Undervisningsministeren: Vi ruster ikke de unge til fremtiden ved bare at give dem en iPad

Illustration: morganlstudios, BigStock
49 procent af lærerne peger i en undersøgelse fra Undervisningsministeriet på, at der benyttes teknologi i undervisningen for teknologiens skyld - altså uden et klart formål.

Det skal være slut med en ureflekteret teknologianvendelse på landet skoler, hvor eksempelvis iPads deles ud med rund hånd uden overvejelser om, hvorvidt det alene gør eleverne til forbrugere og ikke skabere af teknologi.

Det mener undervisningsminister Merete Riisager, der med publikationen 'Digitalisering med omtanke og udsyn' (ODF) vil kickstarte en debat om, hvordan man bedst bruger it og teknologi i undervisningen.

»Det er tid til at stoppe med at tale om mere teknologi, i stedet skal vi tale om bedre teknologi. Vi skal begejstres over teknologien og alle de muligheder, den bringer med sig. Men sammen med begejstringen skal vi også være kritiske. Vi skal skelne mellem at gøre børnene til forbrugere og at gøre dem til skabere af teknologi. Der er forskel på undervisning med it, om it eller undervisning i it. Brug af teknologi eller digitale læremidler er ikke et mål i sig selv,« skriver ministeren i indledningen til publikationen.

Ministeren bakkes op af en undersøgelse, som Styrelsen fra IT og Læring har gennemført blandt lærere og undervisere på grundskole og ungdomsuddannelser.

49 procent af de adspurgte lærere peger som en af de tre væsentligste bekymringer på, at der benyttes teknologi i undervisningen for teknologiens skyld uden et klart formål.

40 procent af de adspurgte lærere peger, som en af deres tre største bekymringer, på risikoen for, at eleverne bliver over-afhængige af teknologi og mister andre væsentlige færdigheder.

På den ene side har it altså været en del af undervisningen i en årrække, fordi it kan bruges til at gøre undervisning bedre, nemmere og mere engagerende. På den anden side kan it og teknologi også blive for styrende og ødelægge undervisningen, lyder det fra ministeren.

»Teknologien udvikler sig, og meget bliver nemmere, også i undervisningen. Men vi ruster ikke de kommende generationer til fremtiden ved blot at give dem en iPad og sætte strøm til alle skolens funktioner,« skriver hun.

Statuspublikationen er inddelt i fire hovedtemaer:

Første hovedtema, Teknologi i undervisningen, handler om brugen af teknologi og digitale læremidler i undervisningssituationen.

Andet hovedtema, Teknologi som faglighed, handler om både teknologiforståelse/informatik og mere bredt om undervisningen af eleverne i teknologikundskaber samt anvendelsen, udviklingen og tilgangen til teknologi.

Tredje hovedtema, Teknologi og det gode børne- og ungeliv, ser nærmere på bekymringerne i forhold til de mulige påvirkninger af det mentale, fysiske og sociale helbred, der kan være ved brug af teknologi.

Fjerde hovedtema, Teknologi på skolen, handler om adgangen til teknologi og digitale værktøjer på skolen – for eksempel wi-fi, devices og infrastruktur.

Debatten skal danne grundlag for en national digitaliseringsstrategi for undervisningssektoren.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize