Undervisningsministeren: Skolerne er blevet for begejstrede for iPads

KL, lærerne og it-leverandørerne til skolerne bliver af undervisningsministeren indkaldt til en snak om balancen i brugen af bøger versus digitale læringsmidler.

Eleverne i skolerne skal have flere bøger og færre iPads.

Det mener mener børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkranz-Theil (S) ifølge Politiken på baggrund af eksempler på skoler, hvor 85 procent af undervisningen ifølge hende foregår via portaler.

»Der er brug for almindelig sund fornuft, når det gælder digitalisering. Der er vi måske blevet lige lovlig begejstrede ved tanken om, hvor smart digitaliseringen er. Det er den måske ikke alligevel«, siger Pernille Rosenkranz-Theil til Politiken..

Ministerens argument for at tage sagen op er, at visse typer indlæring foregår bedst med bøger.

Ministeren vil samtidig sikre, at skolebestyrelserne - og ikke en central kommunal forvaltning - får magten tilbage over indløb af læremidler, digitale såvel som boglige, og at læreres valg af undervisningsmaterialer ikke styres af it-udbydere.

Ministeren vil nu indkalde KL, lærerne og leverandørerne til en snak om forskellige læringsmidler.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (15)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jesper Frimann

Det lyder faktisk glimrende.

Jeg havde en 'sobering' oplevelse på en coding pirates aften, hvor vi tilfældigvis snakkede om IT-undervisning i folkeskolen. De enste der havde haft 'rigtig' EDB/IT' undervisning i skolen var to 50 årige mænd, der tilfældigvis havde gået i skole dengang, hvor 'datalære' var et fag i folkeskolen. Så måske er der nu en mulighed for at få rettet lidt op på fortidens synder.

// Jesper

  • 10
  • 0
#2 Peter Jensen

Jeg har en teori om hvorfor børn og unge mennesker ikke er så gode til at læse. Efter at "skærmene" vandt indpas stort set over alt er det gået ned ad bakke med læsefærdighederne og min teori går ud på at hvis man ikke i barndommen læser tegneserier på papir, så kan det gå galt. Da jeg var barn havde vi ikke andet end tekst på papir og nu til dags er der nogle som mener at det nærmest er en "taber beskæftigelse" at læse en bog. Jeg har ikke tal på hvor mange emails jeg har læst korrektur på når mine kolleger i IT afdelingen skulle sende en email som helst skulle være fejlfri. I mit tilfælde var Tintin en guldgrube.

/Peter

  • 11
  • 0
#3 Anne-Marie Krogsbøll

... om, at der begynder at gå en prås op for de magthavende omkring det digivildspor, både skole og samfund har kørt i de sidste 10 år. Men det er kun et lille håb, for samtidig er det netop i dag kommet ud, at DRTV's nye platform har både Google-, Apple og Facebook-login.

Det går over min forstand, at det kan være en offentlig institutions opgave at agere rottefængere for overvågningskapitalisterne, så disse kan få lokket så mange borgere som muligt i fælden.

Desværre er det notorisk svært at få aktindsigt i, hvad der foregår i DR, som pga. medieloven i høj grad er hævet over den slags åbenhed. Så det er desværre nok umuligt at få indblik i, hvor mange hyggelige middage, rejser og konferencer de ansvarlige i DR har været på med disse - efter min opfattelse - forbryderforetagenders lobbyister, og hvordan kontrakterne og databehandleraftalerne ser ud. DR har før opført sig mindre pænt på det punkt: https://www.computerworld.dk/art/156299/kan-dr-bruge-google-analytics-ud...

Hvad betaler DR disse firmaer for denne "service"? Eller hvad betaler disse firmaer DR for at få lov at kapre slaver via DRTV?

DR har efterhånden så mange bånd til private firmaer,a t det er til grin at kalde kanalen offentlig og uafhængig.

  • 6
  • 0
#4 Jan Nielsen

I mit tilfælde var Tintin en guldgrube.

Enig mht. Tintin - og det mener jeg iøvrigt stadig de er.

Mht. læsefærdigheder er jeg lidt usikker på om der er evidens for at "de unge" læser dårligere end os "gamle" Har man undersøgelser, hvor man kan sammenligne læsefærdigheder på os der lærte at læse i 70'erne og dem som lærer det nu?

Jeg ved med sikkerhed at mine børn er meget mere skriftlige i deres kommunikationsmønstre, end jeg var på deres alder. Og jeg må også konstatere at der bliver skrevet uendeligt meget ligegyldigt fyldstof i de mails jeg modtager - måske som fattig erstatning for en samtale, eller som besparelse i forhold til at holde et møde.

Når man sammenligner læringsidealer (og dannelsesidealer) på tværs af generationer, bør man erindre sig sit eget ståsted og reflekterer over ens eget dannelsesideal. F.eks. var det, i bondesamfundet, godt at kunne håndtere en le - hvorimod at det idag er temmeligt ligegyldigt. -- så hvor vigtigt er det at man i folkeskolen lære at læse ord og sætninger på papir, fremfor på en skærm? Det er klart at der på nogle skærme kan være uhensigtsmæssige distraktioner, men der kan også være indbygget hjælpemidler til at huske og bearbejde det ønskede stof.

Når jeg læser om den uendelige diskussion om fordele og ulemper ved digitalisering af undervisningsmidler kommer jeg til at tænke på da den japanske kejser forbød brug af skydevåben, og dermed stod fuldstændig magtesløs da nogle få amerkanske flådefartøjer kunne tvinge Japan i knæ. Hvilket iøvrigt betød afslutningen på samurai-æraen

  • 3
  • 0
#6 Jan Nielsen

Jeg ved ikke helt, hvad du mener med at indsætte linket Christian, men jeg gætter på at du er enig i Desmurgets kritik af børns skærmforbrug, viderebragt af jounalisten Aske Munch - eller hvad?

Jeg er på ingen måde uenig i at mange mennesker (mig selv inklusiv) tilbringer alt for meget tid foran en computer, eller TV-skærm. Jeg tvivler heller ikke på de farlige konsekvenser ved at lade børn anvende computere (tablets, smartphones, PC etc.) i mange timer om dagen.

Jeg problematisere til gengæld den, til tider, udifferentieret kritik af IT-anvendelse som læringsmiddel. I hovedartiklen er det vores nuværende undervisningsminister der, som de 3 forrige minstre før hende, vil detailregulere Folkeskolen -- ligesom hendes tidligere partifælle fik godkendt en lov om at folkeskolen skulle anvende læringsportaler - koste hvad det ville. Og uden nogen som helt evidens for at det skulle forbedre elevers læring.

En af problemerne i denne og mange andre debatter er at man blander anvendelsen af IT-baserede læringsmidler, undervisning og dannelse på tværs af hele undervisningsspekteret, den eksplosive anvendelse af IT generelt, stater og organisationers datahøst og overvågning osv. osv.

Det er klart at IT-baserede læremidler skal udvælges og dimensioneres i forhold til læringssituationen og læringssigtet. -- Men det kræver nogle kompetente pædagoger og didaktikere, der ikke er bange for at til- og fravælge IT

  • 4
  • 0
#7 Anne-Marie Krogsbøll

Men det kræver nogle kompetente pædagoger og didaktikere, der ikke er bange for at til- og fravælge IT

Netop i dag har der i medierne været fokus på, at flere og flere timer varetages af uuddannede lærere. Hvis ikke det der hovedløst idiotisk at fokusere på digital læring, når man samtidig ikke engang gider uddanne lærere, så ved jeg ikke, hvad der er idiotisk. Det er jo nærliggende, at uuddannede og usikre lærere griber til det lette løsninger, færdigretterne fra tech-industrien. Oven i købet hørte jeg i morgens en eller anden udtale, at de digitale hjælpemidler er dyre - så pengene går fra andre undervisningsmidler.

Ville det ikke være temmeligt nærliggende at satse på at uddanne gode lærere, inden man fremturer med det digitale amokløb, som i høj grad drives af tech-lobbyisters alt for ukontrollerede adgang til vore magthavere (herunder embedsmænd i kommuner, regioner og ministerier)? https://www.version2.dk/artikel/forsker-google-faar-kaempe-paedagogisk-m...

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/facebook-giver-penge-til-skoler-...

https://fyens.dk/artikel/facebook-og-odense-kommune-sl%C3%A5r-sig-sammen...

Vi bliver kuppet af disse foretagender og deres håndlangere i kommuner, regioner og ministerier. Og vore børn kommer til at betale prisen.

I mine øjne er det nærmest kriminelt.

  • 4
  • 0
#8 Anne-Marie Krogsbøll

"På Sortebakkeskolen i den nordjyske by Nørager er der netop fokus på, at eleverne skal bruge en del af skoletiden på at læse i bøger. Det er Dina Bjørn Nielsen glad for. Hun går i 8. klasse, og det gør en stor forskel, når undervisningen foregår med en fysisk bog i stedet for computere. - Der er bare en vis ro og hygge over klassen, hvis man sidder og arbejder sammen om en bog, siger hun. På Sortebakkeskolen skal eleverne blandt andet læse et kvarter hver morgen. - Når man sidder med sine computere, er der én, der hører musik, én der sidder på Facebook, og så er det mere individuelt. Men når det er en bog, er det som om, man er sammen om det, siger hun. Lektier og opgaver bliver ifølge Dina også lettere at løse, når man kan sidde med en fysisk bog foran sig. - Man husker det bedre, hvis man læser det i en bog – og ikke på en eller anden skærm, hvor man bliver distraheret af alt muligt, siger hun."

Det er virkeligt afslappende at kunne sidde og læse på noget, man har i hænderne, når man nu er vant til det digitale på computeren" https://www.dr.dk/nyheder/regionale/nordjylland/dina-gaar-i-8-klasse-man...

Hvordan kunne det gå til, at man smed al kritsik sans over bord og inviterede tech-giganterne ind i klasseværelset?

Vi er blevet kuppet.

  • 3
  • 0
#10 Louise Klint

-- så hvor vigtigt er det at man i folkeskolen lære at læse ord og sætninger på papir, fremfor på en skærm?

Vi talte om det i sidste måned. Jeg refererede en undersøgelse i en kommentar, ”Digitaliseringens effekt”, som jeg citerer nedenfor: https://www.version2.dk/artikel/danske-laerere-elever-anvender-massivt-m...

En stor international undersøgelse konkluderede for nylig, at det, at læse på en skærm, gør skoleelever dårligere til at læse: 28.10.19: https://politiken.dk/indland/uddannelse/art7454890/Sk%C3%A6rme-g%C3%B8r-...

Elever i de små klasser bliver dårligere læsere, når papir og bøger erstattes af iPads og læringsplatforme. Det er en af konklusionerne i ePirls, der er den første store internationale undersøgelse af, hvordan skolebørn påvirkes af at læse digitalt.

Målt i forhold til 2011 læser danske elever i 4. klasse generelt mindre, nyder læsningen mindre og har dårligere tekstforståelse:

Undersøgelsen af danske elevers læsefærdigheder har målt 2.506 elevers læsekompetencer i 4. klasse. Den viser, at antallet af elever, der læser mindre end 30 minutter om dagen uden for skolen, er steget fra 30 procent i 2011 til 60 procent i 2016, ligesom antallet af elever, der siger, at de nyder at læse, er faldende, fra 44 procent i 2011 til 36 procent i 2016. Desuden ser man et fald i antallet af elever, der siger, at de har nemt ved at læse, fra 62 procent i 2011 til 59,5 procent i 2016, samtidig med at stadig flere elever fravælger at læse på papir.

Jeppe Bundsgaard, professor på Danmarks Pædagogiske Universitet, siger, at den nye undersøgelse bør få alle advarselslamper til at blinke:

Det er omkring 4. klasse, man går fra at lære at læse til at lære igennem at læse. Læsning og tekstforståelse er en fuldstændig grundlæggende færdighed for også at kunne de andre fag. Det er derfor ret uheldigt, at den måde, man læser på skærm på, reducerer kvaliteten.

  • 5
  • 0
#11 Jesper Frimann

Jeg synes, det er vigtigt at man skelner mellem Undervisning med støtte fra IT, og så undervisning i IT (Datalære). Jeg vil mene, at datalære/IT undervisning er en vigtig forudsætning for, at undervisning med brug af IT er gavnlig. Og da man har ignoreret det første er det klart at man (måske især i de større klasser) ikke får den værdi af at bruge IT i skolen som man potentielt kunne. Både fordi lærerene ikke har fået den nødvendige undervisning selv, men også fordi eleverne ikke har.

Det man også skal huske på når man ser på tal vdr. læsefærdigheder er at skolen har gennemgået en kolosal omvæltning de sidste par år, hvor det ikke har været lærer/den pædagogiske fagligheden, der har svunget taktstaven. Men især politikernes og embedsværket, der nok har meninger, men så absolut ikke faglig dyb forståelse for det at lære og danne unge mennesker. Nogle vil måske sige de nærmere har fordomme.

Jeg tror så også at IT som læringsmiddel ikke kun er af det onde. Jeg kan se det på min egen ældste søn, han er fantastisk til engelsk og har et matematik nivea der er 2-3 klasser over hvad der forventes. Det gælder også mange andre i hans klasse. Engelsk niveauet, kommer selvfølgelig fordi han og andre fra hans klasse spiller online spil, hvor sproget er engelsk. Matematikken, tilskriver jeg nok den 'gamificering' og IT-understøttelse, som bruges i dag. F.eks. at løse 'tabeller' på tid, og det at man kan få en uendelig strøm af matematik opgaver på online portaler.

Når det kommer til at skrive og læse så er det lidt tought, at få ham til at læse bøger og skrive. Man kunne måske også undrer sig over, at man ikke i skolen lærer børn at bruge 10 finger systemet i de mindre klasser. Da dette klart vil hjælpe dem med, kunne skrive på computer. Og hvis vi skal være realistiske så vil 80%+ af hvad de kommer til at skrive når de bliver større jo netop foregå på en computer.

// Jesper

  • 1
  • 0
#12 Jørgen Henningsen

Det er jo meget nemt at pege på iPads som årsagen til folkeskolens fallit, men det er en alt for simpel tilgang til problemerne. Folkeskolen er de seneste år blevet systematisk udhulet: Lærernes vilkår er blevet forringet, tests er blevet en del af elevernes hverdag, folkeskoler er blevet slået sammen på stribe, pensum er bare vokset og vokset o.s.v. Selvfølgelig skal vi kigge kritisk på brugen af IT i folkeskolen og specielt også på kvaliteten af den software som der anvendes, men det er bare desværre kun en en lille del af de problemer, som folkeskolen står i.

  • 2
  • 0
#13 Jesper Jepsen

Det er nu enkelt.. Man har tvunget It ned over hovedet på lærene uden at sikre sig at de havde nogen viden om hvad, hvordan og ikke mindst hvorfor. Forældrene skreg på mere IT( samen med erhverslivet og politikerne som gerne vil have erhverslivets penge i partikassen)og der blev købt det folk kendte.. hjemme fra.. Først Microsoft over hele linjen .. Officepakke til folket uanset om det var overkill af diminetioner og derfra kørte det iPads forde det var smaert, nemt, og sjovt hjemme i sofaen. INGEN spurgte lærene om der var en faglig grund til at købe alt det her eller nogle IT folk om om det var praktisk at drifte. Så det korte svar på hvorfor er fordi mor og far syntes det var smart med deres eneste erfaringer hjemme fra sofaen...

  • 1
  • 0
#14 Jesper Jepsen

10 finger systemet dur ikke til tablets for det første desuden skal du langt op 7-8 klasse før fingerne kan nå i mellem tasterne så du kan skrive med noget der kommer nær 10 fingere så du er i praksis oppe i min. 7 klasse før det rent praktisk giver mening at lære dem det og så har de 7-10 år med dårlig vane og selvlært finger system..

Den med at få ham til at læse og skrive.. se hvorfor hans engelsk er så godt?.. .fordi han har brug for det og det er spændende. Det er en klassiker at især drenge kan være ret tunge når det kommer til at læse og skive fordi det ikke interessere dem og de ikke har brug for det, modsat at kunne bedre engelsk for at være bedre til online spil.. Så drengene kan sagtens de har bare brug for at ja have brug for det.

  • 1
  • 0
#15 Klavs Klavsen

Den med at få ham til at læse og skrive.. se hvorfor hans engelsk er så godt?.. .fordi han har brug for det og det er spændende.

Enig. Min mellemste datter (nu i 4.) er super god til at læse og læste Harry potter serien i 3. klasse (det samme gjorde ihvertfald 2 andre i klassen).. De havde så også en lærer der altid opsatte læsekontrakter og snakkede med børnene om det de havde læst..

Min ældste datter (nu i 7.) - havde en lærer der ikke gad opsætte læsekontrakter og på trods af at vi kæmpede med at få hende til at læse mere, blev vi altid mødt med "det skal de andre ikke" - og en enorm modstand..

Da vi var børn, var computerne ikke så gode til at optage vores opmærksomhed med ligegyldig underholdning, som de er idag - så tegneserier mm. var den naturlige underholdnig. Idag skal der arbejdes, for at gøre læsning interessant - da Ipad, tlf. mm. giver skarp konkurrence.

IT i undervisningen er ligesom et våben - den kan anvendes til meget godt og meget skidt.

Jeg har lavet mig et blokeringsscript, der blokerer al internet trafik fra mine børns devices, så jeg kan lukke for deres internet når det skal være slut med det. Derfor har jeg så samtidigt sikret mig at deres telefoner ikke har et stort dataabonnement - så de ikke bare skifter derover.

Vi lukker internettet kl. 21 på hverdage automatisk og har altid haft høj fokus på at de aldrig faldt i søvn med devices, men istedet fik en god nat historie.

Vi har købt netflix, for at sikre at de kunne se tv på engelsk - med danske undertekster (som rent faktisk var af god kvalitet) - hvilket har hjulpet dem med deres læsehastighed, imens de havde det sjovt.

Nu er hende i 4. skiftet til engelske undertekster, så hun er blevet endnu bedre til engelsk - uden at hun føler at hun knokler for det.

Ligeledes valgte jeg at læse Harry Potter serien (dog på engelsk) på min telefon, da min datter begyndte at læse den i 3. - så jeg kunne snakke lidt med :) - Det fungerede ganske glimrende og var meget mere fleksibelt.

Vi anvender også ofte matematikfessor (som de via skolen og deres uni-c login har abonnement på) - da det er en god måde at give dem øveopgaver, i områder hvor vi konstaterer at de skal øve sig lidt.

Så IT anvendt på en fornuftig måde, kan hæve børnenes niveau med en lavere indsats, end man kunne i gamle dage.

IT uden omtanke er forfærdeligt og ødelægger nemt en hel generation :(

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere