når det er lovbestemt, er det ikke et monopol der sådan lige bliver brudt...

2
26. august kl. 07:26

Så er vi tilbage i KMD og Datacentralen problematikken - og i øvrigt at man altid kan finde noget billgere men er det fornuftigt på den lange bane.

Det er i øvrigt lignende med SKI - der er man også bundet til det som SKI lander af aftaler.

Det ville jo være rart at vide om det billigere alternativ er hostet / ejet / driftet fra EU eller vi ville høre om den næste lHelsingør sag".

5
26. august kl. 10:43

Den gang SIT blev grundlagt, blev det i sidste øjeblik valgt, at fjerne projekt rådgivning og overvågning af projekt status fra SIT. Det valg var vi mange der så som en beslutning om at bygge SIT, som noget der lige som Kommune Data og Data Centralen, kunne sælges...

4
26. august kl. 08:17

Godt set, dette må være det først spadestik til at Statens-IT bliver solgt. Der går nok 5-8 år før det sker.

3
26. august kl. 07:58

"Det ville jo være rart at vide om det billigere alternativ er hostet / ejet / driftet fra EU eller vi ville høre om den næste lHelsingør sag"."

Ja - Netop derfor ville det være rart, hvis Statens IT ville reklamere lidt for, hvad det er, man får for pengene, i stedet for arrogant at klappe helt i. For der kan bestemt være gode grunde til, at billigst ikke nødvendigvis er bedst. Rigtigt gode grunde i disse tider.

Slå dog lidt på tromme for, hvad det er, I leverer bedre: Transparens? Kvalitet af hardware? Kvalitet af software? Kvalitet af support?

Jeg er positiv overfor sådanne fælles løsninger, men det skal være omgivet af transparens - ellers begynder det let at lugte lidt...

1
26. august kl. 06:34

"Version2 ville gerne have forholdt Statens IT kritikken, men organisationen oplyser gennem sin pressemedarbejder, at Statens IT ikke udtaler sig om enkelte kundeforhold."

At give en forklaring på, hvorfor det er uforholdsmæssigt dyrt hos Statens IT, ville vel ikke være at udtale sig om enkelte kundeforhold?

6
26. august kl. 11:02

Så Statens IT må godt argumentere med argumentet om at det er uforholdsmæssigt at levere en ydelse, men kunderne må ikke bruge samme argument, når de kan spare 45% og endda få de ydelser de efterspørger, men ikke leveres af Statens IT