Ung læge på Riget: Åbenlyse funktioner mangler i Sundhedsplatformen

Illustration: Tomas Bertelsen
Version2 været i kontakt med en læge fra Rigshospitalet om Sundhedsplatformen. Svært at finde patienter og for megen spildtid med at klikke rundt i systemet, mener lægen.

Opdateret. Denne artikel har tidligere indeholdt affotografier af brugergrænserfladen til Sundhedsplatformen. Den centrale organisation bag Sundhedsplatformen arbejder i øjeblikket på at fremskaffe billeder af brugergrænsefladen i en bedre kvalitet.

Sundhedsplatformen er ikke intuitivt, og personalet skal klikke alt for mange steder for at ordinere noget. Det fortæller en yngre læge først i 30'erne fra Rigshospitalet, som Version2 har været i kontakt med. Den nye platform er netop blevet udrullet på Danmarks største hospital.

Lægen nævner, at de mange klik f.eks. kræves, når lægen vil ordinere undersøgelser, indlæggelse af patienter, indgreb og medicin.

For sygeplejersker er det registreringen af alt, hvad de foretager sig, der er meget omstændeligt.

Lægen fortæller, at en helt åbenlys funktion, som systemet mangler, der ville lette hverdagen meget, er en funktion, hvor personalet kan finde en patient ved at søge på dennes CPR-nummer.

»Det er meget svært at finde og 'åbne' en patient, fordi man ikke bare kan søge på CPR-nummeret, men i stedet er nødt til at finde vedkommende blandt en hel masse forskellige lister,« fortæller lægen.

Version2 kunne tidligere i dag berette, at klinikere fra Riget undrede sig over, at de skulle klikke så mange gange for at nå i mål, samt at systemet ikke 'autoudfylder,' når de eksempelvis skriver navnet på en given medicin.

Læs også: Rigshospitalet: Sundhedsplatformen kører godt - kun få ting der undrer

Det kan lægen fra Rigshospitalet nikke genkendende til.

»Sundhedsplatformen er overordnet set uoverskuelig at navigere rundt i. Der er alt for mange forskellige knapper og al for meget irrelevant information,« forklarer lægen.

Men det er ikke kun negative ting, der er at sige om Sundhedsplatformen. Lægen påpeger, at det er befriende, at lægerne ikke arbejder i en masse forskellige systemer, der ikke kommunikerer med hinanden.

»Man skal kun logge ind en enkelt gang og slipper for at bladre mellem forskellige programmer - det er en forbedring.«

Lægens konklusion efter at have brugt platformen i godt ti dage er, at stemningen er overvejende negativ på Riget.

»Alt i alt fornemmer jeg, at stemningen er mest negativ omkring det - uagtet faggruppe.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (29)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Povl H. Pedersen

Det er vel et bevidst valg man tager når man vælger at bruge gamle udviklingsmodeller med kravspecs så detaljerede at man ved de ikke holder.

Det burde være forbudt at udvikle GUI der er så vigtigt for slutbrugeren, uden prototyping er tænkt ind i det.

Jo bedre systemudvikleren er, jo hurtigere når han målet med brugeren. Så derfor burde det også være til at indkalkulere i prisen, og et krav fra kunden.

Det er jo ikke den skrue uden ende som mange frygter, medmindre der er inkompetente folk på. Og i det store regnskab er det vel lige meget om der bruges en ekstra mandemåned på det.

  • 4
  • 1
Brian Bjørngaard

»Sundhedsplatformen er overordnet set uoverskuelig at navigere rundt i. Der er alt for mange forskellige knapper og al for meget irrelevant information,«

Det der er irrelevant information for den ene er vel relevant for en anden??

Hvis man fjerner oplysninger for at få et simplere overblik skal man jo lige pludselig huske aktivt at finde dem frem igen. Så kan kritisk information man ikke vidste man manglede/havde vel gå tabt.
Mon ikke man vænner sig til at fokusere på de informationer man bruger i hverdagen og så har de andre i "øjenkrogen". Det kan vel sammenlignes med et cockpit dashboard der nok også er lidt uoverskueligt de første par dage

  • 3
  • 1
Jørgen A Thomsen

Det er meget svært at finde og 'åbne' en patient, fordi man ikke bare kan søge på CPR-nummeret, men i stedet er nødt til at finde vedkommende blandt en hel masse forskellige lister

CPR-nummeret er den gyldne nøgle til enhver person i det offentlige.

Det lyder helt absurd, hvis dette ikke har været et hovedkrav til systemet for tilgang til data og ikke blot et ikke-indekseret datafelt.

  • 10
  • 0
Denny Christensen

Jeg tvivler på at hvis man havde taget brugeren, der i sundhed drejer sig om RIGTIG mange forskellige roller/jobtyper, ind over at så var det hele løst.
Dertil er det samlede udfaldsrum for stort.

Der ville utvivlsomt være en overflod af speciel designede skærmbilleder der ville ødelægge ideen med et standard system.
Og jo flere specielle filtreringer jo flere fejl plus informationer der kunne være relevante blev gemt. Med mindre brugeren selv kunne opsætte filtre og genbruge disse fra gang til gang, hvilket så kræver lidt træning.

Så... træk nu lige vejret og kom over de frustrationer der altid er når man tager et nyt system i brug og så prøv det, forstå det og DEREFTER kan man tilrette det.

Simple ting såsom at søge på dansk CPR nr burde nu være med og auto-complete virker tiltalende, men det stiller krav til rimelige og opdaterede datamængder (jeg tænker på mange eksempler hvor drop down lister og auto complete har vist sig at være gamle kopier af data eller caches der ikke blev opdateret ofte nok).

  • 2
  • 1
Kevin Johansen

Hvorfor er det ikke et krav til samtlige offentlige systemer at der er én universel taste kombination til copy af CPR i kontekst af "person" og en universel søgefunktion?
Det giver INGEN mening, når CPR netop er et universelt løbenummer for samtlige "entiteter" i stort set alle offentlige systemer. Samme kan gøre sig gældende for CVR nummer.

  • 1
  • 0
morten lind

Ærlig talt - hvad er det for en gang elendigt journalistisk arbejde !! Undertegnede har arbejdet med Sundhedsplatformen på Herlev Hospital siden maj måned. Patient opslag er super simpelt via opslag enten på CPR nummer eller, hvis jeg har set patienten før, gennem listen "seneste" patienter eller "mine" patienter. Jeg kan også bare klikke på patienten i en af oversigtsfunktionerne. Væsentligt nemmere og hurtigere end i de gamle systemer. Inviterer gerne den interviewede læge til en undervisning session og skribenten til en demo ! Hvad angår stemningen på Riget hvor jeg har adskillige kollegaer svinger den fra negativ til begejstret alt efter hvem man spørger.

  • 11
  • 1
Kevin Johansen

Jeg skulle nok have læst din kommentar inden jeg skrev min egen. Det kunne være rart at få dit udtalelse bekræftet, men hvis det forholder sig sådan, virker det jo som om lægen her ikke har sat sig ind i systemet overhovedet!

  • 2
  • 0
Martin Hoffmann

Hvor længe har han arbejdet med systemet? Et par uger?

Der må da påregnes lidt tid til at lære et nyt system at kende, og navnlig et system med den kompleksitet der jo ikke kan undgåes i et så bredt favnende system.

Jeg finder stadig nye, nyttige features i Excel, selvom jeg har arbejdet med det i årevis. Men hvis du havde spurgt mig efter to uger hvad jeg syntes om det, så havde jeg nok også brokket mig over manglende features.

  • 4
  • 1
Casper Niebe

Helt ærligt, Version2.

Det her lugter af eklatant ringe journalistisk arbejde. Det er et system, der sikkert er tusindvis af brugere på. Der er sikkert lavet adskillige undersøgelser (der er i hvert fald skrevet mange artikler i andre medier) om brugertilfredsheden. I det mindste bør I da foretage bare en minimal kildekritik inden i drøner artiklen ud.

Jeg hæfter mig især ved andre brugere (der tydeligvis kender systemet) der påpeger direkte forkerte oplysninger fra "den 30-årige læge". Herudover tænker jeg også at det repræsenterer en journalistisk frihed, at bede en enkelt (ny!!!) bruger af et system, udtale sig på hundredevis (eller er der tusindvis på Riget?) brugeres vegne efter at have klikket rundt i et system nogle uger. Hvorfor vil vedkommende ikke stå frem med navn? Hvorfor har Version2 ikke lige forsøgt at få bekræftet vedkommendes påstande blandt nogle af de andre tusindvis af brugere af systemet?

Jeg synes godt man kunne ønske sig en snert af kritisk forholden sig fra jeres side, og gerne også helt banale journalistiske værktøjer taget i brug.

  • 7
  • 1
Kim Bach

(edit: det kan man så åbenbart alligevel)

For det første er CPR-numrene seriøst kompromitterede (f.eks. læk af Robinson liste osv.), for det andet kan man nu skifte dem (f.eks. juridisk kønsskifte eller hvis man har været udsat for identitetstyveri).

Jeg kan i det hele taget slet ikke se hvorfor lægen skal bruge CPR-nummeret, man bør kunne bruge journalnumre i stedet, dels fordi de kun er indirekte personhenførbare, og dels fordi de understøtter ting som skift af CPR-nummer, som sandsynligvis vil blive mere udbredt.

Så jeg vil have en unik, permanent, nøgle der identificerer objekter, ikke juridiske enheder, og det uden metadata som fødselsdato, der jo mangler århundrede og væk med oplysninger om køn, tak.

  • 0
  • 1
Kim Bach

Pointen erjo ikke at bruge cpr-nummeret til authentication, hvilket det er komplet uegnet til, men at bruge det til opslag, som en unik nøgle, hvilket det er glimrende egnet til. Slå lige autopiloten fra, og forhold dig til emnet.

Synes nu jeg forholder mig til emnet, men det blev desværre ret uklart, sådan er det når man kommenterer på debatoplæg,

Jeg synes det er problematisk at CPR numre "flyder" frit omkring, og at man med fordel kunne bruge en "anden nøgle" som ikke indeholder metadata, det var det jeg mente.

Jeg synes der er for meget vanetænkning omkring brugen af CPR-numre, men jeg er da godt klar over at det ikke er let at erstatte med "noget andet", jeg har ikke en løsning på det, jeg kom blot med et forslag, det var IKKE autopilot.

Desuden har ikke den fornødne viden til at reformere CPR-nummer systemet, og burde derfor ikke begive mig ud i den slags, så tak for opsangen.

Godt nytår

  • 0
  • 0
Simon Nielsen

I den konkrete situation, er der jo ingen problemer i at CPR-numre er lettilgængelige. Det er tværtimod en fordel, at man bruger en velkendt nøgle, som patienten må forventes at kende, og hvis ikke let kan findes på enten patientens sundhedskort eller patient-armbånd.
Der er i sig selv ingen problemer i, at CPR-numre flyder frit omkring på nettet, indeholder det du kalder meta-data eller kan ændres f.eks. i forbindelse med et juridisk kønsskifte. Disse forhold gør bare CPR-numre uhensigtsmæssige at anvende til visse specifikke formål, men det er ideelt til at slå en patient op i et EPJ-system.

  • 0
  • 0
Povl Hansen

CPR er det en fin nøgle som de fleste kan huske

og af det indeholder fødselsdato gør det da bare nemmerer af huske nummeret
nu hvor det er blevet moderne af skifte køn, kan man da bare tildele alle 4 tal tilfældigt, i stedet for af det kun er de 3, så slipper man også for de personer der finder ud af der tissemands noget er ikke dem da de føler sig utroligt meget feminienen, skal skiftet nummer

  • 0
  • 2
Kim Bach
  • 0
  • 0
Christian Nobel

CPR er det en fin nøgle

Nej, det er en total misforståelse, da man prøver at lave identifikation og autentifikation ud fra en og samme "nøgle".

CPR skal lige præcis ikke være en nøgle, og ej heller informationsbærende, men udelukkende en identifikator uden egen værdi, på helt samme måde som en pointer er når vi taler programmering.

  • 0
  • 0
Kim Bach

CPR er det en fin nøgle som de fleste kan huske

og af det indeholder fødselsdato gør det da bare nemmerer af huske nummeret
nu hvor det er blevet moderne af skifte køn, kan man da bare tildele alle 4 tal tilfældigt, i stedet for af det kun er de 3, så slipper man også for de personer der finder ud af der tissemands noget er ikke dem da de føler sig utroligt meget feminienen, skal skiftet nummer

Dette er uden for emnet, men svarer alligevel:

Spørgsmålet er om man har brug for at kunne huske et nummer, jeg kan f.eks. ikke huske mit kreditkortnummer eller rejsekortnummer, selv om jeg bruger det hele tiden. Jeg kan til gengæld sagtens huske mit kontonummer, da det har været det samme siden 1968, og det uden at det indeholder min fødselsdato. Jeg kan også huske mit eget telefonnummer.

Din løsning på at undgå at CPR-numre bliver ændret, er netop en af de muligheder jeg havde forestillet mig, men jeg undlod at gå i løsningstilstand.

At man valgte muligheden for af skifte CPR-nummer skyldes sikkert at det ville have haft alvorlige, uforudsigelige, systemmæssige konsekvenser hvis man valgte en anden løsning.

Grundlaget for beslutningen bør kunne findes på ft.dk, men jeg har nu ikke kunnet finde noget

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Hvorfor er det et problem, når man skal slå en patient op i systemet, at bruge en informationsbærende nøgle?

Inden for et lukket system kan man godt plædere for at det ikke er et problem - min kommentar gik på CPR konstruktionen som så.

Og hvis den skal gøres hensigtsmæssig skal den ikke være informationsbærende - og så ville man nok næppe operere med to identifikatorer afhængig af om man befandt sig indenfor eller udenfor et lukket system.

I øvrigt er det helt forkert at anse et CPR nummer for en nøgle - helt helt forkert!

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize